OK det beror nog på att trappen är tät, det är en bräda inni den som ska förstärka steget och då kommer inte foten in så lång. Kan gå att lägga en bit som gör att själva stegt kommer längre ut, men kan se konstigt ut. Finns trappföretag som gör trappor efter mått.
Det är liksom en halv L-trappa som svänger lite. I övrigt så blir det nog svårt att byga om utan att riva den helt.
Det är liksom en halv L-trappa som svänger lite. I övrigt så blir det nog svårt att byga om utan att riva den helt.
Finns inget enkelt svar på frågan.
En delfråga är att beskriva hur en trappa bör se ut.
Det finns en trappformel som jag fick lära mig i yrkesskolan 1980ca. *Kan ha tillkommit nya regler som jag inte känner till.
Steglängden plus steghöjden gånger två skall bli någonstans mellan sextio och sextiotre centimeter. Önskvärt att steghöjden inte är högre än 17cm. Maxhöjd på steget 20. Inte klart utsagt i det jag fick lära mig. Men har tolkat det som att en trappa får luta max 45 grader om det inte är omöjligt att få in en trappa på annat sätt.
Alla steg i en trappa skall ha samma längd och höjd. Syftet är att den skall vara bekväm och säker att gå i.
Finns fler regler som jag inte ser någon relevans för här.
Din fråga var om trappan kan byggas om.
Enligt min erfarenhet så är den möjligheten teoretisk mer än praktisk. Är troligen mer arbete än att riva befintlig trappa och bygga en ny.
Trapploppet är troligen som det är. Kunde du förlänga trappan med någon meter eller så skulle du teoretiskt kunna hålla samma steghöjd och, så att säga, bygga en bekväm trappa med den gamla som grund. Se figA. Din påbyggnad inkräktar då inte på din befintliga trappa.
FigB visar hur din befintliga trappa är i vägen när du försöker ändra med trappan i samma läge. Det enda steg som du bara kan bygga på är det lägsta. Alla andra måste bort. Det är mer jobb än att göra en helt ny.
Mvh Findus
*Utanför ICA Maxi i Moraberg. Upp till Feltemas parkering går en betongtrappa som inte uppfyller trappformeln. Obekväm att gå i med just för korta och låga steg. Stör mig på den och undrar hur en sådan trappa kommit igenom nålsögat vid ett sådant storprojekt.
Det finns en trappformel som jag fick lära mig i yrkesskolan 1980ca. *Kan ha tillkommit nya regler som jag inte känner till.
Steglängden plus steghöjden gånger två skall bli någonstans mellan sextio och sextiotre centimeter. Önskvärt att steghöjden inte är högre än 17cm. Maxhöjd på steget 20. Inte klart utsagt i det jag fick lära mig. Men har tolkat det som att en trappa får luta max 45 grader om det inte är omöjligt att få in en trappa på annat sätt.
Alla steg i en trappa skall ha samma längd och höjd. Syftet är att den skall vara bekväm och säker att gå i.
Enligt min erfarenhet så är den möjligheten teoretisk mer än praktisk. Är troligen mer arbete än att riva befintlig trappa och bygga en ny.
Trapploppet är troligen som det är. Kunde du förlänga trappan med någon meter eller så skulle du teoretiskt kunna hålla samma steghöjd och, så att säga, bygga en bekväm trappa med den gamla som grund. Se figA. Din påbyggnad inkräktar då inte på din befintliga trappa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
FigB visar hur din befintliga trappa är i vägen när du försöker ändra med trappan i samma läge. Det enda steg som du bara kan bygga på är det lägsta. Alla andra måste bort. Det är mer jobb än att göra en helt ny.
Mvh Findus
*Utanför ICA Maxi i Moraberg. Upp till Feltemas parkering går en betongtrappa som inte uppfyller trappformeln. Obekväm att gå i med just för korta och låga steg. Stör mig på den och undrar hur en sådan trappa kommit igenom nålsögat vid ett sådant storprojekt.
Ah, ok. Man får alltså beställa en ny😱J jonaserik skrev:OK det beror nog på att trappen är tät, det är en bräda inni den som ska förstärka steget och då kommer inte foten in så lång. Kan gå att lägga en bit som gör att själva stegt kommer längre ut, men kan se konstigt ut. Finns trappföretag som gör trappor efter mått.
Det är så trångt innan trappen, ytterdörren kommer precis så det går inte att göra ngt där. Det blir alltså att riva och köpa en ny.findus42 skrev:
Finns inget enkelt svar på frågan.
[bild]
Mvh Findus
Shoe size 52? Seriously though: What's the height and depth of the rectangular steps? How many are there? How big is the toe? And maybe draw a freehand floor plan of the first floor with the dimensions of the stairwell. Is it possible to enlarge it?
Tyvärr troligen inte. Man får ungefär lika många steg per ytenhet i en svängd trappa som i en rak.H heimlaga skrev:
Det går möjligen att fuska med gånglinjen för att få större radie mot spindeln.
Om trappan är L eller U styrs mer av hur planlösningen ser ut. Var man vill komma ur trappan.
Tänkbart förstås att trapploppet kan förlängas uppe genom att svänga. Av flera skäl tror jag personligen inte att det är enkelt. Kan vara svårt att växla av lasten i ett gammalt hus när man kapar ur golvbjälklag för omledning av en trappa.
Kan förstås ändå vara värt att undersöka. Vet ju inte mer än vad jag sett i tråden.
Mvh Findus
Klicka här för att svara