Har en dagvatten brunn som hamnar mitt i vår uppfart som jag hade behövt sänka lite då den hamnar högre än kommande plattsättning!
Behöver tips på hur man gör? Och vilket nytt brunnslock som passar!
Ytterdiameter i marknivå ligger på 46 cm, innerdiameter på brunnen ligger på 30 cm och uppskattningsvis är ytterdiametern under mark ca 36 cm!
Kan man helt enkelt plocka bort övre betongdelen och trä på ett nytt justerbart rör med lock?
Gärna ett lock som är körbart för bil!
Avloppsbrunnen som skymtar på bild 1 hoppas jag är lättare att justera, har dock inte öppnat o kollat!
Behöver tips på hur man gör? Och vilket nytt brunnslock som passar!
Ytterdiameter i marknivå ligger på 46 cm, innerdiameter på brunnen ligger på 30 cm och uppskattningsvis är ytterdiametern under mark ca 36 cm!
Kan man helt enkelt plocka bort övre betongdelen och trä på ett nytt justerbart rör med lock?
Gärna ett lock som är körbart för bil!
Avloppsbrunnen som skymtar på bild 1 hoppas jag är lättare att justera, har dock inte öppnat o kollat!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Gräv fritt runtom. Plocka bort övre betongdelen. Rita ett rakt streck runtom i negerkant, med vanlig spritpenna, så mycket du vill sänka den. Kapa av den. Sätt tillbaka allt. (finns diamantskiva för sten/betong på Biltema (likaså hörselkåpor, skyddsglasögon och ev andningsskydd).
Öppna den andra och kolla. Gräv runt 20-30 cm ner och testa att trycka ner den (hoppa/knacka på den).
https://www.jula.se/catalog/verktyg...skivor/diamantkapskiva-for-vinkelslip-024233/
Öppna den andra och kolla. Gräv runt 20-30 cm ner och testa att trycka ner den (hoppa/knacka på den).
https://www.jula.se/catalog/verktyg...skivor/diamantkapskiva-for-vinkelslip-024233/
Produkter som diskuteras: "skyddsglasögon"
Skyddsglasögon
Skyddsglasögon är ett oumbärligt tillbehör för att skydda dina ögon från potentiella skador orsakade av skräp, damm, kemikalier eller intensivt ljus under arbete. Vårt sortiment av skyddsglasögon erbjuder högkvalitativa produkter som
Läs mer
Men hade gärna bytt beteckning också, till ett lock som inte är lika lätt att ta bort som nuvarande lösa betongklump!
Men annars är det alltså så ”lätt”?
Behöver sänka betongen med ca 6,5 cm och gjutjärnen med ca 3!
Håller på o försöka öppna avloppsbrunnen också, men den har nog rostat fast ordentligt!
Men annars är det alltså så ”lätt”?
Behöver sänka betongen med ca 6,5 cm och gjutjärnen med ca 3!
Håller på o försöka öppna avloppsbrunnen också, men den har nog rostat fast ordentligt!
Fick till slut upp locket även på avloppsbrunnen, ser ju relativt enkelt ut att sänka.
Men ingen som har något tips på en körtbart brunnslock till dagvattnet?
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Men ingen som har något tips på en körtbart brunnslock till dagvattnet?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden