Monterade dessa 2018 och nu är en sönder, har tyvärr ingen dokumentation om lampan (slarvigt) så nu undrar jag om någon vet hur man gör för att bra lampan eller om jag måste byta hela armaturen? Den ser ut som på bilden.

• Inbyggd takspotlight med rund vit ram och glaslins, fotograferad rakt underifrån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag är absolut inte säker men är rädd för att hela armaturen måste bytas. Har jag fel lär någon snart rätta mig.

Är du helt säker på att det är "lampan" som är trasig. Det finns inga drivdon/dimrar/kopplingar eller annat som kan vara felande? Vilken spänning drivs dessa med?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag är absolut inte säker men är rädd för att hela armaturen måste bytas. Har jag fel lär någon snart rätta mig.

Är du helt säker på att det är "lampan" som är trasig. Det finns inga drivdon/dimrar/kopplingar eller annat som kan vara felande? Vilken spänning drivs dessa med?
Jag tror inte felet ligger i dimmer eftersom fyra andra lyser, jag tror de drivs med 230 eftersom jag inte ser någon omvandlare, för inte kan de ha byggt in den isåfall. Byta lampan, hela insatsen då, kanske det. Men hur får man loss den tro?

H Hammarlasse skrev:
Jag tror inte felet ligger i dimmer eftersom fyra andra lyser, jag tror de drivs med 230 eftersom jag inte ser någon omvandlare, för inte kan de ha byggt in den isåfall. Byta lampan, hela insatsen då, kanske det. Men hur får man loss den tro?
Du måste Byta hela spotten. Det ligger en driver i hålet som spotten är monterad i som kan vara trasig. Dra ner spotten, den sitter uppspänd med fjädrar. Det brukar vara lättast att försöka komma in med en kniv eller liknande i ena kanten och sedan dra ner. Var försiktig för fjädrarna kan vara rätt så spända.
/edit
När jag tittar på bilden bord du kunna komma upp med toppen på fingret där skarven i taket är. Ta tag och dra rakt ner i ena sidan först, sedan andra.

• Gilla
Hammarlasse
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.