K
Jag får inte tag i en list med de mått jag behöver. Den MÅSTE vara 40mm bred. Behöver ca 5m.

Funderar på om det finns något enkelt sätt att fräsa bort 3mm på en 43mm bred smyglist? Har ett vettigt arbetsbord och en makita överhandsfräs. Naturligtvis finns tvingar och annat.

Överväger att försöka montera fräsen med stålet uppåt och klämma fast ett mothåll 40mm från stålet och helt "enkelt" mata på listen längs med mothållet. Begripligt?
Är lite nojig över att få en vågig kant.

Jag vore otroligt tacksam för sluga förslag till hur jag bör gå tillväga!
Jag äger ingen bordssåg, elhyvel eller planhyvel.

Ett perfekt tillfälle att motivera ett verktygsinköp.

• Gilla
  • Haha
Jotsat och 6 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson
K Kardan79 skrev:
Jag får inte tag i en list med de mått jag behöver. Den MÅSTE vara 40mm bred. Behöver ca 5m.

Funderar på om det finns något enkelt sätt att fräsa bort 3mm på en 43mm bred smyglist? Har ett vettigt arbetsbord och en makita överhandsfräs. Naturligtvis finns tvingar och annat.

Överväger att försöka montera fräsen med stålet uppåt och klämma fast ett mothåll 40mm från stålet och helt "enkelt" mata på listen längs med mothållet. Begripligt?

En vit och beige vägg möts i ett hörn, vilket visar kontrasten mellan de två ytorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ta in listerna i ett par månader så krymper dom… har jag bittert fått erfara.

En trälist fastklämd mellan två träbitar i en tving, placerad på en arbetsbänk med hörselskydd i bakgrunden.
Skapa konto

Men hade jag fräst dom hade jag klämt listen mellan två reglar och sen fräst ner 3 mm med valfritt stål. Det gör ju att fräsen inte kan gå ner mer än så.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
Låter som ett lämpligt jobb för en vanlig handhyvel, 3mm tar inte lång tid även om det är 5m långt.

• Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
table saw?

• Gilla
AG A
  • Laddar…
K
useless useless skrev:
Ett perfekt tillfälle att motivera ett verktygsinköp.
Spontanköpte ett nytt batteridrivet multiverktyg och dito tigersåg i förrgår, inför kommande takbyte (mm). Fick gå på nöjeskontot, då sambon inte ansåg det föreligga ett faktiskt behov. Hon är hård! 😅
Just nu tror jag att alla förslag kommer att avfärdas snabbt och effektivt.

K
Rickard. Rickard. skrev:
Låter som ett lämpligt jobb för en vanlig handhyvel, 3mm tar inte lång tid även om det är 5m långt.
Jo. Borde kanske skaffa ett nytt hyvelstål och gå loss. Har inte använt hyveln på >10år.

K
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
[bild]

Ta in listerna i ett par månader så krymper dom… har jag bittert fått erfara.

[bild]

Men hade jag fräst dom hade jag klämt listen mellan två reglar och sen fräst ner 3 mm med valfritt stål. Det gör ju att fräsen inte kan gå ner mer än så.
Köper listerna på Bauhaus. Inte för att de är billiga eller bra, utan för att de förvaras inomhus och att Bauhaus har taskig omsättning på dem. 😅
Åker jag till Byggmax, som ligger betydligt närmare, så förvaras de utomhus ("bygghallen").

Det där kan vara ett alternativ.

Montera fräsen upp och ned och sätta ett staket som passas in så att den tar 3 mm tycker jag låter som en enkel och effektiv lösning. Har du en tunn MDF-skiva så kan du helt enkelt borra hål för fräsen i den och skruva fast den i skivan så har du ett snabbt och enkelt fräsbord.

Sen brukar alltid någon på forumet med rätt grejer erbjuda sig att göra det åt dig om allt annat fallerar. Så jag är väl först ut. Bor du i Storstockholms Norrort kan jag hjälpa dig ta tre millimeter med bordsågen. Då får du en kaffe och lite rövarhistorier samtidigt. 😀

• Gilla
Kardan79
  • Laddar…
K Kardan79 skrev:

Att sätta anhållet 40 mm från stålet leder till katastrof. Du vill att stålet sticker ut 3 mm från anhållet och sedan matar du listen förbi stålet utan att ha fingrarna nära (tex genom att ha ett parallellt anhåll även på motsatt sida så det bildas en kanal du matar listen igenom och 3 mm fräses bort samtidigt som listen inte kan vandra i sidled).

• Gilla
Daniel_N och 1 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson
K Kardan79 skrev:
Köper listerna på Bauhaus. Inte för att de är billiga eller bra, utan för att de förvaras inomhus och att Bauhaus har taskig omsättning på dem. 😅
Åker jag till Byggmax, som ligger betydligt närmare, så förvaras de utomhus ("bygghallen").

Det där kan vara ett alternativ.
Lister på hyllor i Bauhaus inomhusavdelning, med en person som bär en träbit i en röd påse.
Skapa konto

Livebild från Bauhaus (ja det är enda nöjet man har 09:34 en söndag). Deras inomhusavdelning med lister. Samma ställe jag köpte ifrån.

Jag säger bara om det är viktigt att det är exakt så var lite försiktig och kanske ta hem materialet i tid och låt det torka!

• Haha
Kardan79
  • Laddar…
K
Bart Bart skrev:
Sen brukar alltid någon på forumet med rätt grejer erbjuda sig att göra det åt dig om allt annat fallerar. Så jag är väl först ut. Bor du i Storstockholms Norrort kan jag hjälpa dig ta tre millimeter med bordsågen. Då får du en kaffe och lite rövarhistorier samtidigt. 😀
Det är sånt här som får en att tro att ens barn kan ha en framtid att se fram emot, trots all skit som händer. Tack!
Jag tänker dock att jag ska lösa det här ändå.
Borde ta mig i kragen och löpa en bordssåg...
Bart Bart skrev:
Montera fräsen upp och ned och sätta ett staket som passas in så att den tar 3 mm tycker jag låter som en enkel och effektiv lösning. Har du en tunn MDF-skiva så kan du helt enkelt borra hål för fräsen i den och skruva fast den i skivan så har du ett snabbt och enkelt fräsbord.
De har småbitar mdf på byggmax, om jag inte har formplyfa kvar i förrådet som jag kan använda. Kommer behöva fräsa även lite andra grejer inom kort, så jag tror att jag kör på den här lösningen. Tack!

K
nanowire nanowire skrev:
Att sätta anhållet 40 mm från stålet leder till katastrof. Du vill att stålet sticker ut 3 mm från anhållet och sedan matar du listen förbi stålet utan att ha fingrarna nära (tex genom att ha ett parallellt anhåll även på motsatt sida så det bildas en kanal du matar listen igenom och 3 mm fräses bort samtidigt som listen inte kan vandra i sidled).
Varför blir det katastrof?
Du har säkert rätt, men jag förstår inte riktigt.
Vi är 2 pers. En i vardera ände av bordet. Tänkte inte ha fingrarna i närheten av stålet, men hålla listen pressad mot anhållet genom processen.

En fräs har en tendens att hugga tag i trät om man har otur. Ju mindre du tar, med så stort stöd som möjligt så nära stålet som möjligt desto bättre och säkrare. Gör ett stöd där du kan fälla in frässtålet i stödet/staketet så att endast 3mm sticker ut och dra listen förbi där. Enkelt och säkert.

• Gilla
Kardan79
  • Laddar…
K
Bart Bart skrev:
En fräs har en tendens att hugga tag i trät om man har otur. Ju mindre du tar, med så stort stöd som möjligt så nära stålet som möjligt desto bättre och säkrare. Gör ett stöd där du kan fälla in frässtålet i stödet/staketet så att endast 3mm sticker ut och dra listen förbi där. Enkelt och säkert.
Tack!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.