Innan förra sommarens altanbygge knyts ihop med friser (gul markering på foto) tänkte vi också resa en tryckimpregnerad pergola enligt röd markering. Längd (sidled på foto) cirka fem meter, bredd cirka 3 - 3,5 meter.

Jag tänkte fästa stolpar i regelverket som ligger på plattor på marken och var inne på att använda dubbla 45x95 men fick mothugg i hemmet - ”fult med ihoplimmade”. Om jag istället använder 95x95 stolpar, är det då tillräckligt att ställa hela stolpen på platta (och papp) för att fästa i regelverket med fransk träskruv, eller är det bättre att såga ur stolpen nertill för att den ska vila på både regeln för frisen till 50% och på plattan till 50% innan jag borrar och fäster med franska?

Vad bör jag tänka på i övrigt om jag sänker ner stolparna för infästning? Hur mycket stabilitet skulle gå förlorad om jag istället använder stolpfötter och fäster ovanpå trallen? Med infästning ner i regelverket helst då naturligtvis.

Tack på förhand!

• Träaltan med röda och gula markeringar visar planerad pergola och fris. Vit bänk i mitten. Gräs omger altanen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träplankor placerade ovanpå ett regelverk av bjälkar, med mellanrum mellan plankorna, i ett altanbygge.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K
Välj inte stolpskor ovanpå trallen. Fäst i bjälklaget. Helst genomgående skruv och mutter, som klämmer åt. I andra hand Essve WAF istället för fransk. Spelar mindre om det står helt på plattan eller 50 och 50 på bjälklaget, det som är bra är att du kan få stolpen att stå på plattan.

Vad ska du ha för cc och dim på överliggare om fri längd var 3,5m? Och ännu viktigare, om du bara har stolpar i hörnen på pergolan, vilken dim på bärlinorna som då får fri längd 5m? Det är långt…

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
K kniv skrev:
Välj inte stolpskor ovanpå trallen. Fäst i bjälklaget. Helst genomgående skruv och mutter, som klämmer åt. I andra hand Essve WAF istället för fransk. Spelar mindre om det står helt på plattan eller 50 och 50 på bjälklaget, det som är bra är att du kan få stolpen att stå på plattan.

Vad ska du ha för cc och dim på överliggare om fri längd var 3,5m? Och ännu viktigare, om du bara har stolpar i hörnen på pergolan, vilken dim på bärlinorna som då får fri längd 5m? Det är långt…
Tack för svaret! Var visst tröttare än jag trodde när jag skrev.

Längden på fem meter är ett alternativ men kan korta med en meter också. Tanken är att få in ett utekök också, därav fundering på större än 4x3 meter. Vi är inte på något sätt låsta till enbart fyra hörnstolpar utan kan vid behov tänka oss tre per sida - så åtta totalt med hörn och en i mitten på varje lång- respektive kortsida.

Svenskt trä verkar ok med 45x170 C24 på 3 meter men funderar på att sätta en extra bärlina i mitten på längden och då ge extra stöd till de överliggande takbalkarna.

Där hittar jag inga guider som har liknande konstruktion men hoppas att åtta stolpar och en extra bärlina i 45x170 fungerar även om vi sträcker oss förbi 4 meter längd och 3 meter bredd.

K
Tror du lätt kommer undan med 6 stolpar, dvs bara på långsidorna som ska vara 5m behövs en mitt på. 3m kortsida funkar utmärkt med 170 utan stolpe på mitten

• Gilla
Neumank
  • Laddar…
K kniv skrev:
Tror du lätt kommer undan med 6 stolpar, dvs bara på långsidorna som ska vara 5m behövs en mitt på. 3m kortsida funkar utmärkt med 170 utan stolpe på mitten
Tack för snabbt svar där?
Tre stolpar per långsida blir det men behöver utöka till 3,3 meter bredd varpå kalkylatorn hos Svenskt trä slår bakut och vill ha 45x245 på takreglarna för att klara distansen.

Om 3m funkar med 170 så är det rätt stort hopp till 245 för 30 cm längre avstånd.

Känns helt klart mindre tydligt med pergolans dimensioner än altanens dito..

K
För en pergola skulle jag inte oroa mig för 45x170 med 3/3,3m spännvid. Längre än så eller med takbeklädnad så behövs grövre dimension. Så länge du inte ska hänga någon form av gungstol/hängmatta etc ser jag inga problem med 170

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.