Hjälp!! Vi ska lägga golv i köket och är väldigt inne på borstat furugolv och tycker att b-sorteringens prislapp är aningen mer attraktiv då det är stora ytor som ska få nytt golv.

Är bara väldigt nojig över att det kommer bli mycket spill för att man får helt skeva eller jättefula brädor då kravet för andrahands sortering är att brädan bara måste sitta ihop… då känns det som att det i slutändan inte blir så mycket billigare om mycket inte går att använda?

Ge mig er erfarenhet av b-sortering på furugolv! Hittar i princip ingenstans hur stor skillnad det faktiskt är på A och B, känns läskigt att köpa golv för 30 000 och sen är hälften bara skit😅

Jag har köpt andrasortering några gånger och min erfarenhet är att det är mer kvistar i de brädorna men i övrigt inga fel.
Kör man samma kvalitet över hela golvet och inte nödvändigtvis vill ha ett kvistfritt golv så är det inget fel på b-sorteringen.

Men det kanske skiljer mellan olika inköpsställen/tillverkare?

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag har köpt andrasortering några gånger och min erfarenhet är att det är mer kvistar i de brädorna men i övrigt inga fel.
Kör man samma kvalitet över hela golvet och inte nödvändigtvis vill ha ett kvistfritt golv så är det inget fel på b-sorteringen.

Men det kanske skiljer mellan olika inköpsställen/tillverkare?
Vilket/vilka företag har du handlat av? Vi har siktat in oss på Dalafloda massivt trägolv hardpine ekonomi :)

Det senaste var Moelven ekonomi.

Trägolv med Moelven ekonomi, synliga kvistar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inga fel förutom mer kvist som sagt var.

Man kan få kassera typ 5% pga skador (Byggmax), men det vill till att man tänker till när man kapar så spillbitarna inte blir för stora. Sedan är det en bra ide att slipa golvet direkt innan ytbehandling. Blir ett helt annat resultat.

• Gilla
Amabga
  • Laddar…
De jag köpte (inte på Byggmax) hade inga skador.

U
useless useless skrev:
Det senaste var Moelven ekonomi.

[bild]

Inga fel förutom mer kvist som sagt var.
Tycker ändå att det inte ens var så farligt med kvistar. La ett föllinge-golv (1a-sortering 30x87mm) och det har typ lika mycket kvist. Har ingen bra bild och golvet är täckt för tillfället, men det är är det jag kunde fiska fram
Trägolv med kvistar på brädor, del av ett renoveringsprojekt i träkonstruktion med sågspån synligt under golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och det är typ lika mycket kvist som ditt ekonomi.

useless useless skrev:
De jag köpte (inte på Byggmax) hade inga skador.
Det kan nog vara olika. När jag hade köpt det jag behövde så såg jag inte 2a sortering på Byggmax nånstans på flera år. De kommer väl i batcher.

A Amabga skrev:
Vi har siktat in oss på Dalafloda massivt trägolv hardpine ekonomi :)
Vi har lagt det golvet på hela övervåningen och den enda skillnaden var att det var mer kvistar. Så det blev inte mer spill än det skulle blivit annars.

• Gilla
Amabga och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.