Jag köpte nyligen en AX73 TP-link router. Det är ingen trafik på de högre kanalerna(5-bandet) i grannskapet varför jag valde kanal 128(*DFS). Vid två tillfällen på kort tid så har routern själv bytt kanal till nr 104(trots att det i gränssnittet fortfarande står 128). På den kanalen 104 kan det ibland ploppa upp två andra 5-band från mina grannar. Kanal 104 och 128 överlappar inte varandra hos mig, men de ligger bredvid varandra. Jag hade aldrig problem med min gamla TP-link att den bytte kanal själv när jag manuellt satt en FAST kanal, men å andra sidan tror jag den inte hade kanal 128.

*The channel width and channel you've selected will overlap with DFS channels. This will require some waiting time to meet regulatory radar detection requirements.

På nätet kan jag läsa :

"During normal operations, if the router detect a radar is using the particular channel which is currently router using, then it may communicated to connected Wi-Fi clients to stop the transmission and change to another available channel together. This behavior will cause connected Wi-Fi clients to be disconnected from the network for a period of time before re-connecting to a different channel"

Vad för radarsystem skulle fått min router att byta kanal? ...även om det kanske är tillfälligt(?) Räcker det med att det passerar ett trafikplan på himmelen? Eller ambulanshelikopter?

Väderradar nämns i förklaringar till kanalbyten. Hur som helst har ju din WiFi-router reagerat korrekt när den har bytt kanal. Att du har valt 128 fast betyder i det här sammanhanget bara att du önskar ha kanal 128. Reglerna kring DFS säger att WiFi måste sluta sända på en kanal om radarsändning detekteras på samma frekvens.

Redigerat:
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Väderradar nämns i förklaringar till kanalbyten. Hur som helst har ju din WiFi-router reagerat korrekt när den har bytt kanal. Att du har valt 128 fast betyder i det här sammanhanget bara att du önskar ha kanal 128. Reglerna kring DFS säger att WiFi måste sluta sända på en kanal om radarsändning detekteras på samma frekvens.
Jag kan inget om radar men blir lite förvånad att den skulle krocka med wifi hemma hos folk. Nu vet jag inte var närmsta radarstation finns, kanske vid båthamnen(?), 1,5 km bort. Kan kanske också vara inkommande trafikplan (?) Jaja. Den hoppade tillbaka till kanal 128 sen, efter flera timmar.
Jag får ut mer hastighet på de högra kanalerna därav mitt intresse för detta.

Dracula Dracula skrev:
Jag kan inget om radar men blir lite förvånad att den skulle krocka med wifi hemma hos folk. Nu vet jag inte var närmsta radarstation finns, kanske vid båthamnen(?), 1,5 km bort. Kan kanske också vara inkommande trafikplan (?) Jaja. Den hoppade tillbaka till kanal 128 sen, efter flera timmar.
Jag får ut mer hastighet på de högra kanalerna därav mitt intresse för detta.
Jo kör själv inte DFS men utmaningen ligger nog i den högre skolan av WiFi-teknik

Ubiquiti/Unifi har en massa om detta och en massa teorier från användare.
Sen ska vi då ha inom EU ha ett eget regelverk för DFS och radar.

https://www.google.com/search?q=uni...HpgDAIgGAZAGCJIHATegB4sd&sclient=gws-wiz-serp

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.