10 259 läst ·
58 svar
10k läst
58 svar
Hur delas bostadsrätten vid separation?
Tipsen om att sälja lägenheten billigt till en bulvan är värdelösa. Som Andy78 påpekar är det marknadsvärdet som gäller vid en eventuell bodelning. Dessutom får man inte sälja en bostad som är samboegendom utan sambons medgivande så länge samboförhållandet pågår, även om man på pappret äger 100%.
Sambon har rätt till halva nettovärdet om de varit sambo i minst 5 år. Om sambotiden varat mindre än 5 år gäller det att skriva ett samboavtal eller avsluta samboförhållandet så fort som möjligt om TS vill minimera de ekonomiska konsekvenserna.
Bodelning sker bara på begäran, så TS kanske kan hoppas på att samboskapet kan avslutas utan att ex-sambon begär bodelning. Då får han behålla lägenheten. Eller komma överens om en bodelning som båda känner sig nöjda med. Kan man inte komma överens utses en bodelningsförrättare och det är troligen det sämsta alternativet.
Jag tycker att TS ska anlita en jurist för att unvika kostsamma misstag.
Sambon har rätt till halva nettovärdet om de varit sambo i minst 5 år. Om sambotiden varat mindre än 5 år gäller det att skriva ett samboavtal eller avsluta samboförhållandet så fort som möjligt om TS vill minimera de ekonomiska konsekvenserna.
Bodelning sker bara på begäran, så TS kanske kan hoppas på att samboskapet kan avslutas utan att ex-sambon begär bodelning. Då får han behålla lägenheten. Eller komma överens om en bodelning som båda känner sig nöjda med. Kan man inte komma överens utses en bodelningsförrättare och det är troligen det sämsta alternativet.
Jag tycker att TS ska anlita en jurist för att unvika kostsamma misstag.
Marknadsvärdet är relativt. Sambon måste driva en process mot ägaren och det kostar pengar och tar tid. Det bästa rådet just nu tycker jag är att ha is i magen och se vad som händer, och samtidigt tala med en bostadsjurist för att ha plan/planerna redo till den dagen.
Om jag tolkat informationen rätt så har de bara varit sambo i drygt 3 år, så jämkningsregeln kan fortfarande användas. Det kan alltså bli väldigt dyrt för TS att "ha is i magen". Jag tycker tvärt om att han ska agera så snabbt som möjligt, sambon har ju redan börjat umgås med en annan man.Jonatan79 skrev:
Men om han säljer lägenheten (innan en bodelning) behöver denna inte delas. Reversen som han får från pappan skall väl inte delas med en sambo (eller har en sambo rätt till 50% av ens likvida tillgångar också?)?b_hasse skrev:
Det är upp till TS sambo att anlita en bodelningsförrättare och det kostar pengar i förskott, och det är också då sambon som får driva det hon vill ha igenom och även bevisa att den är inköpt för gemensamt bruk.
Förlorar hon så blir det dyrt, kan ju vara bra att tala om för henne innan.
Förlorar hon så blir det dyrt, kan ju vara bra att tala om för henne innan.
Man får inte belåna eller sälja en bostad som är samboegendom utan sambons medgivande. Anledningen är naturligtvis att man inte så enkelt ska kunna komma undan själva poängen med sambolagen.ccf skrev:
Det är bara att inse att du är rökt, hon vann, genom sin envishet och din oförmåga att ta tag i det med en gång. 
Ta smällen utan att ösa in ännu mer pengar och känslor. Jag antar att det också blivit värdeökning, du får se det från den sidan att åtminstone hälften av denna tillfaller dig själv.
Jag har en kompis som håller på och springer rakt in i ungefär samma fälla, trots att vi är många som varnar.
Han har träffat en snygg nästan 20 år yngre tjej utan uppehållstillstånd från en forna sovjetrepublik.
Han är ju förstås smickrad. Jag är rädd att det kommer sluta på samma sätt för honom, om några år.
Då har hon fixat sitt uppehållstillstånd och halva värdet av en lägenhet.
Sånt är livet.
Ta smällen utan att ösa in ännu mer pengar och känslor. Jag antar att det också blivit värdeökning, du får se det från den sidan att åtminstone hälften av denna tillfaller dig själv.
Jag har en kompis som håller på och springer rakt in i ungefär samma fälla, trots att vi är många som varnar.
Han har träffat en snygg nästan 20 år yngre tjej utan uppehållstillstånd från en forna sovjetrepublik.
Han är ju förstås smickrad. Jag är rädd att det kommer sluta på samma sätt för honom, om några år.
Då har hon fixat sitt uppehållstillstånd och halva värdet av en lägenhet.
Sånt är livet.