M
Stanley hyvlars kvalitet varierar med tillverkningsperiod har jag förstått. Finns det någor sätt att se när en hyvel är tillverkad eller om det är en av de bättre versionerna? Bifogar en bild som exempel.

• stanley.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den till höger har jag en tämligen nytillverkad av. Vet inte hur man daterar dem, men min är väldigt grov i ytan om än hyggligt jämn. De ska vad jag läst variera väldigt i kvalitet. Min verkar vara ett av de bättre exemplaren dock. Stålet tar fin skärpa och håller sig rätt bra.

Patrics blood and goore som Johan länkar till är den ultimata resursen beträffande Amerikanska Stanley hyvlar. Made in USA alltså. Övriga sidor, bla den trevliga plane dating flowchart bygger på info från B&G och Patric Leech "type study." Han har kartlagt alla modellförändringar på en Stanley #4 från början tills idag. Oftast ger det också en rättvis datering av övriga modeller för hur ofta spelar 5-10 år hit eller dit någon roll. Det finns lite sporadiska försök att typindela även andra modell, främst Bedrockserien (#604 etc) men inte lika helteckande.
Personligen är jag nöjd med att kunna åldersbestämma "made in USA" hyvlarna eftersom "made in England" är av betydligt sämre klass. Jag föredrar de som är tillverkade 1920 och tidigare och utmärks av handtag i Rosewood, nyckelhålformat hål i spännklaffen och helst en låg knopp fram.
/B
/B

M
Tackar för länkar och information! Mycket att läsa. Fotot jag lade in verkar inte räcka för att tidsbestämma men hyvlarna är till salu i Fankrike så kan man dra slutsatsen att de är tillverkade i England?

Här är en annan (N°6) som verkar märkt "made in england":

• No6.jpg
    Skapa konto
M
OT: Första gången jag ser en Stanley handöverfräs

• handöverfräs.jpg
    Skapa konto
Hyveln på bilden är troligen en Stanley Handyman, dvs från Stanleys budgetlinje som introducerades någon gång i slutet femtitalet eller början på sextiotalet och vände sig till hemmafixaren. De känns främst igen på färgen och att handtagen oftast är i plast. Exemplaret på bilden skulle jag gissa är från sjuttio- åttiotalet. Kan kräva en heldel jobb att få iordning, men inget är omöjligt :)
/B

M
Jag tror jag tittar vidare på Quangshenghyvlar....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.