13 844 läst ·
27 svar
14k läst
27 svar
Hur byta ut denna dörr?
Renoverare
· Stockholm
· 20 263 inlägg
Inge problem att fogskummet kommer ut, det är så man vill så att man vet att det fyller ut över hela och ger bra stöd, överflödet skär man enkelt bort med en kniv.
Större problem är att det är riktigt bra kraft i fogskummet så spruta inte in för mycket.
I mitt fall så använde jag karmskruv i kortaste laget och detta i kombination med för mycket fogskum gjorde att karmskruven släppte...
Det blev till att skära bort fogskummet och göra om allt med längre karmskruv! :banghead:
I mitt fall så använde jag karmskruv i kortaste laget och detta i kombination med för mycket fogskum gjorde att karmskruven släppte...
Det blev till att skära bort fogskummet och göra om allt med längre karmskruv! :banghead:
Ska själv påbörja ett jobb som påminner mycket om det du gjort
En funderingar
Lade du nån syllpapp eller liknande på den uppgjutna kanten innan du ställde karmen på plats. Tänkte om det är bra att skydda tröskel och karm mot ev. fukt som kan tränga upp?
Min dörr är i nuläget 10x19 och då står karmen utan någon uppgjutnng. Känns som att det kan vara bra att göra som du gjort och få en liten upphöjning. Problemet för mig blir att en dörr med höjden 19 funkar inte då och jag vill inte ha en lägre dörr
Är det helt nödvändigt med en gjuten klack, eller kan man ställa karmen på samma nivå som betonggolvet utanför utan att riskera problem med ev fukt etc.
En funderingar
Lade du nån syllpapp eller liknande på den uppgjutna kanten innan du ställde karmen på plats. Tänkte om det är bra att skydda tröskel och karm mot ev. fukt som kan tränga upp?
Min dörr är i nuläget 10x19 och då står karmen utan någon uppgjutnng. Känns som att det kan vara bra att göra som du gjort och få en liten upphöjning. Problemet för mig blir att en dörr med höjden 19 funkar inte då och jag vill inte ha en lägre dörr
Är det helt nödvändigt med en gjuten klack, eller kan man ställa karmen på samma nivå som betonggolvet utanför utan att riskera problem med ev fukt etc.
Vi bytte precis källardörren mellan garage och källare, vi bytte även ordinarie ytterdörren, dessa hade en tröskelunderdel av aluminium.
Källardörren la vi sylpapp, uppe på sylpappen la vi drevisolering som vi sedan ställde dörrkarmen på. Vi sågade ur några cm i betongbalken över dörröppningen dels för att det var extremt tajt så att det inte gick att fö dit någon drevisolering dels så gjöt jag upp en klack på en cm.
Källardörren la vi sylpapp, uppe på sylpappen la vi drevisolering som vi sedan ställde dörrkarmen på. Vi sågade ur några cm i betongbalken över dörröppningen dels för att det var extremt tajt så att det inte gick att fö dit någon drevisolering dels så gjöt jag upp en klack på en cm.
Swedoor Advance line.
http://www.swedoor.se/produkter/ytterdoerrar/doerrar/produkt/?productId=5563
http://www.swedoor.se/produkter/ytterdoerrar/doerrar/produkt/?productId=5563
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
