184 läst ·
6 svar
184 läst
6 svar
Hur bör man ladda elbil? Hur många ampere/kW
Frågan gäller alltså att ladda elbil hemma.
Vad är optimal strömstyrka (eller effekt) för att minimera effektförlust?
Högre ström ger mer värmeförluster (?)
Lägre ström ger längre tid att ladda, dvs laddare mm måste vara aktiva längre tid, vilket ger mer förluster.
Förutsättningar:
Installerad laddbox. Tre faser.
Lastbalansering finns.
16 A huvudsäkring.
Fjärrvärme, dvs huset drar inte så mycket ström.
Jag laddar bilen varje dag, oftast när jag kommer från jobbet. Laddar till 90%. Beroende på hur långt jag åkt är det 20-80% i batteriet när jag börjar ladda.
Viktigtaste aspekten: jag har fast elpris, ingen effekttariff. Dvs jag laddar när det passar mig…
Idag har jag begränsat bilen till 9A. ca 6.5kW. Väljer lägre ström för att inte överbelasta ledningar mm. Men det kanske är onödigt.
Bör jag öka till 16A, 11kW?
Eller sänka till 6A…??
Hoppas på många svar med roliga motiveringar 😁
Lägre ström ger längre tid att ladda, dvs laddare mm måste vara aktiva längre tid, vilket ger mer förluster.
Förutsättningar:
Lastbalansering finns.
16 A huvudsäkring.
Jag laddar bilen varje dag, oftast när jag kommer från jobbet. Laddar till 90%. Beroende på hur långt jag åkt är det 20-80% i batteriet när jag börjar ladda.
Viktigtaste aspekten: jag har fast elpris, ingen effekttariff. Dvs jag laddar när det passar mig…
Idag har jag begränsat bilen till 9A. ca 6.5kW. Väljer lägre ström för att inte överbelasta ledningar mm. Men det kanske är onödigt.
Eller sänka till 6A…??
Högre effekt ger lägre förluster.A A bygg skrev:Frågan gäller alltså att ladda elbil hemma.
Förutsättningar:
Lastbalansering finns.
16 A huvudsäkring.
Eller sänka till 6A…??
Källa:
Tysk undersökning
https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/elektromobilitaet/laden/ladeverluste-elektroauto-studie/
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 981 inlägg
Det är rimligt att verkningsgraden i laddaren ökar med ökad ström.
Men jag tolkar denna undersökning (på dåligt översatt svenska) att det spelar ganska liten roll så länge man laddar med trefas.
Men jag tolkar denna undersökning (på dåligt översatt svenska) att det spelar ganska liten roll så länge man laddar med trefas.
Du kan testa själv så får du svart på vitt hur stor förlusten är vid olika laddhastighet. Jämför antal kWh bilen påstår att du laddat med laddboxens elmätare för den aktuella laddsessionen. Kom ihåg att koppla loss innan du kör förvärmning eller liknande, annars kommer den strömmen med i laddsessionen också.
Finns det någon nackdel att ladda max? Alltså 16A.Bo.Siltberg skrev:
Tänker på elinstallation i huset.
Om jag drar 16A genom huvudsäkringarna ett antal timmar blir de ju märkbart varma…
Huset är iof gammalt, men all el är fräsch.
Nyare matning, ny central, seriöst installerad laddbox.
Normalt gillar jag inte att pressa saker till sitt MAX. Men det kanske inte gäller sladdar och säkringar.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 981 inlägg
Det gäller här också även om det inte är speciellt uttalat.A A bygg skrev:
Det mest konkreta är nog moderna normcentraler där flera dvärgar bredvid varandra inte tål full märkström. Hager säger 85 %.
Vill minnas att någon tillverkare av laddstationer också per default lägger sig under, typ 12 A om man har 16 A säkring.
Så jag skulle säga att det sällan är bra att belasta något till max under längre tid. Elbilsladdning är en sådan hög och långvarig last som sätter allting på prov.
Det gäller att man har koll på sina mätarsäkringar. Det är lätt att överbelasta dessa, och de tål mycket överlast men bli som sagt brännheta. Så om du har mätarsäkringar på 16 A så kan du inte ladda elbilen med 16 A. Du måste se till att lämna utrymme för övrigt förbrukning i huset. De som inte klarar att ha kontroll på detta installerar en s.k. "lastbalansering". Det låter rimligt att du idag laddar med 9 A, dock utan att veta vilken övrigt belastning du har i huset.
Klicka här för att svara