Tack för snabbt svar. Låt säga att vi gräver ut runt marken och lägger grus eller annat material för att avleda vattnet bättre, vi behöver fortfarande laga den skadade regeln tänker jag. Kan man sonika såga bort en del, olja in det öppna såret, sedan fästa en träregel eller bräda för att ersätta det gamla. Är det ett rimligt förfarande?Bicmac skrev:
Ja absolut det går att laga punktvis, du måste inte sänka marken ville bara upplysa om varför det ruttnar och hela boden kommer att ta skada så som det ser ut på bilden..J jterra skrev:Tack för snabbt svar. Låt säga att vi gräver ut runt marken och lägger grus eller annat material för att avleda vattnet bättre, vi behöver fortfarande laga den skadade regeln tänker jag. Kan man sonika såga bort en del, olja in det öppna såret, sedan fästa en träregel eller bräda för att ersätta det gamla. Är det ett rimligt förfarande?
Med det utsatta läget mot mark var den där regeln dödsdömd redan när någon satte dit den.
Men överhuvudtaget har du trä väldigt nära marken även runtomkring. Är stenläggningen där någon sorts trappavsats, eller är det marknivån? Hur ser det ut om man "zoomar ut" lite?
Men överhuvudtaget har du trä väldigt nära marken även runtomkring. Är stenläggningen där någon sorts trappavsats, eller är det marknivån? Hur ser det ut om man "zoomar ut" lite?
Ja jag är besviken att de gjorde på detta sätt. Nåväl. Det är marknivå, där stenarna syns. Jag kan lägga upp fler foton imorgon.C cpalm skrev:
Väldigt bra frågor. Jag behöver nog gräva runt lite för att se hur det ser ut under golvet. Det är inte omöjligt att marken har höjts lite under åren (vet inte hur gammal boden är då jag inte byggde den) eftersom marken tyvärr sluttar nedåt mot boden och jag kan tänka mig att en del jord och annat organiskt material samlas nere vid boden och bildar jord där som successivt höjs under årens gång. Här är lite utzoomade foton som visar mer runtomkring.C cpalm skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hmm, risken är att det är mer eller mindre likadant ut runtom, bara att det är i dörröppningen det syns 😕
Du kanske skall testa att hugga lite med en kniv nedanför panelen.
I så fall skulle jag fixa öppningen på enklaste sätt (typ skruva dit en bit impregnerad regel) och fundera på vad som behöver göras på lite längre sikt.
I så fall skulle jag fixa öppningen på enklaste sätt (typ skruva dit en bit impregnerad regel) och fundera på vad som behöver göras på lite längre sikt.
Tack för råden. Ja jag ska fixa detta och gräva runt boden mer för att få bättre koll på resten runtomkring.C cpalm skrev:Hmm, risken är att det är mer eller mindre likadant ut runtom, bara att det är i dörröppningen det syns 😕
Fick äntligen tid att börja gräva runt boden nedtill. Boden står på plintar. De verkar ha använt mycket sand runt plintarna och en del under boden. Vet inte varför de har använt sand istället för grus eller makadam. Jag tänker nu att jag gräver runt nedtill, lägger duk, sedan grus, och lagar den ruttna regeln.
Klicka här för att svara