Nyfniken skrev:
50 meter antyder ju en tomt om runt 10.000 m². Det är en duktig tomt det...
Behöver inte alls vara 10.000m2. Kan teoretiskt vara t.ex 1.950m2, - om tomten är 30x65m, mao inte extremsmal tomt men där huset är byggt nära den ena kortsidan. Då skulle man alltså med allemansrättslig logik kunna hävda sin rätt att uppehålla sig på andra kortsidan, med argumentet att det är mer än 50m från huset? Detta faller på sin egen orimlighet Som tur är folk i allmänhet inte så funtade att man med fri vilja vill uppehålla sig i andras trädgårdar. Därför, menar jag att allemansrätten är alltför luddig/flummig och svår att applicera speciellt med avseende privata Villa/Fritidshus och dess trädgårdstomter. Vad gäller privat skog och ängsmark etc är ju en helt annan fråga.

Redigerat:
Men TS mark var tydligen 37 000m²

Är det bara jag som får en otrolig lust att förtöja båt, bada och vara vid Trobergs strand? Vem tar med grillen?

• Gilla
Fred vom Jupiter och 4 till
  • Laddar…
harry73 skrev:
:D
Nu får du ger dig. Att du inte vill diskutera allemansrätten på din fastighet är bara löljig. Hela problemet med besökare på din badplats beror ju på att det har varit en allmän badplats i 65 år
[länk]
och att det ligger långt från ditt bostadshus (hela fastigheten är ca 37 000 kvm) och du säger själv att det är 150 m till stranden.
Jag får väl börja med att erkänna att jag inte läst den andra, 11 sidor långa, tråden.
Jag tycker nog att TS låter lite aggressiv, men det kanske kommer från frustration och ilska. Hade en narkotikapåverkad person hotat min familj är jag rädd att jag hade misshandlat honom, kastat honom i ån och hoppats att han drunknade. Sedan hade jag fått ångra mig flera år i fängelse, men då är det så dags.

Hursom. Allemansrätten är fin och bra, men tyvärr väldigt luddig. Den, markägare, friluftsmänniskor, badande festivalbesökare och många andra skulle må bra av att den förtydligades.

Att avgöra om allemansrätten gäller i just detta läget är inte lätt, men av artikeln i Dalademokraten får jag intrycket av att reportern tycker att det är en privat plats där allemansrätten inte gäller. Sedan beklagar han att en privat ägare troligen inte kommer att fortsätta att upplåta sin mark till allmänheten.
Tidigare ägare är en församling som tillåtit allmänheten att vistas på deras mark, det tycker jag inte, och det verkar inte heller som om Dalademokratens reporter tycker det, är det samma som att nye ägaren måste tillåta det.

När jag var liten fanns det en ödetomt i grannskapet, där vi klättrade i träd, byggde kojor och lekte dagarna i ända. En dag byggde ägaren ett hus på tomten. Då fick vi sluta leka där, eftersom ägaren ville använda marken själv. Tyckte jag det var tråkigt som barn? Självklart, jag blev jättearg på han som byggde hus i "vår" skog. Förstår jag honom som vuxen? Lika självklart.

Så, om vi antar att Troberg har rätt när han säger att strandskydd och allemansrätt inte är tillämpliga på hans egendom, och det verkar faktiskt som om journalisten från Dalademokraten köper det resonemanget, så förstår jag hans frustration.

Sedan kan jag inget alls om rättsläget map att jaga bort inkräktare, det får någon annan sköta.

Men jag tycker nog att tonfallet mot TS är lite onödigt hårt, kanske orsaken till det finns i den 11 sidor långa tråden som jag inte orkar läsa.

/ Fredrik

• Gilla
Bettan74
  • Laddar…
harry73
Kattvovven skrev:
Är det bara jag som får en otrolig lust att förtöja båt, bada och vara vid Trobergs strand? Vem tar med grillen?
Vi kan ta med lite öl så vi har något att bjuda :)

• Gilla
xdigger
  • Laddar…
Kattvovven skrev:
Det här är humor! :D

Kattvovven skrev:
Grill fanns tydligen redan... ;)

Perfekt! Jag fixar polska kabanoser och färsk vitlök att grilla. Ses där!

Ps. Glöm inte videokameran

Troberg varför tror du att allemansrätten inte gäller hos dig, en utförlig förklaring om detta skulle vara klädsamt.
Jag har redan avhandlat detta. Det rör sig om upparbetad tomtmark i direkt anslutning till fastigheten, och passage till den kan bara ske nära husen.

Sen en brassklapp till TS: Du skriver mycket om vad du "vill"...det är inte likställt med vad du "får"...påminner om diskussionerna jag har med min son ganska ofta.
Tja, skillnaden är att jag är bra på att se till att det blir som jag vill... :)

Hela problemet med besökare på din badplats beror ju på att det har varit en allmän badplats i 65 år
Nej, den har inte varit allmän badplats, den har varit en privat ägd badplats som ägaren har låtit allmänheten vara på.

du säger själv att det är 150 m till stranden.
Det har jag aldrig sagt, jag sade att min sambo kom cirka 150 m efter dottern. Vi var utomhus, så de startade inte från huset.

Du skriver att du har satt ut ett 50tal förbjudsskyltar på din fastighet. För att få sätta upp en förbjudsskylt behöver man tillstånd från kommunen
Skyltarna sitter på min mark, och antyder inte på något sätt att kommunen har med dem att göra eller att det finns en lokal ordningstadga bakom dem. Jag ser inte problemet, det är väldigt vanligt med den typen av skyltar, utan tillstånd.

50 meter antyder ju en tomt om runt 10.000 m². Det är en duktig tomt det...
36500 m2, men mycket av det är träsklövsly som inte täcks av diskussionen.

En stor bit är också en parkering för cirka 50 bilar, som också missbrukas en hel del (och parkering är definitivt inte täckt av allemansrätt eller strandskydd...).

Som tur är folk i allmänhet inte så funtade att man med fri vilja vill uppehålla sig i andras trädgårdar.
Exakt, och de flesta accepterar direkt när man ber dem gå och då låter jag dem picknicka klart för den gången så länge som de håller avstånd till huset. Ett par gånger har de blivit kaxiga, då ber jag dem gå direkt.

Denna gången blev inkräktaren aggressiv och otrevlig mot min familj (jag har för mig att bland annat sades "Du ska dra åt helvete, din äckliga fittpadda" till min sambo medan han hötte med näven och hade ett allmänt aggressivt kroppspråk till, när dottern var med). Då har man lämnat förhandlingsbordet, då är man inte välkommen på några villkor. Sådant tar jag inte, det bara är så. Då plockar jag fram "annars...".

Vad gäller privat skog och ängsmark etc är ju en helt annan fråga.
Exakt, och det var den som allemansrätten var tänkt för, inte för tomtmark.

Trevliga människor från forumet är välkomna. Ta med lite pilsner och korv så står jag för grillen.

Jag tycker nog att TS låter lite aggressiv, men det kanske kommer från frustration och ilska.
Jo, efter ett tag får man nog. Några incidenter (utöver den aktuella):

* Sambon kommer ut på altanen för en morgoncigg (detta var innan hon slutat röka) i morgonrock. Då sitter det fem grabbar i våra möbler på vår altan och grillar i vår grill.
* Jag och sambon hade gosat ned oss i soffan för en film. Helt plötsligt står det en vilt främmande människa i rummet och frågar var man kan köpa glass. Observera här att han gått genom ett par rum som uppenbart är boningshus.
* En tant ställer sig och tittar in genom fönstret. Då menar jag inte på avstånd, hon gick fram till rutan, skuggade reflexerna med händerna och tokstirrade.
* Brännmärke i altanen för att någon använt engångsgrill på den.
* En man pissar i buskarna vid huset.
* En grupp på tre personer som jag börjar prata trevligt med när jag ber dem gå. Vi har en konversation, alla är trevliga och de förstår min ståndpunkt. Helt plötsligt vänder en man om, knäpper upp brallorna och pissar på staketet.
* Folk som har släppt lös sina hundar på tomten. Vi har själv hund, och vill inte att den ska möta okända hundar under okontrollerade omständigheter.
* Folk som inte plockar upp hundskit på tomten.
* Folk som har picknick och slänger skräpet i vår tunna. Vi är fyra personer, tunnan räcker knappt till vårt skräp, så vi får köra till tippen, en mil bort, med vårt stuff.
* Folk som har picknick och inte plockar upp skräpet alls.
* Brännmärken i gräset efter engångsgrillar. Brännmärkena är väl ingen katastrof, det växer igen, men om det börjar brinna.
* Folk som låter kidsen använda vår eka som leksak.
* Folk som kör bil på gräsmattan under tjällossningen och lämnar djupa spår. En körde till och med fast så att han fick hämta en traktor för att komma loss, men innan dess hade han brutit loss plankor från vår bro för att lägga under däcken. Om bilen körde fast för att marken var mjuk så kan ni ju tänka er vilken skada traktorn ställde till.
* Diverse lösöre utomhus stulet eller vandaliserat.
* Cyklar och en bil dumpat på tomten.
* En Hilti tigersåg dumpad på tomten (OK, den kan jag faktiskt stå ut med...) :)
* Farligt skräp dumpat på gräsmattan. I söndags hittade jag engångsrakhyvlar. Vad händer om hunden tuggar på dem.
* En skum figur som sålde sprit till minderåriga på vår parkering. Tyvärr var polisen för långsam...
* Hela gäng fulla ungdomar i samband med Peace & Love. Säkert 10-15 gäng per dag. Ni kan tänka er hur mycket städning och skräp det genererade, plus att yngsta dottern var ensam hemma under festivalen då resten av familjen var på festivalen. Det har dock blivit mycket bättre förra året, då P&L efter påtryckningar införde badbussar som gick till en av kommunens badplatser.

Så, ja, man blir lite frustrerad.

Ytterligare en anledning till att jag vill hålla nere på folkmängden är att det finns ett väldigt rikt djurliv där sedan det blev mindre folk. Rådjur, räv, fisk, bäver, gäss, ankor, harar, mink (tyvärr), fågel, näbbmöss, grodor, sork (tyvärr väldigt mycket...) och så vidare. Jag tycker om att titta på dem, och vill inte att de ska störas i onödan. Jag tycker det är jättemysigt att veta att om jag går ut en sommarkväll så är det inte frågan om ifall jag kommer att se bäver, frågan är hur många. Jag tycker det är jättespännande att se rådjurens ungar växa upp. Ankungar och gåsungar är enormt söta. Att se ungrävar leka på gräsmattan med en träsko som vi lämnat ute. Det är mycket för deras skull som jag vill ha det lite lugnt. Man kan säga att jag betraktar tomten som mitt "inofficiella naturreservat".

Så, unnar jag inte andra dessa naturupplevelser? De kan gå på andra sidan ån, det är naturreservat, så de kan se där också.

Att avgöra om allemansrätten gäller i just detta läget är inte lätt, men av artikeln i Dalademokraten får jag intrycket av att reportern tycker att det är en privat plats där allemansrätten inte gäller.
Det syns inte så bra på en karta eller en flygbild, men när man ser det i verkligheten, från marken, så är det rätt uppenbart att den inte kan gälla.

Perfekt! Jag fixar polska kabanoser och färsk vitlök att grilla. Ses där!
Gör det. Jag har en grymt god grillolja med jalapenos och calvados.

Grejen är att jag är inte omöjlig.

Jag låter folk som är trevliga avsluta sin picknick om de håller rimligt avstånd. Jag föreslår alternativa ställen. Jag håller en trevlig ton om jag bemöts trevligt. Jag har låtit folk ha arrangemang där (tex har scouterna stannat till med kanot och grillat, 6/6 ska ett veteranbilsrally stanna till för en aktivitet och jag har låtit hundkurser träna hundar att bli vana vid vatten). Bara folk frågar trevligt och beter sig ordentligt så är jag inte alls omöjlig.

Om man däremot svinar, well, då kan jag också nöffa.

• Gilla
Bettan74 och 1 till
  • Laddar…
Du säger att det är omöjligt att nå stranden utan att passera nära huset. Teoretiskt kan man väl gå efter någon av de orangea linjerna som jag ritat in?

tunawalk.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mäh! Vem ska vi nu våldgästa? :(

Mikael_L kanske?

Det där låter iofs inte alls kul, men du tror inte sånt där kommer bli bättre med tiden när folk helt enkelt inser att det är privat? Personligen tror jag du ska sikta på att göra det personligt och hemma, och genom det få andra att känna dom kommit fel, vilket antagligen skulle få folk att känna att dom gått fel och inkräktar och du slipper någon som helst konfrontation.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
För övrigt, jädra långt svar, tror halva bandbredden för månaden gick åt till att ladda den ;)

Kontentan ligger kanske lite i att du har 65 år att jobba emot, det tar tid att ändra folks vanor. Jag tycker du verkar ha rätt inställning här i livet med att möta schysst mot schysst. Och jag skulle också surna till rejält om folk svinade på det viset på mina marker, det hör ju till allmänt folkvett att inte göra så.

Kan du inte sätta upp lite bevattning som når ut på stranden som du kan fjärrstyra från huset? :D

Jag tar med några fina singlemalt och cognac att avnjuta efter byggahus grillningen.

Jag förstår ditt problem och jag trodde att det var "allmänt" känt här i stan att det numera är en privatägd bostad. Jag har tyvärr ingen lösning på ditt problem men jag ville bara påpeka för andra att det i mitt tycke inte går att missta stranden på er tomt för en allmän badplats, speciellt inte med de skyltar ni satt upp.

• Gilla
pojje
  • Laddar…
Om det TS beskriver har hänt, så kan jag inte annat säga att det är HORRIBELT och om jag hade varit i samma situation så hade jag också troligtvis också blivit "aggresiv". Det finns få saker i livet som påverkar människor så mycket, som just intrång (frånsett kanske svår sjukdom). Att känna osäkerhet i sitt egent hem, eller tomt, pga invaderande främlingar är psykist mycket påfrestande. Om man nu helt bortser diskussionen om definitionen av hemfridszon och allemansrätt, så är det ju ALDRIG rätt att göra åverkan, skräpa ned etc på annans mark.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.