59 918 läst ·
191 svar
60k läst
191 svar
Hur bör/får man jaga bort inkräktare?
Administrator
· Skåne
· 8 676 inlägg
Jag har raderat inlägg med förslag om att göra något olagligt.
Redigerat:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 217 inlägg
Njae, är den det? Om frågan är hur man får jaga bort inkräktare så faller väl frågan om var man då står rent juridiskt om de tycker illa vara och inte låter sig jagas bort? Eller?heimlaga skrev:
Det är ju gudskelov inget som händer särskilt ofta i Sverige, men det gör ju inte elbränder, eller mycket annat vi diskuterar här på forumet heller.
Jag har sett elbränder (bland annat en klasskamrats föräldrars fähus) men jag har aldrig ens hört talas om inkräktare som inte har försvunnit då se har sett en arg husägare med en yxa i handen.
Skall vi ha ett samhälle så skall det vara ett samhälle där man inte blir skjuten för att man går på andras mark,
Man kan faktiskt ha ett legitimt ärende dit!
Skall vi ha ett samhälle så skall det vara ett samhälle där man inte blir skjuten för att man går på andras mark,
Man kan faktiskt ha ett legitimt ärende dit!
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 217 inlägg
Ja! Men det är väl det vi sagt också?heimlaga skrev:
Det är precis på samma sätt som alla som vill gillra olika typer av fällor för tjuvar osv. i sitt hus. Det finns många andra som har legitimt tillträde, exv. brandkåren, polisen eller grannar, och allmänhet vid olika typer av krissituationer. Man kan inte med automatik anta att "Är det inte jag så har de inte där att göra".
Nu finns det inga fall i Sverige vad jag vet, men det finns (åtminstone) ett i USA, där en polisman skadades av en exploderande radarvarnare. Rätten blev inte imponerad, och den som gillrade fällan fick skaka galler...
Just den tomt som tråden gäller är det svårt att se att någon kan ha ett legitimt ärende till. Och har man det är det väl rimligt att börja med att gå till entrén, ringa på dörren och informera om sitt legitima ärende?heimlaga skrev:
Medlem
· Stockholm
· 4 636 inlägg
Det finns ett fall I Sverige där en sommarstugeägare gillrade ett hagelgevär I knähöjd innanför ytterdörren. Beklagligt så stod den som öppnade dörren nedanför trappen och sköts I bröstet.lars_stefan_axelsson skrev:Ja! Men det är väl det vi sagt också?
Det är precis på samma sätt som alla som vill gillra olika typer av fällor för tjuvar osv. i sitt hus. Det finns många andra som har legitimt tillträde, exv. brandkåren, polisen eller grannar, och allmänhet vid olika typer av krissituationer. Man kan inte med automatik anta att "Är det inte jag så har de inte där att göra".
Nu finns det inga fall i Sverige vad jag vet, men det finns (åtminstone) ett i USA, där en polisman skadades av en exploderande radarvarnare. Rätten blev inte imponerad, och den som gillrade fällan fick skaka galler...
Detta läste jag för väldigt länge sen så det kan vara en skröna......
Tja, är en obehörig inne i huset, då är det ganska klart.
Likaså, om man ser en obehörig bära iväg med, säg, ens röjsåg.
Man skulle antagligen också kunnat göra det med han som sålde sprit till minderåriga ur bakluckan på bilen (som var fullastad med sprit).
Likaså, om man ser en obehörig bära iväg med, säg, ens röjsåg.
Man skulle antagligen också kunnat göra det med han som sålde sprit till minderåriga ur bakluckan på bilen (som var fullastad med sprit).