Jag har ett stort teknik intresse, speciellt ljud och bild. Tyvärr så saknar jag någon bra kategori för detta här. Jo, jag vet, det är ett bygga hus forum :-). Men jag känner att jag får mer vettiga svar av folk här än tex hembioforumet som mestadels har yngre medlemmar.

Nu till min fråga :-)

Jag har precis flyttat till mitt hus där mitt nya vardagsrum saknar vägg intill vänstersidan av sittplatsen, där jag egentligen skulle vilja placera en högtalare. Det blir inte snyggt att ställa högtalaren på ett stativ intill soffan heller, och dessutom skulle jag få högtalaren i örat i princip när jag sitter till vänster i soffan. Jag kör med 7.1 ljud med två högtalare bakom mig och två vid sidan av.

Jag funderar mellan två lösningar.

Jag har bifogat bild på dem. På första bilden hänger jag högtalarna på väggen bakom soffan som vanligt. Till höger om mig hänger jag högtalaren på väggen bredvid mig. Den vänstra får jag lägga på en hylla som jag fäster i väggen bakom mig sen vrida högtalaren emot soffan.

Den andra lösningen jag tänker på, är att byta ut vägghögtalarna mot takhögtalare. Jag har byggt en ram runt vardagsrummet (illustrerat av brunt på bilden), där jag har satt downlights. Lösningen jag funderar på är att sätta takhögtalare på positionerna som jag markerat med rött i ramen. Tror att det blir mer estetiskt tilltalande. Men hur blir ljudbilden jämfört med att placera vägghögtalarna som på bild nummer 1?

Vägghögtalare.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Takhögtalare.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Du får ursäkta men placering av högtalare har inget med utseende att göra, antingen är det ljudbilden man är ute efter eller så är det utseende. Den fråga jag ställer mig är varför 7:1 ljud i ett rum på endast 23,2 kvm och dessutom " i " soffan med 4 st högtalare. Nyttan och glädjen med flerkanalsljud upplever man om man sitter mitt i ljudet inte under det, altså med sittplatser inne i rummet och högtalare efter väggarna runt sittplatserna. Enligt din skiss så skulle jag placera 2 kraftiga högtalare bredvid TV:n + en center under och vill man köra baslåda/or så letar man reda på bästa placering genom att lyssna ut platsen. Takmonterade högtalare har riktningsverkan nedåt och är inget som man gärna vill ha om det inte är frågan om hissmusik enbart.

Fast det finns ju riktningsbara takhögtalare, mina Cinema from SpeakerCraft t.ex. De går att rikta inne i "huset" och dessutom är diskanten riktningsbar utöver det så de fungerar ypperligt i taket även för "bioljud".

I övrigt håller jag med cecar33, du måste få högtalarana bakom soffan. Jag skulle svängt på hela rummet så du har soffan mitt på golvet med ryggen mot fönstrena och TV'n/projektorduk mot den inre väggen. Så kommer du dels att få mörkare vid TV'n samt bättre placerade högtalare.

Ljudbilden kommer bli skev för alla sittplatser i soffan (har liknande, men 5.1, lösning själv). Sitter man nära en högtalare kommer man höra bara den och inte de andra. Vill du köra surround så måste du ha högtalarna en bit från sittplatserna, eller leva med att det blir rätt konstigt helt enkelt. Men isf verkar det onödigt med fyra bakre högtalare :)

edit: Jag hade också satt soffan mitt i rummet och bild på väggen utan fönster.

Hej. Jag har precis samma vardagsrum som du. Kör 5.1 med högtalarna på väggen men precis i takhöjd. Det fungerar bra om du inte är extremt petig. Det går ju att ställa avstånd (delay) och dB på receivern så det blir ett ok ljud. För optimal ljud har killarna ovan en del vettiga synpunkter.

Positionen på soffan och TV:n är tyvärr inget jag kan ändra på. Det handlar om hur fönstren sitter och utsikt m.m. Därför är jag tvungen att ha det så här. Det här handlar mest om att göra det bästa möjliga av situationen.

Satsa då hellre på en bra ljudlimpa som du lägger under TV'n. De ger ett bra "surroundljud" om man, som du, har kort avstånd mellan soffa och TV.
Ska du ändå ha ditt 7:1 system så måste du ha möjlighet att dämpa signalen på högtalarna ovanför soffan annars kommer det att bli en väldigt märklig ljudbild...
Sen beror det ju på om det är viktigare med en "korrekt" ljudbild eller att ett 7:1 system... ;)

Vi har ett vardagrum som påminner om ditt och vi kör 7.1 med 4 takhögtalare baktill. Av följande bild kan du se hur våra takhögtalare sitter:
http://2.bp.blogspot.com/-nC7weReOCyQ/UQTN8E1VtQI/AAAAAAAAEG0/zQcGpLHxnt8/s1600/speakers.jpg

Vi är nöjda med resultatet även om det är mer av en estetisk lösning än optimal ljudbild. En "hemmabio" i ett vardagsrum (istället för dedikerat biorum) blir ju alltid lite av en kompromiss.

EDIT: Vi har ett djup på 4,5 meter från vägg-vägg.

Redigerat:
Gå ner till 5.1 i stället. Du får nog acceptera att bara dom som sitter i mitten av soffan får en bra ljudbild, de andra sitter för nära en av de bakre högtalarna. Och jobba mycket med level/delay. Bl a Yamaha har menyer där du kan för varje ht ställa avståndet (som du lätt mäter upp med laser) och de bättre receivrarna av alla märken har autotune som brukar funka bra eller åtminstone ge en bra utgångspunkt för att trimma. Se till att ha en centerhögtalare så får du bra dialog åtminstone även om surroundet blir lite dåligt. Kanske kan du hänga bakre ht i taket för att få dom ur vägen.

Fatta hur future det är att "som du lätt mäter upp med laser" faktiskt är helt okonstigt att skriva!

Tack för era förslag. Kommer att testa att köra med mina befintliga vägghögtalare och sätta två bakom mig och två på sidan. Den ena, som kommer en bit ifrån, ska jag försöka kompensera i styrka. Som tidigare nämndes om Yamaha så har jag just en sån som automatiskt kan reglera styrkan på högtalarna. Jag får testa med det, då takhögtalare inte verkar vara ett bättre alternativ.

Det är inte högtalaren längst ifrån som ska kompenseras utan alla de andra. Nivån ska ställas så den är lika på lyssningsplatsen. Därefter ställer du fördröjning på alla andra så avståndet kompenseras.

Hur blir det med alla inställningar/avstånd om det är flera personer i som sitter och kollar på film?

para skrev:
Hur blir det med alla inställningar/avstånd om det är flera personer i som sitter och kollar på film?
Bästa platsen är i mitten där "sweetspot" är. Men ljudet är ju mixat för att fungera även för de som sitter lite snett. Det är därför placering av center-högtalaren är så viktig, så att dialogen upplevs komma från bilden oavsett placering.

Hur bra man lyckas med surround-högtalare är beroende på dess placering och spridning av ljudet (vilken typ av högtalare man har). Man eftersträvar en något diffus ljudbild i dessa kanaler. De ska normalt sett sitta högre upp än front-högtalare - placering bakom soffan eller i linje med öronen är beroende på typ av högtalare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.