Medlem
· Halland
· 4 530 inlägg
Har en slänt på tomten som lutar kanske 10-15 grader (kan vara mer, har inte mätt) och som jag vill kunna använda för parkering och hus. Behöver alltså flyya för att jämna av. Jag undrar vilken lutning som man kan fylla med makadam utan att det rasar. Vilken typ av makadam skall man använda?
Eller är det bättre att gräva ut och bygga sutteräng? Problemet är att höjdskillnaden bara blir 1-1.5 meter så utrymmet är inte så användbart.
/Anders
Eller är det bättre att gräva ut och bygga sutteräng? Problemet är att höjdskillnaden bara blir 1-1.5 meter så utrymmet är inte så användbart.
/Anders
Medlem
· Halland
· 4 530 inlägg
Ja, just det. Utan stödmur. Jag behöver alltså bygga upp slänten för att anlägga parkering i övre delen och sedan ett hus i sutterräng nedanför. Tror inte att stödmurar av något slag står emot tryck från byggnader utan undrar hur branta slänter man kan bygga upp med vilket material och få dom stabila utan artificiella hjälpmedel som stödmurar.
Naturligtvis kan man driva ner pålar i marken för att stabilisera mot sidoglidning men jag vill helst slippa detta.
/Anders
Naturligtvis kan man driva ner pålar i marken för att stabilisera mot sidoglidning men jag vill helst slippa detta.
/Anders
Medlem
· Halland
· 4 530 inlägg
Mitt bygge är värre än E4. Hade grävaren inne i torsdags och det visade sig att större delen av tomten är ett gungfly. Typ 1.5-2 meter torv (blöt) ner i avgrunden. Min enda chans är nu att 1) avvattna tomten så at torven kan användas som plantering och 2) att utnyttja de få kvarvarande delarna av tomten maximalt.
Skratta gärna åt min dumhet att intr ta en geoteknisk undersökning innan men edftersom tomten var billoig och dessutom bevuxen med tät skog al la djungeläventyr tyckte jag ine att detta behövdes.
För att inte behöva kasta 100 papp i skön gäller det nu att undersöka ___alla____ idéer och pressa ut ___maximalt____ av de få kvadrastmetrar höglänt terräng jag har.
Kan fler medlemmar bekräfta at 1:2 är ok och vilken makadam man skall använda blir jag mycket glad.
/Anders
Skratta gärna åt min dumhet att intr ta en geoteknisk undersökning innan men edftersom tomten var billoig och dessutom bevuxen med tät skog al la djungeläventyr tyckte jag ine att detta behövdes.
För att inte behöva kasta 100 papp i skön gäller det nu att undersöka ___alla____ idéer och pressa ut ___maximalt____ av de få kvadrastmetrar höglänt terräng jag har.
Kan fler medlemmar bekräfta at 1:2 är ok och vilken makadam man skall använda blir jag mycket glad.
/Anders
Du kan nog ta lite lärdom här först
http://www.byggahus.se/forum/juridik/181027-huset-sjunker.html
http://www.byggahus.se/forum/juridik/181027-huset-sjunker.html
Man kan få sämre fall än 1:2 också. Det beror på matrial och säkerhetsklasser tydligen
http://publikationswebbutik.vv.se/shopping/ShowItem____5349.aspx.
Låt dig inte luras av beställningsrutan utan klicka bara på pdf filen och sen har du lite att läsa
http://publikationswebbutik.vv.se/shopping/ShowItem____5349.aspx.
Låt dig inte luras av beställningsrutan utan klicka bara på pdf filen och sen har du lite att läsa
Medlem
· Halland
· 4 530 inlägg
Ok, det var ju en del at läsa....och lite för hög nivå på teorin för en elektroingenjör som jag som aldrig sysslat med mekanik
. Tror att jag skall prata med någon som kan.
Först och främst skall jag prata med byggnadsnämnden. Enligt detaljplan skall hus vara en våning och källarlösa men ett par av grannhusen har byggts i souterräng (eller så är det bara en grundmur med oanvänt kryprum, har inte tittat närmare). Tror jag skall försöka få tillstånd till souterräng för det skulle underlätta.
Pålning ligger väl på 300 kr styck plus 300 kr/metern så det undviker jag gärna. Plus att plattan blir mer komplicerad och svårare att gjuta själv. Men, visst, pålning är inte uteslutet.
/Anders
Först och främst skall jag prata med byggnadsnämnden. Enligt detaljplan skall hus vara en våning och källarlösa men ett par av grannhusen har byggts i souterräng (eller så är det bara en grundmur med oanvänt kryprum, har inte tittat närmare). Tror jag skall försöka få tillstånd till souterräng för det skulle underlätta.
Pålning ligger väl på 300 kr styck plus 300 kr/metern så det undviker jag gärna. Plus att plattan blir mer komplicerad och svårare att gjuta själv. Men, visst, pålning är inte uteslutet.
/Anders
Medlem
· Halland
· 4 530 inlägg
Pratade idag med byggnadsnämnden. Tämligen hopplöst. De visade ringa förståelse för att större delen av min tomt är obyggbar :x. Det finns en kilformad slänt i östra hörnet som lutar ungefär 1:6 och som skulle bli utmärkt att bygga på om underlaget håller. Höjdskillnaden är cirka 2 meter 12 meter från gatan och tomten ligger alltså lägre än gatan.
Problemet är att det lutar från gatan ner på tomten. För att kunna få sockeln i höjd med gatan behöver jag alltså fylla slänten kraftigt eller bygga sutterräng men handläggaren tyckte inte att detta gick att motivera. Sedan skulle jag egentligen behöva lägga huset vid tomtgräns men det var också omöjligt oavsett vad ägaren till granntomten (=bygalaget) säger:@.
Så jag verkar sitta i skiten. Får fundera vidare om något går att göra. Finns det någon som vet hur man definierar begreppet våning? Handläggaren menade att en så hög grundmur att man kan använda utrymmet under huset var otänkbart eftersom det utgör en våning, även om man lämnar utrymmet öppet. Handläggaren kunde inte svara på om detta även gäller plintar. Jag tycker annars att det vore festligt att hissa upp en hus på souterrängplintar så att det svävar i luften, och så bygga en landgång till gatan.
Skratta gärna, men jag börjar få slut på idéer......q(;^
p
/Anders
Problemet är att det lutar från gatan ner på tomten. För att kunna få sockeln i höjd med gatan behöver jag alltså fylla slänten kraftigt eller bygga sutterräng men handläggaren tyckte inte att detta gick att motivera. Sedan skulle jag egentligen behöva lägga huset vid tomtgräns men det var också omöjligt oavsett vad ägaren till granntomten (=bygalaget) säger:@.
Så jag verkar sitta i skiten. Får fundera vidare om något går att göra. Finns det någon som vet hur man definierar begreppet våning? Handläggaren menade att en så hög grundmur att man kan använda utrymmet under huset var otänkbart eftersom det utgör en våning, även om man lämnar utrymmet öppet. Handläggaren kunde inte svara på om detta även gäller plintar. Jag tycker annars att det vore festligt att hissa upp en hus på souterrängplintar så att det svävar i luften, och så bygga en landgång till gatan.
Skratta gärna, men jag börjar få slut på idéer......q(;^
/Anders
Anders_Nilsson skrev:
Varför är det ett så stort problem att marken lutar 2m i höjd på 12m sträcka från gatan ner mot tomten?, det måste ju finnas massor med hus som är byggda med de förutsättningarna?
Problemet är att han inte får bygga mer än en våning, han får inte bygga källare. De där två meter måste då troligen "täckas" av 1,5-2m höga plintar/pelare som huset står på. Eller så får han bygga huset under gatunivå...