Bästa svaret
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 888 inlägg
I tak är risken för genomspikning liten så du kan lägga slangen som du vill, lämpligen med mjuka böjar.
Kommer regla ner med karmskruv så det blir luft mellan råsponten och reglarna. Var själv inne på att dra närmsta vägen då det blir mindre böjar (1st 30° istället för 2st 90°), enklare att få genom en dragfjäder. Om man är orolig för genomspikning måste det ju vara enklare att anta att elen är dragen rakt upp och sedan rakt mot dosa än att gissa om det är diverse böjar här och var i raket. Men det ser nog snyggare ut när allt är draget om det är räta vinklar överallt.
Produkter som diskuteras: "karmskruv"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
Ska du inte ha något innertak?S Segge skrev:Kommer regla ner med karmskruv så det blir luft mellan råsponten och reglarna. Var själv inne på att dra närmsta vägen då det blir mindre böjar (1st 30° istället för 2st 90°), enklare att få genom en dragfjäder. Om man är orolig för genomspikning måste det ju vara enklare att anta att elen är dragen rakt upp och sedan rakt mot dosa än att gissa om det är diverse böjar här och var i raket. Men det ser nog snyggare ut när allt är draget om det är räta vinklar överallt.
Tror nog att du antingen ska sätta takskivor eller panel och då syns det inte hur slangen är dragen.
Man ska dra slangen så rakt som möjligt för att det inte ska bli problem ifall man behöver dra om något vid senare tillfällen.
Räta vinklar ska undvikas. Om du ska göra böjar så ska det vara som Bo skriver, med mjuka och stora böjar. Glöm inte att fästa slangen så att den inte "korvar" sig när du drar i kabel. Men det ser jag att du har gjort med de andra
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Det första är jag helt med på och var i dom banorna jag tänkte. Hur man skulle lyckas får den att korva sig är jag inte med på men antar att jag fått det rätt. Slangen korvar ju sig en hel del när man drar upp den ur rullen men det lindar man ju lätt upp genom att dra längd slangen från rullen till änden på det man dragit ut.U Uffe A skrev:Ska du inte ha något innertak?
Tror nog att du antingen ska sätta takskivor eller panel och då syns det inte hur slangen är dragen.
Man ska dra slangen så rakt som möjligt för att det inte ska bli problem ifall man behöver dra om något vid senare tillfällen.
Räta vinklar ska undvikas. Om du ska göra böjar så ska det vara som Bo skriver, med mjuka och stora böjar. Glöm inte att fästa slangen så att den inte "korvar" sig när du drar i kabel. Men det ser jag att du har gjort med de andra
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden