Vi vill bygga matbord till vårt lilla kök. Vill ha ett som går att dra in över kökssoffan (gjord av ikeaskåp) eftersom jag pluggar där. Vill ha ben som är liknande på bilderna fast smalare än skivan så skivan går att dra in över kökssoffan. Sitter nu och knäcker rygg över bordet...

Problemet är att det inte finns något bord med rätt ben och storlek i vår prisklass under 7000kr. Vi vill ha 70-75 x 125-135 på skivan och höjd 75cm och det finns inte. Ska även matcha stolarna på bilden.

Så min fråga. Kan man bygga om ett för stort bord som det mörka bordet om man köper det. Ena kortsidan ska stå vid ett fönster så skulle kunna kapa av en sida utan att det syns. Eller något tips om hur man kan bygga ett eget? Man kan köpa liknande benen hur hittar man skivan?

• Person vid köksbord med dator, anteckningsbok och kopp, letar matbordslösningar; bordet har röda kanter och vita ben över mönstrade kuddar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Matbord i ljust trä med rektangulär skiva och två rektangulära ben på varje sida.
    Skapa konto
  • Rektangulärt träbord med robusta ben i ett korsliknande mönster, potentiellt justerbart för mindre utrymmen, visas på en vit bakgrund.
    Skapa konto
  • Två mörka trästolar med utskuren stjärndetalj i ryggstödet, står bredvid varandra mot en vit vägg, delvis täckt av en mönstrad gardin.
    Skapa konto
Vill tillägga att det stor bordet är 200cm långt så 80cm för långt och minst 20 cm för brett

• Gilla
magnu och 1 till
  • Laddar…
Hej @jsmohshm!

Gjorde för några månader ett måttanpassat matbord 60 x 75 till en släkting.
Ingen ”raketforskning” precis. Skicka ett PM så kan vi se om det går att lösa.

Dag

Måttanpassat matbord i trä med en ölburk på, fotograferat utomhus på gräs.
Skapa konto

Måttanpassat matbord i trä med rundade hörn, sett ovanifrån på en grön gräsmatta.
Skapa konto

Ett måttanpassat matbord i trä, fotograferat utomhus på en gräsmatta med stenar i bakgrunden.
Skapa konto

• Närbild av ett måttanpassat matbord i trä med solig trädgårdsbakgrund.
    Skapa konto
Frustrator Frustrator skrev:
Enl din profil bor du i Sthlm så lär finnas gott om bord på begmarknaden, bara köpa ett och testa att bygga om?
Skivor finns annars på exv ikea, eller valfritt byggvaruhus kan ha med lite flax.

Vill du bygga eget och få en inspiration kan du läsa exv här, en gratis bok om att bygga egna möbler.

[länk]
Tack!

stigen stigen skrev:
Hej @jsmohshm!

Gjorde för några månader ett måttanpassat matbord 60 x 75 till en släkting.
Ingen ”raketforskning” precis. Skicka ett PM så kan vi se om det går att lösa.

Dag

[bild]

[bild]

[bild]
Snyggt! Har byggt bord med fyra ben förut men är det lika lätt att bygga ett bord med dom benen jag vill ha? Tänker att det är tippkänsligare med endast två "ben"... Dessutom vill jag ju inte att benen ska vara lika breda som skrivan utan smalare och då blir det ju mindre stabilt. Råkar du veta vad den typen av ben heter förresten? Bockbord är väl mer kryss som jag förstår

Frustrator Frustrator skrev:
Enl din profil bor du i Sthlm så lär finnas gott om bord på begmarknaden, bara köpa ett och testa att bygga om?
Skivor finns annars på exv ikea, eller valfritt byggvaruhus kan ha med lite flax.

Vill du bygga eget och få en inspiration kan du läsa exv här, en gratis bok om att bygga egna möbler.

[länk]
Bor i Uppsala nu men god ide!!

J jsmohshm skrev:
Så min fråga. Kan man bygga om ett för stort bord som det mörka bordet om man köper det.
Ja, så klart man kan.
J jsmohshm skrev:
Ena kortsidan ska stå vid ett fönster så skulle kunna kapa av en sida utan att det syns.
Jag antar att det inte är något problem då. Även underredet borde vara enkelt att korta in.

Det är fyra sneda "strävor" på det bordets ben. Dessa är i vägen, så jag antar att du vill få bort dem.
Det kan man lösa genom att ersätta med fyra vinklar av metall. Stora konsoller/hyllbärare. Stål eller aluminium finns att få ganska billigt och kan man få någon verkstad att svetsa ihop vinklar i exakt rätt mått har man väl löst saken.

Alternativt om man ändå bygger metallstöden "själv" är att låta svetsa U-formade delar som följer bordets träben hela vägen både uppe och nere. Det lär bli hur stabilt som helst

Metalldelarna blir väldigt tunna och diskreta jämfört med träbenen.
J jsmohshm skrev:
Eller något tips om hur man kan bygga ett eget? Man kan köpa liknande benen hur hittar man skivan?
Skivan hittar man på ettlagom eller lite större beg bord i rätt stil. Bara att kapa skivan och sedan demontera befintliga ben, så har man en skiva!

• Gilla
magnu
  • Laddar…
Det är inte vad du frågar efter men jag tror att ett perstorpsbord med utdragbar skiva också skulle uppfylla den komfort du söker. De finns ofta i ungefär den storleken du vill ha och om man inte nödvändigtvis måste ha virrvarr-laminatets brukar dom vara ganska billiga.

Tex som detta

https://www.blocket.se/annons/gavleborg/fint_perstorp_bord_/1207647683

Jo vårt perstorp köksbord uppfyller nog måtten ganska så exakt.
Ett uppfällbar skrivbord på en bokhylla gör annars att du slipper plocka undan varje gång det ör dags att äta.

O O skrev:
Ja, så klart man kan.

Jag antar att det inte är något problem då. Även underredet borde vara enkelt att korta in.

Det är fyra sneda "strävor" på det bordets ben. Dessa är i vägen, så jag antar att du vill få bort dem.
Det kan man lösa genom att ersätta med fyra vinklar av metall. Stora konsoller/hyllbärare. Stål eller aluminium finns att få ganska billigt och kan man få någon verkstad att svetsa ihop vinklar i exakt rätt mått har man väl löst saken.

Alternativt om man ändå bygger metallstöden "själv" är att låta svetsa U-formade delar som följer bordets träben hela vägen både uppe och nere. Det lär bli hur stabilt som helst

Metalldelarna blir väldigt tunna och diskreta jämfört med träbenen.

Skivan hittar man på ettlagom eller lite större beg bord i rätt stil. Bara att kapa skivan och sedan demontera befintliga ben, så har man en skiva!
Bra ide med hyllbärare ☺️ får hålla utkik på ett gammalt på blocket!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.