A AG A skrev:
Nu tycker ju jag att det är ett vansinnigt dyrt, och tungt sätt att bygga på, med timmer. Men det vore ju ändå dumt att inte tipsa dig om veckans avsnitt av "Husdrömmar", där en kille bygger hus av timmer. Men det har du säkert sett.
Jag vet inte om det är så dyrt…
45x220 kostar ca 60 kr/lm
5 på höjden så har du en m2
=5x60kr=300kr
3 skikt= 300x3= 900kr/m2
En vägg på 5mx2,5m högt= 12,5m2
12,5m2x900kr= 11250kr
Och då har jag en färdig vägg för nästan 11000kr ingen isolering eller invändig beklädnad behövs.

A Abroif2 skrev:
Jag vet inte om det är så dyrt…
45x220 kostar ca 60 kr/lm
5 på höjden så har du en m2
=5x60kr=300kr
3 skikt= 300x3= 900kr/m2
En vägg på 5mx2,5m högt= 12,5m2
12,5m2x900kr= 11250kr
Och då har jag en färdig vägg för nästan 11000kr ingen isolering eller invändig beklädnad behövs.
Nej, när det bara är en så liten stuga så går det väl an. Nu trodde jag ju även att du skulle ha skivor på insidan.
Sen om du mot min inrådan ändå bygger som tänker. Så ska du kontakta närmsta sågverk. Där kan man nästan alltid köpa virke i större kvantitet. Då kan man komma ner till halva priset utan problem.

A AG A skrev:
Nej, när det bara är en så liten stuga så går det väl an. Nu trodde jag ju även att du skulle ha skivor på insidan.
Sen om du mot min inrådan ändå bygger som tänker. Så ska du kontakta närmsta sågverk. Där kan man nästan alltid köpa virke i större kvantitet. Då kan man komma ner till halva priset utan problem.
Det va bara ett räkneexempel, stugan kommer att bli ca 9x6m. Ska absolut kolla med sågverk om det blir denna konstruktionen eller annan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.