Jag ska byta lampan i den här spoten men förstår inte hur. Det är en vinklingsbar spot (vinklingsbar i en led). Den går inte att snurra, det finns ingen ring att pilla bort. Jag misstänker att den sitter med fjädrar och att jag ska dra ner hela inkl den yttre ringen, det är bara det att den yttre ringen känns så klen att jag är rädd att dra sönder hela klabbet. Någon som vet säkert?

• Inbyggd vinklingsbar spotlight i tak utan synlig ring för lamputtag, omgiven av vit fastsatt ring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vinklingsbar spotlampa i tak med vit ram, monterad utan synlig ring för borttagning.
    Skapa konto
  • Hand drar i vinklingsbar spotbelysning i taket, osäker på hur lampan byts ut.
    Skapa konto
Sitter väl en halogen lampa i den som bara är dra ut?

O oakstream70 skrev:
Jag ska byta lampan i den här spoten men förstår inte hur. Det är en vinklingsbar spot (vinklingsbar i en led). Den går inte att snurra, det finns ingen ring att pilla bort. Jag misstänker att den sitter med fjädrar och att jag ska dra ner hela inkl den yttre ringen, det är bara det att den yttre ringen känns så klen att jag är rädd att dra sönder hela klabbet. Någon som vet säkert?
Du måste ta ner armaturen, pass på det är fjädrar där som ska tryckas in för att inte gipsen ska fräsas sönder i hålet och akta fingrarna ( blir som en råttfälla ) Själva lampan ( en halogen ) sitter intryckt i nederdelen och hålls fast av 2 bleck på sidorna. Troligen 12 volt ( 11, 8 ) på dom nu. Finns 230 V med, men det vet vi inget om just nu.

Ser ut att vara 12 V, G4. Då brukar det vara skyddsglaset som ska bort. Du får ge dig på glaset, kanske lirka loss det med en skruvmejsel intryckt vid kanten av ringen.
Att ta loss hela armaturen från taket ska inte vara nödvändigt imho.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.