24 144 läst ·
26 svar
24k läst
26 svar
Hur brant slänt kan man fylla?
Ja, det var ju det att bygga under gatunivå som jag undrade varför det var omöjligt.
Det är väl ett faktum att alla hus byggda i en sluttning på nersidan vägen (om de inte är byggda mycket nära vägen) ligger på en nivå lägre än vägen?
Det är väl ett faktum att alla hus byggda i en sluttning på nersidan vägen (om de inte är byggda mycket nära vägen) ligger på en nivå lägre än vägen?
Det beror ju lite på avståndet mellan vägen och huset. Är avståndet kort så blir det väldigt konstigt. Jag har inte sett så många hus som ligger 2 meter från vägen och har takfoten i nivå med gatan.
Alltså, det är 2 m under vägens nivå 12 m bort, en lutning på 1:6 alltå (blir det väl?).
Det innebär ju att om grunden ska stå "på marken" 12 m från vägen så måste han ju i såna fall gräva ner 2 meter framme vid vägen.
Alternativet är kanske att kompromissa, gräva ut 1 meter framme vid vägen och ha 1 m plintar längst in.
Det innebär ju att om grunden ska stå "på marken" 12 m från vägen så måste han ju i såna fall gräva ner 2 meter framme vid vägen.
Alternativet är kanske att kompromissa, gräva ut 1 meter framme vid vägen och ha 1 m plintar längst in.
skulle inte ens fundera på att bygga sutteränghus på det för det känns som grundvatten ligger högt där det finns torv.Anders_Nilsson skrev:
Har ett exempel på hus som ligger något lägre än gatan och där går vårflödet uppifrån över gatan och genom tomten och källaren när snön smälter medan väggdiket är fortfarande fylld med snö och marken fortfarande frusen. Som tur är så lutar tomten vidare från huset och vattnet fortsätter bara förbi dvs huset är inte byggd i ett håll. Bara ett exempel att fundera på vilka nackdelar det kan finnas i ditt fall...
Kanske ställa hus på plintar med en carport under?
gaia
Sprängsten eller annat grövre matrial gör ju att man kan fylla rätt brant. Annars kan man ju tänka sig en stödmur av L eller T typ också. De fixar två meters höjd utan större problem.
Sen det det där med handläggare som säger nej så kan man ju antingen försöka prata snällt med dem eller kräva en skriftlig motivering till varför. Man blir inte omtyckt men rätt ofta backar handläggarna
Sen det det där med handläggare som säger nej så kan man ju antingen försöka prata snällt med dem eller kräva en skriftlig motivering till varför. Man blir inte omtyckt men rätt ofta backar handläggarna
Medlem
· Halland
· 4 530 inlägg
Jo det blir väl till att ta ett varv med handläggaren igen. Säger dom nej så innebär det ju i praktiken byggförbud på tomten. Skall bara åka ut och mäta lite först så man få mer exakta mått.
Skall också kolla vad som gäller för medelmarknivån. Fyller man delen som är 6-12 meter från vägen upp till en meter under vägens nivå så har väl medelmarknivån bara förändrats en halv meter? Jag menar anta att man låter det luta en meter ner de första sex metrarna, då är vi 1 meter uner vägen. Sedan fyller man 6-12 meter från vägen så det är plant på nivån -1 meter. Då har man inte höjt 6-metersänden något medans 12-metersänden höjts en meter. Dvs i snitt en halv meter som inte kräver marklov.
Har jag tänkt rätt??
I så fall kan man parkera bilen i slänten nerför, lägga huset md 0.5 meter grundmur så har man golvet bara en halv meter under vägens nivå och fortfarande 3 meter kvar att utnyttja av den tillåtna byggnadshöjden på 3.5 meter.
Tala gärna om för mig om jag tänkt fel
.
/Anders
Skall också kolla vad som gäller för medelmarknivån. Fyller man delen som är 6-12 meter från vägen upp till en meter under vägens nivå så har väl medelmarknivån bara förändrats en halv meter? Jag menar anta att man låter det luta en meter ner de första sex metrarna, då är vi 1 meter uner vägen. Sedan fyller man 6-12 meter från vägen så det är plant på nivån -1 meter. Då har man inte höjt 6-metersänden något medans 12-metersänden höjts en meter. Dvs i snitt en halv meter som inte kräver marklov.
Har jag tänkt rätt??
I så fall kan man parkera bilen i slänten nerför, lägga huset md 0.5 meter grundmur så har man golvet bara en halv meter under vägens nivå och fortfarande 3 meter kvar att utnyttja av den tillåtna byggnadshöjden på 3.5 meter.
Tala gärna om för mig om jag tänkt fel
/Anders
kanske bäst ändå, att få till ett samtal med kommunens ansvariga i ärendet, med anteckningsblock och en bandspelare. Få klarhet i vad man inte godkänner vid ett eventuellt bygge på tomten. Prickemark= 6 meter från gata och sockelhöjd = 15 cm, brukar vara gängse regler. Studera områdesplanen noga, och kolla de andra husens läge och höjd. Det är klart det går att få till på något sätt, men det kan bli på bekostnad av husstorleken och hög bygg kostnad.
Klicka här för att svara