59 918 läst ·
191 svar
60k läst
191 svar
Hur bör/får man jaga bort inkräktare?
Möjligen den södra, de andra går genom djungelliknande oskött lövslyträsk. Jag kan ärligt säga att det tar en timme att gå runt min tomt, bara för att det är skitsvårt att ta sig fram där.
Jo, det blir färre och färre. Tyvärr blir det också en större och större andel störiga personer...
Jo, det är det jag siktar på. Det är bland annat därför jag planerar att flytta staketet längs stranden och sätta det längs vägen. Det är bara ett lågt staket, men det skapar en visuell gränsmarkering. Likaså ska jag spärra ena infarten till parkeringen med pållare och kätting.
Nja, jag tror det tar ett par år till, sedan har man blivit av med alla som bryr sig om att det är privat. Sedan kommer det att finnas ett gäng som skiter i det i vilket fall, men då kan man ju faktiskt vara otrevlig.Kontentan ligger kanske lite i att du har 65 år att jobba emot, det tar tid att ändra folks vanor. Jag tycker du verkar ha rätt inställning här i livet med att möta schysst mot schysst. Och jag skulle också surna till rejält om folk svinade på det viset på mina marker, det hör ju till allmänt folkvett att inte göra så.
När det gäller svinandet så gör det att man hela tiden måste ha det i bakhuvudet. Jag har tex lagt upp en stor hög ris som ska eldas upp (ska bara dra dit lika mycket till först). Hela tiden måste jag fundera på om någon får för sig att fjutta fyr på den när jag inte är hemma. Jag måste fundera på vad jag lämnar ute. Vågar jag sätta trädgårdsmöbler på bryggorna, eller kommer de att hamna i ån? Vågar jag lämna gräsklipparen ute?
Tomten är redan rätt blöt, och det känns lite overkill att bygga bevattning bara för det.
De flesta vet, men inte alla. Vissa är dessutom väldigt selektivt blinda för skyltar, jag har tex sett folk passera 12 gul-röda skyltar och sätta upp picknickfilten precis framför den trettonde utan att se en enda...Jag förstår ditt problem och jag trodde att det var "allmänt" känt här i stan att det numera är en privatägd bostad. Jag har tyvärr ingen lösning på ditt problem men jag ville bara påpeka för andra att det i mitt tycke inte går att missta stranden på er tomt för en allmän badplats, speciellt inte med de skyltar ni satt upp.
Som du säger, det är rätt så uppenbart när man ser det att det är en privat tomt. Det framgår inte riktigt på kartan, men när man står på marken så är det rätt uppenbart. Möjligen skulle parkeringen och gräsytorna i anslutning till den vara tveksamma, det är därför jag ska sätta staket (och även om de är tveksamma så är det inte en anledning att köra rally där...).
Exakt. För min del har det lett till att jag iofs är resonabel med inkräktarna, men om de visar fel attityd så har jag kort stubin.Om det TS beskriver har hänt, så kan jag inte annat säga att det är HORRIBELT och om jag hade varit i samma situation så hade jag också troligtvis också blivit "aggresiv". Det finns få saker i livet som påverkar människor så mycket, som just intrång (frånsett kanske svår sjukdom). Att känna osäkerhet i sitt egent hem, eller tomt, pga invaderande främlingar är psykist mycket påfrestande.
Det är klart att du får stor olägenhet av dina objudna gäster, och det är mer än vad en markägare behöver acceptera enligt allemansrätten.
Jag skulle skicka en mejl till kommunen, och då en allmän mejladress till byggnadskontoret. Då blir den diarieförd, och ber om tillstånd att sätta upp förbudskyltar längs tomtgränsen. Då har du ett officiellt beslut att hänvisa till, och blir det enklare för polisen att agera om det behövs.
För även om du tycker att allemansrätten inte gäller på din tomt, tror dina besökare att den gör det. Och det finns många som blir förbannat om de ser förbudskyltar som inte borde finnas där.
Jag skulle skicka en mejl till kommunen, och då en allmän mejladress till byggnadskontoret. Då blir den diarieförd, och ber om tillstånd att sätta upp förbudskyltar längs tomtgränsen. Då har du ett officiellt beslut att hänvisa till, och blir det enklare för polisen att agera om det behövs.
För även om du tycker att allemansrätten inte gäller på din tomt, tror dina besökare att den gör det. Och det finns många som blir förbannat om de ser förbudskyltar som inte borde finnas där.
Spontant - är det så självklart att det räknas som tomt då? Naturvårdsverket har i sin skrift att en herrgårdsliknande byggnad fick sin badplats skyddad 150m från huset medans ett hus på en stenig holme inte klarade sin badplats på 70m avstånd.
Ser inte riktigt ut som att huset passar in som herrgård? Är sen gräsmattan klippt varje vecka så man kan se det som tomt av den anledningen?
Jag skulle tro att det allra bästa är att du verkligen får ett officiellt beslut från kommunen att du får sätta upp skyltar.
Ser inte riktigt ut som att huset passar in som herrgård? Är sen gräsmattan klippt varje vecka så man kan se det som tomt av den anledningen?
Jag skulle tro att det allra bästa är att du verkligen får ett officiellt beslut från kommunen att du får sätta upp skyltar.
Det håller jag med om. Tusen skyltar räcker inte om någon anser att markägaren som satt upp dem har fel.larka742 skrev:
TS anser att frågan om allemansrätt är klar, men jag håller inte med, eller jag har inte förstått TS resonemang.
Om vi börjar med parkeringen så tror jag att han kan hindra folk från att parkera där men inte promenera. Och fotbollsplanen, skulle man inte få gå där? Skulle jag ha rätt i den frågan så går det att fortsätta promenera hela vägen till stranden. Och skulle jag ha rätt där också så vore det bättre om TS gjorde två slags staket, ett inre som ramar in den privata sfären och ett yttre som stoppar fordonstrafik.
Redigerat:
Efter att ha sett flygbilden så känns det onekligen som att det stora problemet är parkeringsplatsen...den skriker "allmänt område" och bjuder in till att parkera där. Snarare parkeringen som behöver försvinna än att få upp staket kanske? Alternativt undersöker du möjligheterna att ta betalt för parkering...
Nu har jag satt upp ett elstängsel, av den typ som man har till hästhagar. Ena infarten till parkeringen skall blockeras med betongpållare.
Vi får se om det hjälper.
Som en parentes kan nämnas att någon under helgen dumpade skräp från en större måltid från Max (cirka 650 kr totalt, kvittona fanns bland skräpet, fyllde en hel plastkasse och vår redan fulla soptunna) på parkeringen och gräsmattan. Inte prydligt i en hög, utan väl utspritt. Tyvärr hade de inte betalt med kort, så man kunde inte se på kvittot vem det var...
Vi får se om det hjälper.
Som en parentes kan nämnas att någon under helgen dumpade skräp från en större måltid från Max (cirka 650 kr totalt, kvittona fanns bland skräpet, fyllde en hel plastkasse och vår redan fulla soptunna) på parkeringen och gräsmattan. Inte prydligt i en hög, utan väl utspritt. Tyvärr hade de inte betalt med kort, så man kunde inte se på kvittot vem det var...
För sent, har redan kastat det. Ska tänka på det nästa gång.
Tror inte det är lönt att anmäla varje incident separat, men man kan dokumentera så att om det skulle behövas så har man en pärm att slänga upp på bordet...
Tror inte det är lönt att anmäla varje incident separat, men man kan dokumentera så att om det skulle behövas så har man en pärm att slänga upp på bordet...
Efter läst vad de gjort på din tomt, så får jag emot min starka övertygelse av allemansrätten hålla med om att stranden bör vara privat.Troberg skrev:Ingen kan vara säker förrän det är prövat i rätten.
Nej, aldrig på min badplats. Det var innan jag ägde den.
Bommen är dessutom försedd med skyltar som hindrar tillträde.
Tveksamt, som terrängen ser ut där. I värsta fall får man väl sätta upp en taggig nyponhäck.
Både hon och min sambo hade gått tillbaka till huset för att ringa polisen när jag konfronterade honom.
Det beror på vad du menar. Jag kan faktiskt göra ganska mycket. Jag kan avvisa honom. Jag skulle, om jag ville, kunna hålla kvar honom tills polisen anländer.
Jag har aldrig påstått att det är för att jag tycker eller vill. Jag påstår att det är till följd av tomtens beskaffenhet och att det är upparbetad mark.
Det handlar alltså inte om en skogstomt, det handlar om en vårdad trädgård, med bärbuskar, lummiga träd, fruktträd och sånt i anslutning till huset.
Tyvärr är jag inte rik, och jag har inga kontakter som kan fixa hästhuvud i sängar heller.
Jag har inte heller fått bygglov, jag köpte fastigheten med hus och allt, och huset byggdes under regler som gällde förr. Vad jag har fått besked om från kommunen är följande, citerat ur minnet:
"Strandskyddet gäller inte där, då det är upparbetad mark. Du kommer däremot ändå inte att få bygglov om du vill bygga ut, då tomten ligger för lågt i förhållande till vattenytan." (Här ska man då känna till att det är det kommunalt helägda energibolaget som ansvarar för vattenregleringen, och kommunen ger inte bygglov för lågt, då de är rädda att någon skulle stämma energibolaget, trots att marknivån ligger väl över det som specificeras av aktuella vattendomar. Med andra ord, jag tror att bygglov skulle ges om man överklagar.)
Tough luck för dem, jag kommer att fortsätta hålla inkräktare borta. Jag är trött på att komma ut på altanen och se folk som grillar i min grill, pissar på mitt staket, förstör mitt stuff, sitter på mina trädgårdsmöbler, fimpar på min gräsmatta och så vidare.
Gillar inte länstyrelsen det så är det deras problem, inte mitt. Det här är en fråga som jag är beredd att driva till secession om det behövs (vilket verkligen skulle ge mig laglig möjlighet att avvisa folk med kraft och kräm).
Se till att få papper från kommunen som viasat att det är privat strand. Därefter när någon går dit, berätta snällt för dem att detta är privat område och pga tidigare problem om de inte avlägsnar sig snarast så polisanmäls händelsen. Eller så väljer du att ringa polisen varje gång någon kommer in, då kommer polisen tillslut tröttna och se till att folk inte använder stranden längre.
Att folk inte har hyfs och inte respektera andras egendom är hemskt. Gå in i någon hem och fråga var man kan köpa glass???
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Jag lider med Troberg.
Men jag tror inte att det är en lösning att "göra stranden privat", för så länge vi har allemansrätt i det här landet (vilket dessa typer saboterar) så kommer folk att anse sig ha rätt att använda stranden (rätt eller fel). De som skräpar ned och förstör kommer inte att hålla sig undan med mindre än att det byggs en mur runt alltihop.
Tyvärr så får man väl inte sätta upp övervakningskameror annat än inom hemfridzonen, annars hade kanske dte varit en modell.
Och vare sig intrånget, nedskräpning eller mindre skadegörelse är ju speciellt högt prioriterat hos polisen (i Dalarna hinner ju polisen inte ens gripa mördare som erkänt, tänker på Engla fallet).
Men jag tror inte att det är en lösning att "göra stranden privat", för så länge vi har allemansrätt i det här landet (vilket dessa typer saboterar) så kommer folk att anse sig ha rätt att använda stranden (rätt eller fel). De som skräpar ned och förstör kommer inte att hålla sig undan med mindre än att det byggs en mur runt alltihop.
Tyvärr så får man väl inte sätta upp övervakningskameror annat än inom hemfridzonen, annars hade kanske dte varit en modell.
Och vare sig intrånget, nedskräpning eller mindre skadegörelse är ju speciellt högt prioriterat hos polisen (i Dalarna hinner ju polisen inte ens gripa mördare som erkänt, tänker på Engla fallet).
Medlem
· Västra götalands län
· 348 inlägg
Det är helt ok att kameraövervaka sin egen trädgård. Om det är ett område där allmänheten har tillträde så krävs det tillstånd. Dock måste all kameraövervakning skyltas, oavsett om det är fri eller tillståndsbeprövad övervakning.hempularen skrev:
Så, skyltar om att det är privat område, samt att det är kameraövervakat borde avskräcka en å annan?
Tja, med tanke på att det var en massa pang-pang i stan i natt så lär väl polisen har skojigare saker för sig närmaste tiden...
(Missförstå mig inte, jag tycker de gör helt rätt i att prioritera skjutningar framför nedskräpning. Jag bara konstaterar fakta...)
Lite uppföljning:
Jag har låtit badstranden växa igen och har flyttat bort bryggan från den till de andra två bryggorna som är nära huset. Vi badade ändå bara därifrån, det skulle behövts några lastbilar sand för att få badstrandens botten trevlig.
Jag har även låtit passagen till den gamla badstranden växa igen, så all passage sker nu nära huset. Likaså en mindre passage nära vattnet.
Längs tomtgränsen har jag satt staket, och ena infart på parkeringen är blockerad av betongfundament med kedja mellan.
Parkeringen vid vägen håller jag på att låta växa igen till gräsmatta.
Dessa åtgärder har hjälpt rätt bra, men vi har ändå haft några otrevliga incidenter:
* En bil skulle parkera på vår parkering (numera halvfärdig gräsmatta). När sambon gick det för att säga till dem försökte de köra över vår hund, men sambon hann springa fram och rycka undan henne i sista ögonblicket. När hon undrade vad i helvete de höll på med så blev de hotfulla och förolämpande, och körde sedan iväg. Tyvärr fick vi inte hela regnumret, men om vi skulle se bilen igen så känner vi igen den, då den hade distinkta kännetecken. Dessa människor betedde sig dessutom på detta sätt med småbarn i bilen...
* Jag har inte röjt gräset längs stigarna på ön (röjsågen är trasig för tillfället). För några dagar sedan upptäckte jag fem spetsade käppar nedstuckna i gräset, så att de stack upp cirka 15 cm, dolda i gräset. Det är där vi går, och vår hund (och grannens hund) leker. Jag betraktar det som en ren fälla. Hade någon av hundarna kommit rusande i full fart så hade de blivit spetsade, och även en människa hade kunnat skada sig illa, då de var placerade så att om man föll för att man fick den första i foten/benet så landade man på de andra.
* Diverse mindre skadegörelse. Välta betongfundament (se avspärrning av parkering ovan), buskörning med moped på vattensjuk gräsmatta osv. Tog två killar på cykel på bar gärning när de sparkade ned brevlådan (de hann dock smita).
Alltså, de allra flesta är trevliga och förstår vår sida av saken, men nu verkar det bara vara nutcases kvar. Det har blivit mycket, mycket färre incidenter, men de som är kvar är otrevligare. Framför allt de två första incidenterna ovan har gjort att jag inte längre vill att sambo eller döttrar ska avvisa folk ensamma, och att jag överväger ifall man borde ha något diskret tillhygge (typ, något verktyg som man har en legitim anledning att hålla just då, tex en spade) med sig när man avvisar folk, just in case.
Jag har låtit badstranden växa igen och har flyttat bort bryggan från den till de andra två bryggorna som är nära huset. Vi badade ändå bara därifrån, det skulle behövts några lastbilar sand för att få badstrandens botten trevlig.
Jag har även låtit passagen till den gamla badstranden växa igen, så all passage sker nu nära huset. Likaså en mindre passage nära vattnet.
Längs tomtgränsen har jag satt staket, och ena infart på parkeringen är blockerad av betongfundament med kedja mellan.
Parkeringen vid vägen håller jag på att låta växa igen till gräsmatta.
Dessa åtgärder har hjälpt rätt bra, men vi har ändå haft några otrevliga incidenter:
* En bil skulle parkera på vår parkering (numera halvfärdig gräsmatta). När sambon gick det för att säga till dem försökte de köra över vår hund, men sambon hann springa fram och rycka undan henne i sista ögonblicket. När hon undrade vad i helvete de höll på med så blev de hotfulla och förolämpande, och körde sedan iväg. Tyvärr fick vi inte hela regnumret, men om vi skulle se bilen igen så känner vi igen den, då den hade distinkta kännetecken. Dessa människor betedde sig dessutom på detta sätt med småbarn i bilen...
* Jag har inte röjt gräset längs stigarna på ön (röjsågen är trasig för tillfället). För några dagar sedan upptäckte jag fem spetsade käppar nedstuckna i gräset, så att de stack upp cirka 15 cm, dolda i gräset. Det är där vi går, och vår hund (och grannens hund) leker. Jag betraktar det som en ren fälla. Hade någon av hundarna kommit rusande i full fart så hade de blivit spetsade, och även en människa hade kunnat skada sig illa, då de var placerade så att om man föll för att man fick den första i foten/benet så landade man på de andra.
* Diverse mindre skadegörelse. Välta betongfundament (se avspärrning av parkering ovan), buskörning med moped på vattensjuk gräsmatta osv. Tog två killar på cykel på bar gärning när de sparkade ned brevlådan (de hann dock smita).
Alltså, de allra flesta är trevliga och förstår vår sida av saken, men nu verkar det bara vara nutcases kvar. Det har blivit mycket, mycket färre incidenter, men de som är kvar är otrevligare. Framför allt de två första incidenterna ovan har gjort att jag inte längre vill att sambo eller döttrar ska avvisa folk ensamma, och att jag överväger ifall man borde ha något diskret tillhygge (typ, något verktyg som man har en legitim anledning att hålla just då, tex en spade) med sig när man avvisar folk, just in case.
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Den där är ju riktigt otrevlig, svårt att förstå att någon skulle göra något sådant. Om avsikten verkligen var den du gissar är det, oasvett vad man tycker i sakfrågan om strandens privata status, på plats att å mänsklighetens vägnar be om ursäkt för hur en (väldigt liten) del av oss beter sig.Troberg skrev:* Jag har inte röjt gräset längs stigarna på ön (röjsågen är trasig för tillfället). För några dagar sedan upptäckte jag fem spetsade käppar nedstuckna i gräset, så att de stack upp cirka 15 cm, dolda i gräset. Det är där vi går, och vår hund (och grannens hund) leker. Jag betraktar det som en ren fälla. Hade någon av hundarna kommit rusande i full fart så hade de blivit spetsade, och även en människa hade kunnat skada sig illa, då de var placerade så att om man föll för att man fick den första i foten/benet så landade man på de andra.