Ska den dras "diagonalt" alltså kortaste vägen eller rakt ut från väggen mot det röret som redan sitter där och följa det till dosan?

• Elektrisk ledning dras längs ett träpaneltak nära en befintlig ledning och armatur i ett renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
Beror vad du tänker för reglar i taket , rätt bra att gå rakt ut och följa det andra , minst urkap på läkten , annars raka spåret

• Gilla
Segge
  • Laddar…

Bästa svaret

I tak är risken för genomspikning liten så du kan lägga slangen som du vill, lämpligen med mjuka böjar.

• Gilla
Sir Duke och 1 till
  • Laddar…
Kommer regla ner med karmskruv så det blir luft mellan råsponten och reglarna. Var själv inne på att dra närmsta vägen då det blir mindre böjar (1st 30° istället för 2st 90°), enklare att få genom en dragfjäder. Om man är orolig för genomspikning måste det ju vara enklare att anta att elen är dragen rakt upp och sedan rakt mot dosa än att gissa om det är diverse böjar här och var i raket. Men det ser nog snyggare ut när allt är draget om det är räta vinklar överallt.

L
Varför ska du ha mellanrum i taket , det verkar lite överkurs , och för min del aldrig sett sådant vid ombyggnader

Behöver ändå en bygghöjd på minst 32mm då jag kommer behöva korsa 2st 16 flexrör. Så jag reglar med 22x45 och så får jag samtidigt taket rakt.

S Segge skrev:
Kommer regla ner med karmskruv så det blir luft mellan råsponten och reglarna. Var själv inne på att dra närmsta vägen då det blir mindre böjar (1st 30° istället för 2st 90°), enklare att få genom en dragfjäder. Om man är orolig för genomspikning måste det ju vara enklare att anta att elen är dragen rakt upp och sedan rakt mot dosa än att gissa om det är diverse böjar här och var i raket. Men det ser nog snyggare ut när allt är draget om det är räta vinklar överallt.
Ska du inte ha något innertak?
Tror nog att du antingen ska sätta takskivor eller panel och då syns det inte hur slangen är dragen.
Man ska dra slangen så rakt som möjligt för att det inte ska bli problem ifall man behöver dra om något vid senare tillfällen.
Räta vinklar ska undvikas. Om du ska göra böjar så ska det vara som Bo skriver, med mjuka och stora böjar. Glöm inte att fästa slangen så att den inte "korvar" sig när du drar i kabel. Men det ser jag att du har gjort med de andra

L Liteavvarje skrev:
Varför ska du ha mellanrum i taket , det verkar lite överkurs , och för min del aldrig sett sådant vid ombyggnader
Det är väl standard att spika en läkt för att få plats med flexislang.

U Uffe A skrev:
Ska du inte ha något innertak?
Tror nog att du antingen ska sätta takskivor eller panel och då syns det inte hur slangen är dragen.
Man ska dra slangen så rakt som möjligt för att det inte ska bli problem ifall man behöver dra om något vid senare tillfällen.
Räta vinklar ska undvikas. Om du ska göra böjar så ska det vara som Bo skriver, med mjuka och stora böjar. Glöm inte att fästa slangen så att den inte "korvar" sig när du drar i kabel. Men det ser jag att du har gjort med de andra
Det första är jag helt med på och var i dom banorna jag tänkte. Hur man skulle lyckas får den att korva sig är jag inte med på men antar att jag fått det rätt. Slangen korvar ju sig en hel del när man drar upp den ur rullen men det lindar man ju lätt upp genom att dra längd slangen från rullen till änden på det man dragit ut.

norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
Det är väl standard att spika en läkt för att få plats med flexislang.
Tror Liteavvarje menar att det blir luft mellan läkt/regel och råsponten.

Är den inte uppfäst ordentligt och sträckt så korvar den sig när du ska dra igenom kabel.
Men jag ser ju att du har fäst upp den bra på bilden

Redigerat:
  • Gilla
Segge
  • Laddar…
L
Det talades om att sätta karmskruv i taket , därav min kommentar till TS om det

L
Har själv gjort om helt i taken med el , och omdragning ny el i väggarna och skivor på väggarna ,satte huntonit i taket , 22mm reglar , 590 C/C eller vad det var , fallgrop där , dom är inte C/C 600 för infästning

Såhär blev det
Nyinstallerade elledningar i flexrör längs taket i ett rum med träpanelväggar och -tak.
Skapa konto

Installation av eldragning i taket med synliga ledningar och kabelrör längs träpaneler.
Skapa konto

• Gilla
Uffe A och 3 till
  • Laddar…
L
Ser mycket bra ut , slangarna sträckta , nu bara att ströläckta och upp med taket :)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.