Hur byter jag ett sådant lager? Behöver jag några specialverktyg för detta? Stort tack på förhand! 🙂

• Närbild på ett mekaniskt lager i ett plasthölje, visar behov av utbyte.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kaja91 Kaja91 skrev:
Hur byter jag ett sådant lager? Behöver jag några specialverktyg för detta? Stort tack på förhand! 🙂
är det fel på detta?
annars så delar du baljan så att du får ut trumman
slår ur det bakre lagret inne ifrån och det inre lagret utifrån
så en liten handslägga och lämpliga dorn

• Gilla
Kaja91 och 1 till
  • Laddar…
Jag är inte helt säker på att det är detta som är problemet, men det verkar troligt. Jag har gjort en video om det. Vad tycker du om den?
Jag trodde att jag skulle behöva demontera nästan hela tvättmaskinen! 🙄

ja du måste demontera hela tvättmaskinen
3-5h jobb beroende på hur snabb du är

hör inget ljud

Kaja91 Kaja91 skrev:
Åh, jag ska försöka ladda upp den igen. konstigt, jag hör ljud när jag öppnar den. Går det nu ?
nog fel på mina högtalare

Okej. Det låter definitivt skramligt, och trumman är svårare att vrida för hand. När tvättmaskinen är igång är den otroligt högljudd jämfört med för en vecka sedan. Jag har redan kollat för att se om något har fastnat mellan trumman, men det finns inget att se på den lägsta punkten av trumman, så att säga.

Kaja91 Kaja91 skrev:
Okej. Det låter definitivt skramligt, och trumman är svårare att vrida för hand. När tvättmaskinen är igång är den otroligt högljudd jämfört med för en vecka sedan. Jag har redan kollat för att se om något har fastnat mellan trumman, men det finns inget att se på den lägsta punkten av trumman, så att säga.
då låter det som att trumlagret har gjort sitt

• Gilla
Kaja91
  • Laddar…
Fick lagerhaveri i en tvättmaskin för ett år sedan, reparationen täcktes av garanti så det kom hit en reparatör och fixade det. Det fanns lager att få tag i "löst" (sitter i lite större plastbitar, så inte bara själva lagret, förmodligen ingår även någon form av vattentätning också på insidan) men reparatören bytte ut hela baljan med trumma och lager. Sa att dom inte bara byter lagren. Jag frågade inte mer specifikt, men fick intrycket att det brukade strula för ofta, så det var vettigare att byta alltihop rakt av.
Det var en toppmatad maskin med lager på bägge sidor av trumman, mycket möjligt att strategierna varierar mellan olika konstruktioner.

Det är inte så att du har något som rymt o ligger mellan inre o yttre trummorna? Byta lager är ingen barnlek enligt mig, vad har du för maskin?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.