Ska byta till en svart blandare i duschen, den kommer med två svarta rörmanschetter. Så min fråga är, går det att dra ut stödhylsorna, skruva loss kopplingarna från väggfästet och återanvända stödhylsorna, klämringarna och kopplingarna? Kan jag skära av väggfästet med vinkelslip och på så sätt undvika att pilla med pexrören? Nya väggen kommer bli lika tjock som förra så har inte slang till att kapa och göra helt nytt.
Oj, det blir nog lite svårt i din installation, att få bort blandarfästet alltså.T Tomi Mazdin skrev:Ska byta till en svart blandare i duschen, den kommer med två svarta rörmanschetter. Så min fråga är, går det att dra ut stödhylsorna, skruva loss kopplingarna från väggfästet och återanvända stödhylsorna, klämringarna och kopplingarna? Kan jag skära av väggfästet med vinkelslip och på så sätt undvika att pilla med pexrören? Nya väggen kommer bli lika tjock som förra så har inte slang till att kapa och göra helt nytt.
Det enda du kan göra är att lossa blandaren och kika på hur det ser ut.
Står det någon info om tillverkare på blandarfästet?
Står tyvärr inget på fästet. Utan blandaren sen jag stödhylsan och pexen som ser ut att vara pressad i kopplingen, så vet inte om det ens räcker med att dra ut stödhylsan. Det är därför jag är inne på om det går att såga sönder fästet och lämna plåt nig runt röret för att få dit fästskruvar och sen dölja allt med manschetterna.Krilleman skrev:
Du behöver ju även beakta fuktsäkerheten med den installationsanvisningen för tätskiktet också!T Tomi Mazdin skrev:Står tyvärr inget på fästet. Utan blandaren sen jag stödhylsan och pexen som ser ut att vara pressad i kopplingen, så vet inte om det ens räcker med att dra ut stödhylsan. Det är därför jag är inne på om det går att såga sönder fästet och lämna plåt nig runt röret för att få dit fästskruvar och sen dölja allt med manschetterna.
Klicka här för att svara