Ja, det var ju det att bygga under gatunivå som jag undrade varför det var omöjligt.
Det är väl ett faktum att alla hus byggda i en sluttning på nersidan vägen (om de inte är byggda mycket nära vägen) ligger på en nivå lägre än vägen?

Det beror ju lite på avståndet mellan vägen och huset. Är avståndet kort så blir det väldigt konstigt. Jag har inte sett så många hus som ligger 2 meter från vägen och har takfoten i nivå med gatan.

Nä, det är sant.
Jag uppfattade TS som att det var 12m från vägen och 2m under vägens nivå, kanske var en missuppfattning av mig.

Alltså, det är 2 m under vägens nivå 12 m bort, en lutning på 1:6 alltå (blir det väl?).

Det innebär ju att om grunden ska stå "på marken" 12 m från vägen så måste han ju i såna fall gräva ner 2 meter framme vid vägen.

Alternativet är kanske att kompromissa, gräva ut 1 meter framme vid vägen och ha 1 m plintar längst in.

Anders_Nilsson skrev:
större delen av tomten är ett gungfly. Typ 1.5-2 meter torv (blöt) ner i avgrunden.
/Anders
skulle inte ens fundera på att bygga sutteränghus på det för det känns som grundvatten ligger högt där det finns torv.
Har ett exempel på hus som ligger något lägre än gatan och där går vårflödet uppifrån över gatan och genom tomten och källaren när snön smälter medan väggdiket är fortfarande fylld med snö och marken fortfarande frusen. Som tur är så lutar tomten vidare från huset och vattnet fortsätter bara förbi dvs huset är inte byggd i ett håll. Bara ett exempel att fundera på vilka nackdelar det kan finnas i ditt fall...

Kanske ställa hus på plintar med en carport under?
gaia

Sprängsten eller annat grövre matrial gör ju att man kan fylla rätt brant. Annars kan man ju tänka sig en stödmur av L eller T typ också. De fixar två meters höjd utan större problem.

Sen det det där med handläggare som säger nej så kan man ju antingen försöka prata snällt med dem eller kräva en skriftlig motivering till varför. Man blir inte omtyckt men rätt ofta backar handläggarna

Jo det blir väl till att ta ett varv med handläggaren igen. Säger dom nej så innebär det ju i praktiken byggförbud på tomten. Skall bara åka ut och mäta lite först så man få mer exakta mått.

Skall också kolla vad som gäller för medelmarknivån. Fyller man delen som är 6-12 meter från vägen upp till en meter under vägens nivå så har väl medelmarknivån bara förändrats en halv meter? Jag menar anta att man låter det luta en meter ner de första sex metrarna, då är vi 1 meter uner vägen. Sedan fyller man 6-12 meter från vägen så det är plant på nivån -1 meter. Då har man inte höjt 6-metersänden något medans 12-metersänden höjts en meter. Dvs i snitt en halv meter som inte kräver marklov.

Har jag tänkt rätt??

I så fall kan man parkera bilen i slänten nerför, lägga huset md 0.5 meter grundmur så har man golvet bara en halv meter under vägens nivå och fortfarande 3 meter kvar att utnyttja av den tillåtna byggnadshöjden på 3.5 meter.

Tala gärna om för mig om jag tänkt fel :).

/Anders

kanske bäst ändå, att få till ett samtal med kommunens ansvariga i ärendet, med anteckningsblock och en bandspelare. Få klarhet i vad man inte godkänner vid ett eventuellt bygge på tomten. Prickemark= 6 meter från gata och sockelhöjd = 15 cm, brukar vara gängse regler. Studera områdesplanen noga, och kolla de andra husens läge och höjd. Det är klart det går att få till på något sätt, men det kan bli på bekostnad av husstorleken och hög bygg kostnad.

Här uppe i Ö-vik finns det några hus som delvis står på pelare i ett nybyggt område. Jag tror höjdskillnaden här är större än den du har. Skall försöka ta några kort och lägga upp till kvällen.

Försöker lägga upp bilder men vet inte hur det går...

• IMG_8891.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_8890.jpg
    Skapa konto
Gick ju bra, Provar med ett kort till från andra sidan.

• IMG_8889.jpg
    Skapa konto
Detta hus är smalare och längre. I detta fall har man bara verandan på pelare.

• IMG_8888.jpg
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.