3 042 läst ·
32 svar
3k läst
32 svar
Hur bygga fritidshus med plankvägg
Har du använt vanligt virke i större sammanhang?A Abroif2 skrev:
För det kommer att slå sig tänker jag för få plankor är spikraka och när du börjar och bygga så kommer det att ta tid innan du har vädertätt hus, så plankorna kommer att slå sig för dig..
Ja det har jag. Men det är en bra tanke att ha med sig, absolut. Eftersom liggande plank förankras i stående plank osv så borde det slå sig mindre, men det blir många skruv/spik.. 10 plankor på höjden blir 2200mm så det borde väl inte ta så lång tid att få upp en vägg, eller?😁 jag är tacksam för alla åsikter.👍Rejäl skrev:
Men innan du har ett hus med tak på och du säger att det inte finns el, då kommer det att ta tid och vara tungjobbat om du inte jobbar med korta plank..A Abroif2 skrev:Ja det har jag. Men det är en bra tanke att ha med sig, absolut. Eftersom liggande plank förankras i stående plank osv så borde det slå sig mindre, men det blir många skruv/spik.. 10 plankor på höjden blir 2200mm så det borde väl inte ta så lång tid att få upp en vägg, eller?😁 jag är tacksam för alla åsikter.👍
Under bygget kommer det att finnas el via generator. Men huset kommer aldrig att värmas upp på vintern. Största anledningen till tanken om min konstruktion av bara trä är att vi har 2 hus på platsen redan, ett timmerhus från 1700-talet, hur friskt som helst. Ett hus som byggdes på 80-talet med isolering och det luktar inte friskt, sen vad felet har varit där vet jag inte, men det är lite därför jag inne på ett rent trähus.Rejäl skrev:
Du blir rätt ensam om att bygga på detta sätt så jag önskar dig lycka till!A Abroif2 skrev:Under bygget kommer det att finnas el via generator. Men huset kommer aldrig att värmas upp på vintern. Största anledningen till tanken om min konstruktion av bara trä är att vi har 2 hus på platsen redan, ett timmerhus från 1700-talet, hur friskt som helst. Ett hus som byggdes på 80-talet med isolering och det luktar inte friskt, sen vad felet har varit där vet jag inte, men det är lite därför jag inne på ett rent trähus.
Lägg gärna upp bilder när du börjar..
Tack ska du ha. Ja just nu va jag inne på denna typ av konstruktion och därför jag vill ha feedback på mina tankar, men vi får se vilken typ av konstruktion det blir i slutändan. När det är dax för bygge så kommer det bilder.Rejäl skrev:
Om jag har förstått saken rätt, så vill du ha timmer pga hållbarheten över tid. Det är riktigt att gamla timrade hus ofta stod/står i flera hundra år. Detta beror i första hand på att trä tål att bli fuktigt om det sedan få torka ur ordentligt.A Abroif2 skrev:Åsikter är precis vad jag vill ha. Min tanke va en timmerstuga från början, men det blev för krångligt med material och av olika anledningar, därför dök tanken upp om något mellanting av timmer och plankvägg. Under bygget kommer jag att ha en generator på plats, så då kommer el att finnas. I dessa tider kanske det är bra om huset tål en atombomb😅
Att din stuga från 80-talet luktar, beror troligtvis på att det inte använts som det är tänkt. Nyare hus är ju byggda för att ständigt stå uppvärmda. När det blir kallt u huset, kommer det, under vissa perioder samlas fukt i väggar och tak. Men då konstruktionerna är så täta, så hinner de inte torka ur, då de värms upp. Vissa material tål inte heller att bli fuktiga alls.
Den konstruktion som jag föreslog tål dock fukt på samma sätt som en timmervägg. Dessutom blir den betydligt enklare och billigare att bygga. Sen blir den väldigt mycket bättre isolerad. Det finns inte heller något som talar för att den skulle hålla kortare tid än en timmerkonstruktion.
Tänker du panel, spikläkt, vindpapp, regelstomme 120 (isolerad), vindpapp, sen skivmaterial alt innepanel. Du tänker att denna inte blir fuktkänslig pga av att den inte blir så tät då? Har du något förslag på träfiberisolering som skulle funka? Du har rätt till Anledningen av att jag bara ville ha timmer. Tror att huset från 80-talet är byggt ungefär enligt din beskrivning, men något stämmer ju inte så får undersöka mer hur den är byggd, kanske är fel isolering, eller tjärpapp på väggen som gör den för tät. Jag får undersöka helt enkelt.A AG A skrev:Men det du fynderar på att bygga, är ju inte likt en plankvägg. Då är den mer lik en timmervägg. Men din vägg kommer ju stå pall för en atombomb. Den kommer ju dessutom bli oerhört dyr att bygga.
Hade jag varit du, så skulle jag ha byggt en helt vanlig regelstomme. Men sedan hade jag isolerat med någon typ av träfiber, eller liknande, som tål fukt. Sen bara använt vindpapp på både in, och utsida.
En sådan vägg är absolut snabbast och enklast att bygga. Särskilt då man är lite begränsad utan ström.
Ja, det är ganska precis så jag tänker att du bör konstruera väggen. Om du använder 120, 145, 170...mm spelar dock mindre roll.A Abroif2 skrev:Tänker du panel, spikläkt, vindpapp, regelstomme 120 (isolerad), vindpapp, sen skivmaterial alt innepanel. Du tänker att denna inte blir fuktkänslig pga av att den inte blir så tät då? Har du något förslag på träfiberisolering som skulle funka? Du har rätt till Anledningen av att jag bara ville ha timmer. Tror att huset från 80-talet är byggt ungefär enligt din beskrivning, men något stämmer ju inte så får undersöka mer hur den är byggd, kanske är fel isolering, eller tjärpapp på väggen som gör den för tät. Jag får undersöka helt enkelt.
Sen bör du inte använda gips på insidan, då det del är ganska tätt, men att det inte heller tål kall, och fuktig miljö, viljet det kan bli i en ouppvärmd stuga. Andvänd träskivor, och/eller panel av något slag.
Tyvärr har jag ingen isolering att att föreslå nu direkt. Men jag kan kolla upp det, och återkomma. Du kan även själv söka på träfiberisolering, eller isolering för ouppvärmda stugor.
Vill du ha alternativ till ytterpanel, så kanske du tycker det är snyggt med liggande timmerpanel. Den är väl inte så väldigt lik riktigt timmer, men det kan ju vara ett alternativ.
Tack för vettiga tips och svar. Vi får se vad det blir för konstruktion i slutändan.A AG A skrev:Ja, det är ganska precis så jag tänker att du bör konstruera väggen. Om du använder 120, 145, 170...mm spelar dock mindre roll.
Sen bör du inte använda gips på insidan, då det del är ganska tätt, men att det inte heller tål kall, och fuktig miljö, viljet det kan bli i en ouppvärmd stuga. Andvänd träskivor, och/eller panel av något slag.
Tyvärr har jag ingen isolering att att föreslå nu direkt. Men jag kan kolla upp det, och återkomma. Du kan även själv söka på träfiberisolering, eller isolering för ouppvärmda stugor.
Vill du ha alternativ till ytterpanel, så kanske du tycker det är snyggt med liggande timmerpanel. Den är väl inte så väldigt lik riktigt timmer, men det kan ju vara ett alternativ.
Nu tycker ju jag att det är ett vansinnigt dyrt, och tungt sätt att bygga på, med timmer. Men det vore ju ändå dumt att inte tipsa dig om veckans avsnitt av "Husdrömmar", där en kille bygger hus av timmer. Men det har du säkert sett.A Abroif2 skrev: