Jag håller på att bygga mig en snickarbod/verkstad/maker space med lite ytterligare funktion. Jag har kommit till punkten där det är dags att plasta isoleringen på insidan, och förutom el så inser jag att det i det här läget är en bra idé att planera friskluftsventiler.

Huset är på 44 m2 i Sörmland. 2/3 till vänster öppet i nock, vilket är träbearbetning/allmänt mys. Toaletten är tillgänglig därifrån. Rummet uppe till höger är tänkt som metallbearbetningsrum. Slutligen finns ett förråd som nås utifrån. Loftet är tänkt även det att nås utifrån, vilket innebär att väggen på 2/3 är hela vägen upp i nock. Skiss:

Ritning av snickarbod med markerade rum för trä- och metallbearbetning, toalett och förråd. Kamin och skorsten visas vid toaletten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Uppvärmning
- LLVP, tänkt att placeras på kortsidan. högt upp på väggen.
- Kamin, utan tilluft pga 100 år gammal, ritad i bild tillsammans med skorstenen strax utanför toaletten.
- Om det behövs, element i förrådsdelen.
- På loftet tror jag man mest kommer ha behov av kylning, så inget element planerat.

Inga spaltventiler i de fönster som finns. Hade varit klart rimligt att ha men missades vid beställning.

Planerade genomförningar
- Jag har en mindre laserskärare som man dock ändå behöver evakuera röken från. Till detta tänker jag att man använder en kanalfläkt och blåser ut röken genom väggen. Om det fanns en friskluftsventil på bra höjd för detta någonstans i det nedre vänstra hörnet vore det ju perfekt.
- Även om jag kommer göra merparten av min svetsning utomhus vill jag ha möjligheten att ha ett utsug i metallrummet. Det kommer antagligen mest vara ett sätt att få rummet sämre ljudisolerat, men även här tänker jag att man skulle kunna kombinera friskluft med förorenad luft. En bra placering vore antagligen mellan dörrarna på högra gaveln, alternativt fortfarande i gaveln men högst upp till höger.
- I ett senare skede vill jag antagligen bygga ett skjul utanför för att husera spånsugen. Jag är dock inte helt säker på hur jag vill möblera än så jag skjuter på det beslutet. Troligen kommer denna genomföring hamna i övre vänstra hörnet eller mer på mitten av den vänstra väggen.

Flöden
- I dagsläget är kaminen det enda som förflyttar luft.
- Svets och laserskärare kommer inte köras särskit mycket, så om man har genomföringar som dubblar som tilluft kommer det vara den huvudsakliga användningen.
- Ett flöde ut av varm luft genom kamin och i framtiden spånsug bedömer jag som värt pengarna då luftkvalitet är viktigt.

Så, med dessa förutsättningar, var bör friskluften komma in?
 
jonmo jonmo skrev:
Jag håller på att bygga mig en snickarbod/verkstad/maker space med lite ytterligare funktion. Jag har kommit till punkten där det är dags att plasta isoleringen på insidan, och förutom el så inser jag att det i det här läget är en bra idé att planera friskluftsventiler.

Huset är på 44 m2 i Sörmland. 2/3 till vänster öppet i nock, vilket är träbearbetning/allmänt mys. Toaletten är tillgänglig därifrån. Rummet uppe till höger är tänkt som metallbearbetningsrum. Slutligen finns ett förråd som nås utifrån. Loftet är tänkt även det att nås utifrån, vilket innebär att väggen på 2/3 är hela vägen upp i nock. Skiss:

[bild]

Uppvärmning
- LLVP, tänkt att placeras på kortsidan. högt upp på väggen.
- Kamin, utan tilluft pga 100 år gammal, ritad i bild tillsammans med skorstenen strax utanför toaletten.
- Om det behövs, element i förrådsdelen.
- På loftet tror jag man mest kommer ha behov av kylning, så inget element planerat.

Inga spaltventiler i de fönster som finns. Hade varit klart rimligt att ha men missades vid beställning.

Planerade genomförningar
- Jag har en mindre laserskärare som man dock ändå behöver evakuera röken från. Till detta tänker jag att man använder en kanalfläkt och blåser ut röken genom väggen. Om det fanns en friskluftsventil på bra höjd för detta någonstans i det nedre vänstra hörnet vore det ju perfekt.
- Även om jag kommer göra merparten av min svetsning utomhus vill jag ha möjligheten att ha ett utsug i metallrummet. Det kommer antagligen mest vara ett sätt att få rummet sämre ljudisolerat, men även här tänker jag att man skulle kunna kombinera friskluft med förorenad luft. En bra placering vore antagligen mellan dörrarna på högra gaveln, alternativt fortfarande i gaveln men högst upp till höger.
- I ett senare skede vill jag antagligen bygga ett skjul utanför för att husera spånsugen. Jag är dock inte helt säker på hur jag vill möblera än så jag skjuter på det beslutet. Troligen kommer denna genomföring hamna i övre vänstra hörnet eller mer på mitten av den vänstra väggen.

Flöden
- I dagsläget är kaminen det enda som förflyttar luft.
- Svets och laserskärare kommer inte köras särskit mycket, så om man har genomföringar som dubblar som tilluft kommer det vara den huvudsakliga användningen.
- Ett flöde ut av varm luft genom kamin och i framtiden spånsug bedömer jag som värt pengarna då luftkvalitet är viktigt.

Så, med dessa förutsättningar, var bör friskluften komma in?
Skulle nog själv sätta två 160 ventiler lågt och 1 kanalfläkt högt med variabel reglering. Även lägga till egen liten vent i förråd enligt samma princip men utan fläkt.
Ritning av ventilationssystem med två 160 mm ventiler vid golvet och en kanalfläkt vid taket samt en ventil i förråd, märkta med röda markeringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
H Håbbe01 skrev:
Skulle nog själv sätta två 160 ventiler lågt och 1 kanalfläkt högt med variabel reglering. Även lägga till egen liten vent i förråd enligt samma princip men utan fläkt.
[bild]
Tack för input!

Vad är "lågt" för 160-ventilerna i det här sammanhanget? Pga detaljplanen är det väldigt låg bygghöjd så långsidornas väggar är typ 2000 höga. Ska jag sätta dem på den höjden? I så fall blir det samma som utblåset uppe till höger, så rimligtvis lägre.

Några specifika produkter som rekommenderas?
 
jonmo jonmo skrev:
Tack för input!

Vad är "lågt" för 160-ventilerna i det här sammanhanget? Pga detaljplanen är det väldigt låg bygghöjd så långsidornas väggar är typ 2000 höga. Ska jag sätta dem på den höjden? I så fall blir det samma som utblåset uppe till höger, så rimligtvis lägre.

Några specifika produkter som rekommenderas
Friskluft bör man få in på 1-1.50m.
jonmo jonmo skrev:
Tack för input!

Vad är "lågt" för 160-ventilerna i det här sammanhanget? Pga detaljplanen är det väldigt låg bygghöjd så långsidornas väggar är typ 2000 höga. Ska jag sätta dem på den höjden? I så fall blir det samma som utblåset uppe till höger, så rimligtvis lägre.

Några specifika produkter som rekommenderas?
Ytterväggsgaller typ Gr160, tilluftdon 160, fläkt ck 160, lite rör 160,
 
Tack för hjälpen!, mycket uppskattat. Har ingen så stor hålsåg så jag får dessutom köpa en ny sån!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.