59 918 läst ·
191 svar
60k läst
191 svar
Hur bör/får man jaga bort inkräktare?
Medlem
· Västra Götaland
· 97 inlägg
Gammal tråd – hur går det?
Du kan inte resonera som du gör, strandskyddet gäller – i synnerhet om badplatsen ligger så långt från bostadshuset. Det är bara i synnerligen ovanliga undantagsfall – tex där boningshuset ligger precis vid vattnet – som det finns möjlighet för dig att hävda att strandlinjen ligger inom din hemfridszon.
Mitt förslag är att du gör stranden så tillgänglig som möjligt i stället för att stänga den. Förslagsvis bör du öppna upp vägen du satt bom för. Låt folk bada, de har rätten på sin sida. Dessutom bör du visa tydligt runt boningshuset – med planteringar, häckar, möbler osv – vad du anser ingå i din hemfridszon. Lämna en remsa vid vattnet så att det går att promenera längs vattenlinjen.
Om du fortsätter att bete dig som du gör och privatisera strandskyddat område kommer du förr eller senare åka på vite. Att äga 37 000 kvm mark är inte samma sak som att ha 37 000 kvm tomt.
Du kan inte resonera som du gör, strandskyddet gäller – i synnerhet om badplatsen ligger så långt från bostadshuset. Det är bara i synnerligen ovanliga undantagsfall – tex där boningshuset ligger precis vid vattnet – som det finns möjlighet för dig att hävda att strandlinjen ligger inom din hemfridszon.
Mitt förslag är att du gör stranden så tillgänglig som möjligt i stället för att stänga den. Förslagsvis bör du öppna upp vägen du satt bom för. Låt folk bada, de har rätten på sin sida. Dessutom bör du visa tydligt runt boningshuset – med planteringar, häckar, möbler osv – vad du anser ingå i din hemfridszon. Lämna en remsa vid vattnet så att det går att promenera längs vattenlinjen.
Om du fortsätter att bete dig som du gör och privatisera strandskyddat område kommer du förr eller senare åka på vite. Att äga 37 000 kvm mark är inte samma sak som att ha 37 000 kvm tomt.
Där vi bor har vi ett lite liknande problem. En fin badplats med stor t-brygga, litet hopptorn, en bajamaja och fin strand. Den här badplatsen ligger omgiven av skog, många hundra meter från närmaste hus. Det är en samfällighet som äger och sköter om badplatsen. De hävdar att allemansrätten inte gäller och att det är privat mark. Jag hävdar tvärtom att där badplatsen ligger så gäller allemansrätten. Det har gått så långt att man går runt och frågor folk om de bor i området, i annat fall får de gå därifrån. För några år sedan var det två ca 12-åriga pojkar, som cyklat många km för att komma dit, som blev bryskt avvisade! Som medlem i föreningen skäms man över ett sådant beteende. Har tagit upp detta beteende på årsmöte men inte många höll med mig. Och det är ju inte heller så att badplatsen är överbefolkad på något vis.
Du kan ju kolla med kommunen, det skulle kunna vara särskilda regler, men det troliga är väl att kommunen äger marken och samfälligheten sköter om den, även om det finns samfälligheter som äger sin mark också. Oavsett vilket är den som sagt högst troligt tillgänglig för allmänheten, precis som vägarna i området, eller lekplatsen vi har.
Vi har ingen rätt att avvisa barn från andra områden som leker på vår samfällighets lekplats, som ligger direkt mellan två hus utan allmänning emellan, utan har tvärtom tvingats ta en ansvarsförsäkring ifall barn från andra områden skulle skada sig när de leker här. Det kan vara aktuellt för er samfällighet också, då de kan utkrävas ansvar tex om man skadar sig när man hoppar från hopptornet, elelr river upp kläderna på en spik. Men som sagt, allmänheten har tillträde, samfällighet innebär INTE privat mark.
Vi har ingen rätt att avvisa barn från andra områden som leker på vår samfällighets lekplats, som ligger direkt mellan två hus utan allmänning emellan, utan har tvärtom tvingats ta en ansvarsförsäkring ifall barn från andra områden skulle skada sig när de leker här. Det kan vara aktuellt för er samfällighet också, då de kan utkrävas ansvar tex om man skadar sig när man hoppar från hopptornet, elelr river upp kläderna på en spik. Men som sagt, allmänheten har tillträde, samfällighet innebär INTE privat mark.
Fan va trött man blir, be dom tillkalla polis nästa gång. Dom har ingen rätt att avvisa någon!Hemmakatten skrev:Där vi bor har vi ett lite liknande problem. En fin badplats med stor t-brygga, litet hopptorn, en bajamaja och fin strand. Den här badplatsen ligger omgiven av skog, många hundra meter från närmaste hus. Det är en samfällighet som äger och sköter om badplatsen. De hävdar att allemansrätten inte gäller och att det är privat mark. Jag hävdar tvärtom att där badplatsen ligger så gäller allemansrätten. Det har gått så långt att man går runt och frågor folk om de bor i området, i annat fall får de gå därifrån. För några år sedan var det två ca 12-åriga pojkar, som cyklat många km för att komma dit, som blev bryskt avvisade! Som medlem i föreningen skäms man över ett sådant beteende. Har tagit upp detta beteende på årsmöte men inte många höll med mig. Och det är ju inte heller så att badplatsen är överbefolkad på något vis.
Hehehe, bor du där jag bodde förut? Att folk orkar. Vad jag gjorde var att jag sa till de som inte hörde till området att de skulle säga att de var mina gäster. Då hade surgubbarna inte nått att sätta emot.Hemmakatten skrev:Där vi bor har vi ett lite liknande problem. En fin badplats med stor t-brygga, litet hopptorn, en bajamaja och fin strand. Den här badplatsen ligger omgiven av skog, många hundra meter från närmaste hus. Det är en samfällighet som äger och sköter om badplatsen. De hävdar att allemansrätten inte gäller och att det är privat mark. Jag hävdar tvärtom att där badplatsen ligger så gäller allemansrätten. Det har gått så långt att man går runt och frågor folk om de bor i området, i annat fall får de gå därifrån. För några år sedan var det två ca 12-åriga pojkar, som cyklat många km för att komma dit, som blev bryskt avvisade! Som medlem i föreningen skäms man över ett sådant beteende. Har tagit upp detta beteende på årsmöte men inte många höll med mig. Och det är ju inte heller så att badplatsen är överbefolkad på något vis.
Samfälligheten äger marken. Det är ett sommarstugeområde som har börjat bli permanentat. Det är vägar, grönområden, en gammal samlingslokal och badet som man äger och sköter om.Anna_H skrev:Du kan ju kolla med kommunen, det skulle kunna vara särskilda regler, men det troliga är väl att kommunen äger marken och samfälligheten sköter om den, även om det finns samfälligheter som äger sin mark också. Oavsett vilket är den som sagt högst troligt tillgänglig för allmänheten, precis som vägarna i området, eller lekplatsen.
Lär av 91 Karlsson
Köp ett stort cementrör som grävs in halvvägs i någon synlig slänt.
Montera skylt " kommunalt avlopp " och kladda ner röret rejält så det ser vidrigt ut
Sen försvinner nog badgästerna
Köp ett stort cementrör som grävs in halvvägs i någon synlig slänt.
Montera skylt " kommunalt avlopp " och kladda ner röret rejält så det ser vidrigt ut
Sen försvinner nog badgästerna
Hade brygga men ingen strand, brant stening slänt ner till bryggan, samfälld.
När den ockuperades av icke behöriga solande damer, skickade vi bara ut en skock ungar med order att stoja så mycket som möjligt och hoppa bomb.
När den ockuperades av icke behöriga solande damer, skickade vi bara ut en skock ungar med order att stoja så mycket som möjligt och hoppa bomb.
För ett antal år sedan var det liknande liv om en badplats vid Höör. Badplatsen låg vid en camping, och ägaren tyckte att han kunde ta avgift av badare som inte var campinggäster.
http://www.sydsvenskan.se/2003-06-19/frostavallens-rykte-hotat
http://www.sydsvenskan.se/2003-06-19/frostavallens-rykte-hotat
Folk börjar lära sig nu. Har behövt ringa polisen på en och vifta med en bössa mot en annan, annars har det varit rätt så lugnt.Fetkubrick skrev:
Har haft lite mindre skadegörelse, en stöld (en frisbeegolfkorg, så om någon vet någon som oförklarligt fått en sådan i Borlängetrakten, så hör av er, det är inte så kul att köpa en ny för 5000 spänn, och det är inte lönt att spela när man inte har alla korgar), någon har dumpat en shitload rutten blomkål (?) på parkeringen, men inget allvarligt.
Jag gjorde det lätt för mig och lät stranden växa igen, så nu går det inte att bada där. Jag kan bada från min brygga, och den är alldeles vid huset (kanske 50 m bort med full insyn, så den kan de inte använda). Jag har dessutom luskat lite till, och sett att tomten var lite större än vad jag trodde, cirka 54000 kvadrat, och i det ingår även vattnet, vilket borde stärka mina anspråk på hemfrid.Fetkubrick skrev:Du kan inte resonera som du gör, strandskyddet gäller – i synnerhet om badplatsen ligger så långt från bostadshuset. Det är bara i synnerligen ovanliga undantagsfall – tex där boningshuset ligger precis vid vattnet – som det finns möjlighet för dig att hävda att strandlinjen ligger inom din hemfridszon.
Att låta folk bada där var inte ett alternativt. Nedskräpning, skadegörelse, hot, hemfridsstörningar, skräp i vår tunna, oansvarig eldning, att vi inte kan ha doggen lös på tomten hur som helst, stölder och så vidare gör att det inte går. Vi vill ha privatliv, och det går inte när folk springer på tomten.
Det hänger väl på om marken är upparbetad eller inte. Den träskiga lövslymarken kan säkert täckas av allemansrätten, men inte en klippt gräsmatta i direkt anslutning till ett hus.Fetkubrick skrev:
Nej, att du äger marken vattnet går över stärker inte alls . Rakt av kan jag säga att du inte har någon rätt alls att avhysa folk, de kan däremot efter X antal år ha "hävd" på marken.Troberg skrev:Folk börjar lära sig nu. Har behövt ringa polisen på en och vifta med en bössa mot en annan, annars har det varit rätt så lugnt.
Har haft lite mindre skadegörelse, en stöld (en frisbeegolfkorg, så om någon vet någon som oförklarligt fått en sådan i Borlängetrakten, så hör av er, det är inte så kul att köpa en ny för 5000 spänn, och det är inte lönt att spela när man inte har alla korgar), någon har dumpat en shitload rutten blomkål (?) på parkeringen, men inget allvarligt.
Jag gjorde det lätt för mig och lät stranden växa igen, så nu går det inte att bada där. Jag kan bada från min brygga, och den är alldeles vid huset (kanske 50 m bort med full insyn, så den kan de inte använda). Jag har dessutom luskat lite till, och sett att tomten var lite större än vad jag trodde, cirka 54000 kvadrat, och i det ingår även vattnet, vilket borde stärka mina anspråk på hemfrid.
Att låta folk bada där var inte ett alternativt. Nedskräpning, skadegörelse, hot, hemfridsstörningar, skräp i vår tunna, oansvarig eldning, att vi inte kan ha doggen lös på tomten hur som helst, stölder och så vidare gör att det inte går. Vi vill ha privatliv, och det går inte när folk springer på tomten.
Det hänger väl på om marken är upparbetad eller inte. Den träskiga lövslymarken kan säkert täckas av allemansrätten, men inte en klippt gräsmatta i direkt anslutning till ett hus.
Vet du vad jag skulle göra? Jag skulle kontakta kommunen och låta dom arrendera badplatsen samt då stå för alla omkostnader. Skötsel av badplatsen blir då gratis för dig, de ska då även stå för skyltar som tydligt visar på privat mark.
Ibland har man den rätt man tar sig...MissAnpassad skrev:
Liksom, vad skulle de kunna göra? Ringa polisen? Det har jag försökt, polisen kommer inte ut hit, inte ens när det pågår verkliga brott (som tex när någon sålde sprit till minderåriga från bakluckan på bilen i stor skala på vår parkering...), eller åtminstone inte förrän det gått så lång tid att det är ointressant.
Jag kan ju dessutom visa på allt som inkräktare ställt till med, och använda det som motivering till att jag driver bort dem. Man ska inte behöva acceptera stöld, inbrott, hemfridsbrott, att folk gör livsfarliga fällor för mina djur, skadegörelse och så vidare.
Andra motiv är att jag vet att min bro, som definitivt inte är allmän men ändå används, inte är säker (ett antal ruttna plankor). Detsamma gäller bryggan. Jag vill inte ha skadeståndsanspråk på mig för att något pucko skadar sig på min mark. Det är ett ytterst reellt problem, när jag tog över fastigheten låg tidigare ägarna i just en sådan rättstvist.
Folk bryr sig inte om skyltar, det skulle bara få folk att tro att det är fritt fram. Folk skulle slänga skräp i vår tunna, titta in i våra fönster, använda våra prylar, tända eld på saker med engångsgrillar, störa våra djur, parkera på vår parkering (som är enda parkeringen inom rimligt avstånd), pissat i våra buskar, lämnat använda blöjor i buskarna (jäkligt kul när doggen hittar dem...) och så vidare. Det här är inte påhittade saker, allt det här har hänt redan.MissAnpassad skrev:
Skulle du vilja ha massor av folk alldeles inpå ditt hem? Skulle du vilja komma naken ur duschen och se hur någon tittar in genom fönstret (den bemötte jag som USA's attack på Irak: "Shock and awe" och en stark, helikopterbaserad strategi...)? Hotar din familj? Vilja att någon går in utan att ens knacka för att fråga om de kan köpa glass? Grillar i din grill? Leker i din båt? Att någon försöker köra över din hund för att du ber dem avlägsna sig? Kör sönder ditt gräs med bil (när det är blött så blir gräsmattan extremt mjuk)? Nej, man måste sätta ner foten. Det är ett hem, inte ett zoo. Återigen, det här är inte påhittade saker, det är verkliga saker som inträffat, många av dem flera gånger.
Man ska kunna kräva tillräckligt med hemfrid för att man skulle kunna anordna en orgie (nu säger jag inte att jag gör just det...) utan att någon ska märka det. Det skulle inte vara möjligt om det var hundratals människor på tomten.
Men, det är en ickefråga nu. Där stranden tidigare var är det nu 3-4m hög tät lövsly, och den växer fort. Likaså är parkeringen avspärrad och håller på att gräsbeväxas, och infarten till badplatsen är inte bara förbommad, den är igenväxt. Tomtgränsen är markerad med staket så att man har en tydlig visuell gräns (som tydligen inte är tydlig nog för snöplogen, som klipper några stolpar varje vinter...).
Landstiger folk med båt på de lövslyiga bitarna av tomten så har jag inget problem med det, men alla som jag ser på gräsmattan, bryggan, bron eller parkeringen kommer att avvisas. Går de inte och är otrevliga så kommer jag att agera så långt jag kan med stöd av lagen (tömma en pulversläckare i deras engångsgrill (och skicka en räkning på en fyllning av släckaren, såklart), köra runt (och om det inte hjälper, över) deras picknickfilt med åkgräsklippare, låta hunden skälla ut dem (hon är snäll, men skäller på folk hon inte känner igen), spelar frisbeegolf utan att ta hänsyn till deras närvaro osv). Är de hotfulla eller går in i huset, så kommer jag att, med stöd av nödvärnslagen, avvisa dem med hot om våld eller, om det behövs, proportionellt våld. Jag är antagligen mer återhållsam än vad lagen tillåter, med tanke på allt som inkräktare gjort tidigare så hade jag antagligen kunnat hävda att situationen var hotfull och gått direkt till nödvärn, men så länge folk är trevliga ser jag inte det behovet.
Dock, problemet är mycket mindre nu. Förut var det kanske 5 gäng om dagen man fick jaga bort på sommaren, nu är det 5 på en hel sommar. Problemet är bara att det är de värsta idioterna kvar. Min sambo och yngsta dotterna ska inte behöva utsättas för obsceniteter, nedlåtande kommentarer och hot, våra husdur ska inte hotas eller gillras fällor för, och när det händer, då får inkräktarna ta att jag går apman på dem. Deras säkerhet har högst prioritet, till och med högre än lagen (eller, för den delen, högre än min säkerhet).