Hej,
Vi var tvungna att byta sol- och vindautomatik och fjärrkontroll till vår 4m markis på andra våningen i år.. Det blev Somfy då alla firmor i närheten verkar köra med det.. Tidigare hade vi Selve, så tyvärr tillkom en nätt merkostnad på 5.500kr för att vi var tvungna att byta den fungerande (!) Selve-motorn, eftersom den tydligen inte var kompatibel med Somfy 🤔.. Ok för det, men hur kan en simpel elmotor kosta så mycket 🙄, jag hade gissat på allra max hälften.
Vi hade en del korrespondens (bland annat skickade vi bilder på hur hus, altantak och markis ser ut) med firman innan vi la ordern på en Soliris io med lös fjärrkontroll.. Som de hade rekommenderat..
De kom och installerade och allt fungerar som det ska, men attans vad besviken jag blev när det visade sig att dessa dyra prylar inte kan programmeras via fjärrkontrollen :/.. Det kunde vi på vår gamla Selve - Marki WS kombi, som blev 13år..
Så om vi behöver parkoppla eller justera gränsvärden för vind och sol så måste vi upp på det sluttande altantaket och ställa en vinglig trappstege på 1,5m och klättra upp och undertill försöka se de väldigt otydliga markeringarna runt varje liten potentiometerskruv.
Jag tror att Somfy har ännu dyrare grejer som klarar denna uppgift via fjärrkontroll och/eller via nån slags router/gateway/switch.. Synd bara att firman inte upplyste oss om det 😡.. Och/men framförallt kanske dumt att vi tog för givet att man år 2026 kan programmera sol och vind via fjärrkontrollen 😬
Vi får i alla fall hoppas att parkoppling mellan fjärr och automatik lagras i ett permanent minne, så vi inte behöver klättra upp mitt i vintern om det varit strömavbrott 😅
.