Hej!

Vi har en slänt hemma med ca 35 graders lutning som vi vill utnyttja mer. Den var helt täckt i buskar som jag nu grävt bort. Jorden är delvis lerig och det finns bitar av sprängsten och jag tror jag vid ett tillfälle av hackande nådde ett berg.

(Hittade även ett paket gula blend som jag tror är från 80-talet)

Jag har ritat en liten ruta i bild ett där vi skulle vilja ha en sitt-yta då vi har sol där året om.

Nu till frågan, hur gör vi det bäst? Vissa grannar har vi sett ”grävt in” pallkragar men eftersom vi vill ha en typ 2 meter lång yta så blir det en del grävande. Så jag funderar på om man kan lägga fler vangstycken parallellt med redan befintlig trappa? Kanske 3-4 vangstycken. Lite mer steglängt så det är bekvämare att sitta.

Eftersom det är så brant och vi är lite osäkra på förutsättningarna så funderar vi på om det är klokt och kolla om en firma som jobbar mark kanske kan ta första arbetet och gjuta för plintar, se över dränering och sen tar vi över själva snickeriet från när vagnstycken är på plats?

Om ni har fler tips på alternativa lösningar + vad vi kan göra i resten av slänten så är det självklart välkommet 😀

• Uppgrävd slänt med buskar och en kratta i lerig jord; plats för planerad sitt-yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av en rensad slänt på 35 graders lutning, med jord och rötter, där buskar tagits bort. En kratta ligger på marken bredvid slänten.
    Skapa konto
  • En sluttning med synliga buskar och mark omgiven av ett gult ritat område, med ett hus och trätrappa i bakgrunden.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.