Jag är en byggstudent som har en uppgift om att dimensionera ett ventilationssystem. Jag sitter tyvärr fast lite och hoppades att någon här kanske kunde ge några råd, det skulle verkligen uppskattas!

Jag ska dimensionera ett frånluftssystem för ett enplanshus.

Jag har bifogat en planlösning som jag har skapat. Sedan har jag även bifogat planritning med insatta doner.
Det sista bilden är en skiss av kanalsystemet. Jag är väldigt osäker på om mina symboler är korrekt eller om detta är det mest effektiva sätt att placera kanaler / don.

Är jag på rätt spår? Om jag konstruerade detta för ett riktigt hus, vore det rimligt haha?
Tack!

• Arkitektritning av en lägenhet med sovrum, kök/vardagsrum, klädkammare och badrum. Markeringar för mått och inredning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad planritning av en lägenhet med sovrum, vardagsrum, kök, hall och badrum.
    Skapa konto
  • Handritad skiss av rumslayout med möbler, dörrar och fönster. Enkel, arkitektonisk planritning.
    Skapa konto
Frånluften i badrummet bör vara inne i duschen.

Frånluften i köket bör vara minst 2 meter från spisen/hällen för att minska mängden fett i frånluften, är den för nära så klassas den även som imkanal.

Givetvis även en separat imkanal från köksfläkten.

Är det inte lämpligt att fråga läraren om detta, det är ju dennes uppgift att lära ut.

Demmpa Demmpa skrev:
Frånluften i badrummet bör vara inne i duschen.

Frånluften i köket bör vara minst 2 meter från spisen/hällen för att minska mängden fett i frånluften, är den för nära så klassas den även som imkanal.

Givetvis även en separat imkanal från köksfläkten.
Tack!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.