Sommarstugan har skjutdörrsparti ”monterat” av förra ägaren. Dörr no 1 är den som sitter fast i stolpen, sedan är mellandörren no 2 och den man öppnar mest no3. Nu är det så att skenorna upptill och nertill lutar (på tvärsen) så no 2 fastnar och går trögt nära stängtläget. Dessutom är dörr 1 och 2 förväxlade så no 2 går att dra förbi no 1, no2 ska stoppa när den går mot 1:an.

Vore ju enkelt om man kunde plocka bort en del av skenan och köra bort dörrarna men de ser ut att vara en enda bit mellan stolparna. Ska man montera sönder dörrarna och lyfta ur glasen eller….

Vet inte vad det är för fabrikat, allt är vitt.

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Sommarstugan har skjutdörrsparti ”monterat” av förra ägaren. Dörr no 1 är den som sitter fast i stolpen, sedan är mellandörren no 2 och den man öppnar mest no3. Nu är det så att skenorna upptill och nertill lutar (på tvärsen) så no 2 fastnar och går trögt nära stängtläget. Dessutom är dörr 1 och 2 förväxlade så no 2 går att dra förbi no 1, no2 ska stoppa när den går mot 1:an.

Vore ju enkelt om man kunde plocka bort en del av skenan och köra bort dörrarna men de ser ut att vara en enda bit mellan stolparna. Ska man montera sönder dörrarna och lyfta ur glasen eller….

Vet inte vad det är för fabrikat, allt är vitt.

Protte
Brukar vara så att man kan lyfta dessa upp mot taket och då få utrymme nertill så att man kan vinkla ut dörren från skenan och på så vis få bort den.
 
Det kan vara en plastdetalj eller liknande upptill på dörrarna som måste monteras bort för att det ska gå att lyfta upp dörrarna mot taket.
 
Sidostycken i ett stycke på dörrarna har en urfräsning för ”rälsen” så det går inte lyfta eller sänka ner dörrarna. Så de ”hoppar ur”.

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Sidostycken i ett stycke på dörrarna har en urfräsning för ”rälsen” så det går inte lyfta eller sänka ner dörrarna. Så de ”hoppar ur”.

Protte
Har du någon bild på hur det ser ut?
 
Mellandörr som går i en räls med metallspånor synliga, svår ljussättning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite svårt med ljuset, men mellandörren tar i rälsen så det blir metallspånor.

Protte
 
B
Antingen så har öppningen sjunkit ihop så rörelsemånen blivit för lite eller så har den som monterat gjort det för tajt.
Istället för att montera isär dörrarna så är det väl enklare att ta ner hela skenan (övre eller undre) och sedan ta ut den tillsammans med skjutdörrarna. Sedan är det väl lämpligt att ta bort lite material i (förslagsvis) ovankant så det blir lagom "glapp" till att kunna skjuta dörrarna samt kunna ta ut dem vid behov.
 
  • Gilla
Ludde67
  • Laddar…
Jo jag får väl bjuda lite folk för det är inte så kul att stå där med 3 meter skena och 6 kvadratmeter glas som bara vill ramla omkull.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.