Jag köpte en bostadsrätt som jag och min sambo flyttade in till. Jag lånade 75% av banken, 15% av min far som vi ska skriva skuldebrev på samt 10% från eget sparande.
Har renoverat lgh och glasat in balkongen för sammanlagt ca 60000 kr.
Vill skriva samboavtal men sambon, som är inflyttad EU-medborgare, vägrar. Hon säger att lgh är min eftersom jag köpt den. Hur mycket skulle hon kunna "få" av värdet om vi separerar? Hälften av ev vinst eller mer? Kan jag göra något så hon inte kan få något alls, typ om jag har skuldebrev på hela värdet av lgh?
Tacksam för tips.

Ni skriver ett avtal där hon avsäger sig bostaden vid seperation.

Varför vägrar hon ett avtal om ni ändå är överens?

Hon tycker det är onödigt eftersom det är jag som har köpt den och hon är extremt envis. Hade jag kommit med avtal före köpet hade det nog varit ok, men jag tog upp det efteråt. Varje gång jag tar upp det blir det bråk och jag skulle vilja veta om jag kan minimera risken att förlora mina pengar om vi skulle separera.

Hon har laglig rätt till halva värdet. Då skall man räkna bort lånen. Men det är då viktigt att lånen är kopplade till bostadsrätten. Banklånet har troligen en pantsättning av bostdasrätten, som "bevis". Men lånet från din far kanske inte är lika självklart att det är kopplat till bostadsrätten. Ev. så kan du ordna en pantsättning även till din far.

De pengar du satt in kontant kan du inte räkna bort vid en separation.

När det gäller renoveringar efter köpet, så delas den ev. värdeökning som det ger också lika (men värdeökningen är ju inte detsamma som vad man betalat, värdeökningen kan vara både mindre och högre än investeringen).

Min rent personliga åsikt är att man skall "skydda" ev. eget kapital man går in med vid köpet, men att man efter sammanflyttningen håller en gemensam ekonomi. Dvs. båda delar på en värdeökning, oavsett hur mycket var och en investerat. Man kan se värdeökningen som ett resultat av det gemensamma beslutet att skaffa bostaden.

Jag anser att en gemensam ekonomi förenklar tillvaron, och minskar risken för tjäbbel om ekonomi i förhållandet, dvs. oavsett hur stor skillnad det är i inkomster så antar man att båda bidrar efter förmåga på olika sätt och allt vi tjänar är våra VÅRA pengar, allt var och en köper köps för VÅRA pengar, aldrig ens antyda att någon handlat för MINA pengar. Men allt beror givetvis på omständigheterna.

Det saknas en del viktig information vad jag kan se. När köpte du lägenheten och när flyttade din sambo in?

Jag tolkar första inlägget som att de båda flyttat ihop i lägenheten. Lagen uttrycker väl något i stil med att en bostad som skaffats för gemensamt boende. Någonstans går väl en gräns, men om jag köper en bostadsrätt, flyttar in. Och sedan kommer sambon inflyttande några veckor senare, så känns det väl rätt uppenbart att den var för gemensamt boende. Om det hinner gå ett halvår är det kanske inte lika självklart, men var gränsen kan gå har jag ingen aning om.

Hon flyttade från Tyskland till mig och vi hyrde ett hus ett år innan jag köpte lgh. Hon kunde inte bidra ekonomiskt till köpet då hon bara hade jobbat ett år i Sverige då och saknade sparkapital.
Jag har bekostat allt i lägenheten.
Det står i skuldebrevet till pappa att det är lån för köp av bostadsrätten jag har köpt.
Har då 1,35 milj i lån och betalade 150000 själv. Om värdet är oförändrat nu, vad kan tjejen "begära" av mig om hon drar?

Gå till en jurist och skriv ett samboavtal.
Det kostar kanske en tusenlapp. Men den är väl investerad om ni separerar.
+ att om ni är överens, det verkar ni vara efter som hon säger att bostadsrätten ändå är din.
Så bör hon inte vara emot att skriva detta papper.

Om ni flyttade in samtidigt i bostaden, Och ni köpte bostaden med avsikt att ni skulle bo där tillsammans, då har hon rätt till halva värdet av bostaden vid separation.
den ska antagligen värderas av en mäklare vid separation om ni blir osams om värdet.
Värdet kan ha ökat men tanke på inglasningen mm.
Hur det blir med eventuella bostadslån vet jag inte.

Om bostaden varit din från starten, dvs ni skrivit samboavtal vid köpet, så ska alla renoveringar betalats av den som äger bostaden, däremot kan man dela på kostnaderna som månadsavgift, el, tv, bredband, mm

Till alla er andra som tänker flytta ihop, och ena parten står för alla pengar / lån vid köp. Skriv ett samboavtal innan ni skriver på köpekontraktet.
Samboavtalet kan alltid tas bort om ni vill, det är svårare att komma överens om att skriva ett samboavtal när ni håller på att separera.

Melpho skrev:
Hon tycker det är onödigt eftersom det är jag som har köpt den och hon är extremt envis. Hade jag kommit med avtal före köpet hade det nog varit ok, men jag tog upp det efteråt. Varje gång jag tar upp det blir det bråk och jag skulle vilja veta om jag kan minimera risken att förlora mina pengar om vi skulle separera.
Detta låter väldigt märligt, att hon går med på det men vägrar skriva under det skriftligt. Det hon säger är värdelöst den dan ni separerar. Det du då kan göra är att sälja det och hantera det som din egna egendom vilket det egentlgien är och hon får då driva processen själv. Att hon är inflyttad eumedborgare vad gör det för skillnad? Jag vill inte vara taskig men det låter lite som att din sambo inte vill skriva under pga hon vill ha det som trumfkort ifall ni går isär då hon mycket väl verkar veta vad avtalet reglerar. Hon har allt att vinna på detta och du kan bara förlora, se till att ni skriver det här avtalet nu annars är din fars hjälp till dig bortkastade pengar för båda. Kontakta en jurist omgående och se till att få de påskrivet.

Redigerat:
Antingen förstår ni inte svenska samolagen eller så försöker hon lura dig. Du har köpt lägenheten för gemensamt bruk, därmed har hon enligt sambolagen rätt till halva värdet om ni bryter upp, om ni inte skriver något papper.

Om det är som hon säger att hon INTE vill ha någon del av det om ni går isär måste ni skriva ett samboavtal där ni avtalat om att bostaden INTE ska bodelas enligt sambolagen. Lånet ska givetvis dras ifrån, så det är hälften av värdet minus lån hon har rätt till.

Hemmakatten
Det finns en jämnkningsregel som är till för när sambos separerar inom kort tid (upp till 5 år). Det anses då orimligt att en sambo ska erhålla halva värdet av fastigheten om denne inte betalat något själv.

Så om din sambo inte vill skriva under något avtal så får du separera om du vill säkra din pengar.

Hemmakatten skrev:
Det finns en jämnkningsregel som är till för när sambos separerar inom kort tid (upp till 5 år). Det anses då orimligt att en sambo ska erhålla halva värdet av fastigheten om denne inte betalat något själv. Så om din sambo inte vill skriva under något avtal så får du separera om du vill säkra din pengar.
Har även läst att det gäller när man gift sig. Det kan ogiltigförklaras om man gifter sig och sen skilljer sig efter 2 veckor en månad, men antar att det måste upp i rätten. Tror att det är möjligt att göra så enbart för att folk inte ska kunna gifta sig för pengarnas skull. Jag måste bara fråga vad svarar din sambo när du frågar varför hon inte vill skriva under?

Hej igen,
det har gått några år sen mitt dilemma, och det kvarstår tyvärr fortfarande. Hon blir bara förbannad när jag tar upp frågan om samboavtal och hon har vid nåt tillfälle uttryckt sin glädje över att inte ha skrivit på något ifall vi skulle separera. Nu är det tyvärr så att det ligger i luften, hon har börjat träffa en annan men vi bor fortfarande ihop.
Frågan är: Om jag skulle ta en nytt lån från banken med lgh som säkerhet så att jag närmar min 100 % belåningsgrad ihop med lånet från min far, innan vi säger att vi separerar, då borde väl det totala lånebeloppet dras av från marknadsvärdet? Så om jag får 1,9 milj i lån (har 1,2 milj nu) och värdet är 2 milj, då borde jag "bara" tvingas betala 50000 om hon begär bodelning. Tänker jag rätt?

Vad säger hon när du frågar rakt ut varför hon inte vill skriva under samboavtal?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.