Hej.

Har fått tre hyvlar.
Min enda erfarenhet av dessa verktyg är från träslöjden för MÅÅÅNGA år sedan.
Men tänkte att det kan ju vara bra o ha.

Är ganska säker på att dessa kommer från en slöjdsal.
Det är en Stanley No 4, en Witte No 4 o en mindre utan märkning.
Är de något att ha?
Finns det någon ”crash course” i handhavandet?
Hur ofta behöver de slipas?
Hur ställer man in dem?
Är det en ”lagom” hyvelstorlek?
Eller finns det en bättre allround-storlek?
Mm mm.
Möjligen fanns det någon storlek/modell till jag eventuellt kunde få.

Ni ser på frågorna att jag är rookie, så hav överseende snälla.

Tre handhyvlar på bord, inklusive en Stanley No 4, en Witte No 4 och en omarkerad mindre hyvel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en sliten träknopp på en gammal Stanley No 4 hyvel med synlig märkning.
Skapa konto
Närbild av en handhyvel med märkning "Deutsches Werkzeug" och svart handtag.
Skapa konto
Närbild på en gammal Witte No 4 hyvel med fokus på justeringsmekanismen och märkningen.
Skapa konto

Åtminstone Stanleyn ser användbar ut. Den mindre går nog att få fason på med.
Den längst till vänster behövs mer bilder på.

Du kan aldrig få för mycket hyvlar :)

Stanleyn är en 4a, putshyvel. Går att rikta småbitar med också utan alltför mycket träning.

Kolla youtube, exv Paul Sellers filmer om hyvelrenovering och hyvling så får du en bas att börja bygga kunskap från. (Finns såklart massa andra filmer med).

Tackar!

De behöver slipas varje gång de börjar bli slöa. Hur lång tid det tar innan de är slöa beror på hur du hanterar dem och hur mycket/vad du hyvlat. Och såklart vilket resultat du vill ha.

Det fanns några stycken att välja mellan.:cool:
Jag tog tre som såg ok ut i mina oerfarna ögon.

Träkista med sortiment av handverktyg och kablar, några markerade som valda.
Skapa konto

Frustrator Frustrator skrev:
De behöver slipas varje gång de börjar bli slöa. Hur lång tid det tar innan de är slöa beror på hur du hanterar dem och hur mycket/vad du hyvlat. Och såklart vilket resultat du vill ha.
O att slipa, hur svårt är det?
Behövs det jiggar, eller räcker det med en brynsten?

K knipo skrev:
O att slipa, hur svårt är det?
Behövs det jiggar, eller räcker det med en brynsten?
Jiggar behövs inte, funkar fint på frihand. Oftast mer än en brynsten. Vill man komma billigt undan finns det diamantplattor från Kina.

Oj, det var en hög med hyvlar.
För rikthyvling är det bra med en lång hyvel (exv en lång trähyvel, eller om det finns en Stanley med nr 7 eller 8). Sen är det bra med en hyvel nr 5 och en 3-4(funkar med den nr 4 du fick). På bilden syns några extrastål i en burk, det är inte fel att ha något extra-stål.

Kortkort--versionen är att du har en planka,
Hyvlar den med en nr5 (Stanley nr5 eller storleksekvivalent hyvel, typ 35cm lång) så den är hyggligt rak och nästan rätt dimension. Då tar du en lång hyvel och rikthyvlar den så den är riktigt rak.
Sen med nr 4 så putsar du till den så den är fin (så du slipper sandpappra).

(Ja, jag förenklade en hel del, men för att få en känsla av processen).

-Stanley putshyveln ser bra ut.
-Witte är okänt för mig och jag ser inte så stort behov av att ha två hyvlar i samma storlek.
-Den lilla enhandsputshyveln är en ganska svåranvänd modell. Fungerande men extremt svår att ställa in. Jag har haft en som var så gott som likadan.

Om du har möjlighet att gräva mer i lådan skall du ta vara på en långhyvel och en skrubbhyvel. Jag ser båda modellerna där. Visserligen är de av trä men de är användbara likväl. Skrubbhyvlarär de smala trähyvlarna som står nos mot nos. Undrar var betten är men de går i värsta fall att nytillverka.
Jag tycker också att jag ser ena handtaget av en skavare (även kallad spånhyvel) som sticker upp ur lådan med bett. Kan vara bra att ha den också.
Jag tycker också att jag ser en bredare Witte putshyvel. Motsvarande Stanley 4 1/2. Kan vara bra att ha någon gång om kvaliteten är bra.

Redigerat:
Du ska definitivt ta vara på minst en rubank, de långa rikthyvlarna i trä. Modellen på bild är formstabil och bra, Väldigt angenämt att rikthyvla med en sådan, glider i princip friktionsfritt med lite vax eller parafin på sulan. Med två sådana hyvlar kan du enkelt rikta sulorna på dem om det skulle behövas.

H heimlaga skrev:
Jag tycker också att jag ser ena handtaget av en skavare (även kallad spånhyvel) som sticker upp ur lådan med bett. Kan vara bra att ha den också.
"Skavare" vilket underbart namn! Det skall jag kalla spånhyvlar hädan efter.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.