När du väl fått ditt gamla lysrör som ser ut att vara av den äldre typen (fosfor?) så kommer du sannolikt bara att få tag på LED-lysrör som ersättare.

Den ballast/drossel som sitter i din armatur kommer sannolikt inte att fungera bra med LED-lysrör, utan behöver kopplas förbi.

S
Verkar vara en lika korkad design som i den här spotlampan med GU10 LED. Sugpropp ? Nej, LED lampan har en för skrovlig yta. Ett h-e varje gång en sådan ska bytas.

1779456631657.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
S Snurrespratt skrev:
Verkar vara en lika korkad design som i den här spotlampan med GU10 LED. Sugpropp ? Nej, LED lampan har en för skrovlig yta. Ett h-e varje gång en sådan ska bytas.

[bild]
Har liknande. Jag brukar använda maskeringstejp.

• Gilla
Snurrespratt
  • Laddar…
G
D Daniel Eriksson1 skrev:
När du väl fått ditt gamla lysrör som ser ut att vara av den äldre typen (fosfor?) så kommer du sannolikt bara att få tag på LED-lysrör som ersättare.

Den ballast/drossel som sitter i din armatur kommer sannolikt inte att fungera bra med LED-lysrör, utan behöver kopplas förbi.
Yes. Drivdonet sitter monterat inne i plasthållaren. Ett smalt kretskort.
Ombyggnad får endast ske av elektriker värt att notera. Skall märkas om likaså 230v märkning. Vedums drivdon är ej kompatibelt med osram led retrofit enl tabell iaf.

J jennytherese skrev:
[bild]
Peta in en kattstrypare runt metallen på bägge sidor och dra åt. Sen vrid.

@
pacman42 pacman42 skrev:
Har liknande. Jag brukar använda maskeringstejp.
Köp lampor med slät yta?

@ @ndreas skrev:
Köp lampor med slät yta?
Hjälper sådär kan jag säga av erfarenhet. Man måste fukta ändå.

MultiMan
Det räcker med monteringshandskar av lite bättre snitt så får man greppet som behövs och de är användbara till mycket annat. Skyddar också om röret skulle splittras.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Om det verkligen är hållare som skall roteras kan de kärva. Det finns speciell spray för detta. Inte testat själv, men sett att det finns.
[länk]
[bild]

/Höghus
En unik spray för lysrör? Skojar ni? Är det ström i den? Eller sprutar man så kraftigt att lysröret snurrar av själva sprayen?

Jag skrattar åt sådana här produkter men kommer så klart få på nöten av ngn som vet vad det är som är speciellt med just denna... Men undrar stillsamt vad det är för fel på "vanlig 556" ?? 😜

• Gilla
Incinerator och 2 till
  • Laddar…
TS skrev ju redan i onsdags att hon skulle prova "imorgon", ingen återkoppling än 😠

@
Nä, det har jag inte behövt göra. Har använt sugproppen som Clas Ohlssons säljer och sköta lampor. Fungerar bra!
pacman42 pacman42 skrev:
Hjälper sådär kan jag säga av erfarenhet. Man måste fukta ändå.nä, det

M martinradbo skrev:
En unik spray för lysrör? Skojar ni? Är det ström i den? Eller sprutar man så kraftigt att lysröret snurrar av själva sprayen?

Jag skrattar åt sådana här produkter men kommer så klart få på nöten av ngn som vet vad det är som är speciellt med just denna... Men undrar stillsamt vad det är för fel på "vanlig 556" ?? 😜
Nja det beror på om du vill olja också, när jag för länge sedan arbetade med utrustning med elektronik använde vi 2-26.
Idag kör jag för eget bruk WD-40 om det gäller el/elektronik.
5-56 är bra till mycket som rostlösare, smörjning, etc, när det gäller mekanik.

• Gilla
Incinerator
  • Laddar…
M martinradbo skrev:
Men undrar stillsamt vad det är för fel på "vanlig 556" ??
Jag tycker inte det brukar fungera bra när det är plast som kärvar mot plast.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
M martinradbo skrev:
som är speciellt med just denna... Men undrar stillsamt vad det är för fel på "vanlig 556" ?? 😜
5-56 ska aldrig någonsin vara på något elektriskt! Det lämnar efter sig en geggig hinna som bara åstadkommer glappkontakt och samlar upp skit.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
M martinradbo skrev:

Du kan använda valfri spray som är baserad på PTFE alltså inte 556 och andra liknande "lättolje"-sprayer.En skillnad för mer avpassade PTFE typer är tillsatser som gör att de kryper och löser lite bättre.

Frågan är varför du skriver som du gör när förståelsen i saken är så gott som noll. Kör du vidare med 556 men håll det i dina egna anläggningar.

• Gilla
Incinerator och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.