Inge problem att fogskummet kommer ut, det är så man vill så att man vet att det fyller ut över hela och ger bra stöd, överflödet skär man enkelt bort med en kniv.

Fogskummet sprutas ut med kraft! Skyddar man inte karmen eller platsen bakom, är det ett riktig skrubbande som väntar.

Atom skrev:
Fogskummet sprutas ut med kraft! Skyddar man inte karmen eller platsen bakom, är det ett riktig skrubbande som väntar.
Öhhh? Gasar du alltid fullt innan du släpper upp kopplingen oxå?

Större problem är att det är riktigt bra kraft i fogskummet så spruta inte in för mycket.
I mitt fall så använde jag karmskruv i kortaste laget och detta i kombination med för mycket fogskum gjorde att karmskruven släppte...
Det blev till att skära bort fogskummet och göra om allt med längre karmskruv! :banghead:

verktygsgurun skrev:
Öhhh? Gasar du alltid fullt innan du släpper upp kopplingen oxå?
Har inte sama vana med fogskum!
;)

Hur ser skarven mellan puts och karm ut, lämande du några mm som sedan fogades, eller var det dikt an?

(Ursäkta bumpen. :) )

-MH- skrev:
Hur ser skarven mellan puts och karm ut, lämande du några mm som sedan fogades, eller var det dikt an?

(Ursäkta bumpen. :) )
Jag putsade mot karmen men att på något sätt få till en fog där mellan är nog inte helt fel...

Har det hållit än så länge i alla fall?

-MH- skrev:
Har det hållit än så länge i alla fall?
Jepp det fungerar fint för mig.
Nu är det på norrsidan och relativt skyddat för min del.

Ska själv påbörja ett jobb som påminner mycket om det du gjort
En funderingar
Lade du nån syllpapp eller liknande på den uppgjutna kanten innan du ställde karmen på plats. Tänkte om det är bra att skydda tröskel och karm mot ev. fukt som kan tränga upp?

Min dörr är i nuläget 10x19 och då står karmen utan någon uppgjutnng. Känns som att det kan vara bra att göra som du gjort och få en liten upphöjning. Problemet för mig blir att en dörr med höjden 19 funkar inte då och jag vill inte ha en lägre dörr

Är det helt nödvändigt med en gjuten klack, eller kan man ställa karmen på samma nivå som betonggolvet utanför utan att riskera problem med ev fukt etc.

• Gilla
Brelis
  • Laddar…
Vi bytte precis källardörren mellan garage och källare, vi bytte även ordinarie ytterdörren, dessa hade en tröskelunderdel av aluminium.
Källardörren la vi sylpapp, uppe på sylpappen la vi drevisolering som vi sedan ställde dörrkarmen på. Vi sågade ur några cm i betongbalken över dörröppningen dels för att det var extremt tajt så att det inte gick att fö dit någon drevisolering dels så gjöt jag upp en klack på en cm.

Vad var det för dörrar ni köpte då med underdel av aluminium, har surfat runt men hittar inget

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.