Har en dagvatten brunn som hamnar mitt i vår uppfart som jag hade behövt sänka lite då den hamnar högre än kommande plattsättning!
Behöver tips på hur man gör? Och vilket nytt brunnslock som passar!
Ytterdiameter i marknivå ligger på 46 cm, innerdiameter på brunnen ligger på 30 cm och uppskattningsvis är ytterdiametern under mark ca 36 cm!
Kan man helt enkelt plocka bort övre betongdelen och trä på ett nytt justerbart rör med lock?
Gärna ett lock som är körbart för bil!

Avloppsbrunnen som skymtar på bild 1 hoppas jag är lättare att justera, har dock inte öppnat o kollat!

IMG_4541.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_4542.jpeg
Skapa konto

IMG_4543.jpeg
Skapa konto

Gräv fritt runtom. Plocka bort övre betongdelen. Rita ett rakt streck runtom i negerkant, med vanlig spritpenna, så mycket du vill sänka den. Kapa av den. Sätt tillbaka allt. (finns diamantskiva för sten/betong på Biltema (likaså hörselkåpor, skyddsglasögon och ev andningsskydd).

Öppna den andra och kolla. Gräv runt 20-30 cm ner och testa att trycka ner den (hoppa/knacka på den).

https://www.jula.se/catalog/verktyg...skivor/diamantkapskiva-for-vinkelslip-024233/

• Gilla
Lexington
  • Laddar…
Men hade gärna bytt beteckning också, till ett lock som inte är lika lätt att ta bort som nuvarande lösa betongklump!
Men annars är det alltså så ”lätt”?
Behöver sänka betongen med ca 6,5 cm och gjutjärnen med ca 3!
Håller på o försöka öppna avloppsbrunnen också, men den har nog rostat fast ordentligt!

Fick till slut upp locket även på avloppsbrunnen, ser ju relativt enkelt ut att sänka.
1.jpg
Skapa konto

2.jpg
Skapa konto

Men ingen som har något tips på en körtbart brunnslock till dagvattnet?

Tack!
Hittat liknande, men dåligt med specad info, man vill ju gärna att det man köper hem passar i/runt nuvarande betongrör också!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.