Jag vill fixa takarmatur som skall belysa 2 eller 3 tavlor i ett rum. Tanken är att inte göra takspottar utan utanpåliggande armatur som bifogad modell. En armatur som har en liten fot på ca 6-7 cm i diameter.

vp-rör kommer då dras på vinden under isoleringen, fram till kopplingsdosor. Sen är frågan hur man bäst löser kopplingen mellan kopplingsdosan o armaturen?

Jag vill undvika gå på vinden vid framtida justeringar, så allt bör vara åtkomligt från bostaden.

(armatur ej ännu inköpt)

byggahos lampa.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Antar att du behöver sy vidare från en dosa till en annan? Jag skulle då koppla ihop trådarna med toppklämmor typ Wago i dosan, med en kort stump som går till lampan som monteras utanpå dosan. Förhoppningsvis täcker lampan hela dosan, annars behövs ett doslock. Använder du öppningar Wago 222 eller 221 så blir det enklare att både montera och demontera lampan.

Skulle man inte kunna ha 1 kopplingsdosa någonstans och sedan dra separata rör till varje lampa utan någon dosa där lampan ska sitta? Alltså kapa röret jäms med taket där det mynnar ut och bara ha ett 16 mm hål som täcks av lamparmaturen.
Fast då blir det många långa slangar förstås, istället för att tråda vidare från dosa till dosa.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
tommib
Vad är problemet med att gå upp på vinden i samband med ändringar?

Vad är det för justeringar som är tänkbara? Kommer du acceptera att dra utanpåliggande kabel i taket när de görs?

Jag förstår inte riktigt vad du vill åstadkomma. I mitt tycke är Fred vom Jupiters förslag det bästa, rör till varje armatur med ett rörutlopp som täcks av armaturen. En centralt placerad kopplingsdosa på vinden.

Fred vom Jupiter skrev:
Skulle man inte kunna ha 1 kopplingsdosa någonstans och sedan dra separata rör till varje lampa utan någon dosa där lampan ska sitta? Alltså kapa röret jäms med taket där det mynnar ut och bara ha ett 16 mm hål som täcks av lamparmaturen.
Fast då blir det många långa slangar förstås, istället för att tråda vidare från dosa till dosa.
Kanon, bra idé, att jag inte tänkte på det :) Eftersom jag vill komma åt all el från rummet så blir det en renoveringsdosa på vinden med lock och åtkomst i rummets tak. ...och sedan rör till varje armatur.

Mikael_L
Om spotten täcker en apparatdosa samt går att montera på denna skulle jag kanske valt apparatdosor, och sytt och kopplat i.
Annars en eller två smart och diskret placerade kopplingsdosor som det grenar ut en flexslang till varje spot, som löper ut direkt bakom spoten.

Men lite beroende på hur kopplingsutrymmet ser ut inne i spoten så kan det vara möjligt att sätta två flexslang kloss mot varandra bakom spotten och sy vidare i spotens kopplingsutrymme också.

Något av dessa tre sätt skulle jag valt, men alla sätten kräver att man vet 100% var spottarna ska vara placerade innan, och två av sätten kräver att man redan har spoten i sin hand.

• Gilla
tommib
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Om spotten täcker en apparatdosa samt går att montera på denna skulle jag kanske valt apparatdosor, och sytt och kopplat i. Kan funka, men det blir isåfall att skruva fast armaturen i ett skruvbart doslock, men tyvärr lär armaturens fot vara mindre än doslocket o därmed inte helt snyggt.

Annars en eller två smart och diskret placerade kopplingsdosor som det grenar ut en flexslang till varje spot, som löper ut direkt bakom spoten. Ja tror detta blir bäst.

Men lite beroende på hur kopplingsutrymmet ser ut inne i spoten så kan det vara möjligt att sätta två flexslang kloss mot varandra bakom spotten och sy vidare i spotens kopplingsutrymme också. En tanke jag faktiskt hade, men tvivlar på att armaturen har utrymme för detta, värt att kolla upp. Nackdel är att armaturen får lite mindre gipsyta att fästa skruvarna i mot taket.

Något av dessa tre sätt skulle jag valt, men alla sätten kräver att man vet 100% var spottarna ska vara placerade innan, och två av sätten kräver att man redan har spoten i sin hand.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.