Jag har raderat inlägg med förslag om att göra något olagligt.

Redigerat:
Spinkler var en bra ide, som kopplas till rörelsesensor så gräsmattorna mfl ytor råkar vattnas kraftigt precis när obehöriga gäster skall ta sig in och göra sig hemmastadda.

• Gilla
Sparris och 1 till
  • Laddar…
Bravo Marlen!

Hela den här diskussionen är totalt urspårad.

heimlaga skrev:
Bravo Marlen!

Hela den här diskussionen är totalt urspårad.
Njae, är den det? Om frågan är hur man får jaga bort inkräktare så faller väl frågan om var man då står rent juridiskt om de tycker illa vara och inte låter sig jagas bort? Eller?

Det är ju gudskelov inget som händer särskilt ofta i Sverige, men det gör ju inte elbränder, eller mycket annat vi diskuterar här på forumet heller. :)

Jag har sett elbränder (bland annat en klasskamrats föräldrars fähus) men jag har aldrig ens hört talas om inkräktare som inte har försvunnit då se har sett en arg husägare med en yxa i handen.

Skall vi ha ett samhälle så skall det vara ett samhälle där man inte blir skjuten för att man går på andras mark,
Man kan faktiskt ha ett legitimt ärende dit!

heimlaga skrev:
Skall vi ha ett samhälle så skall det vara ett samhälle där man inte blir skjuten för att man går på andras mark,
Ja! Men det är väl det vi sagt också?

Det är precis på samma sätt som alla som vill gillra olika typer av fällor för tjuvar osv. i sitt hus. Det finns många andra som har legitimt tillträde, exv. brandkåren, polisen eller grannar, och allmänhet vid olika typer av krissituationer. Man kan inte med automatik anta att "Är det inte jag så har de inte där att göra".

Nu finns det inga fall i Sverige vad jag vet, men det finns (åtminstone) ett i USA, där en polisman skadades av en exploderande radarvarnare. Rätten blev inte imponerad, och den som gillrade fällan fick skaka galler...

heimlaga skrev:
Just den tomt som tråden gäller är det svårt att se att någon kan ha ett legitimt ärende till. Och har man det är det väl rimligt att börja med att gå till entrén, ringa på dörren och informera om sitt legitima ärende?

• Gilla
Sparris
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson skrev:
Ja! Men det är väl det vi sagt också?

Det är precis på samma sätt som alla som vill gillra olika typer av fällor för tjuvar osv. i sitt hus. Det finns många andra som har legitimt tillträde, exv. brandkåren, polisen eller grannar, och allmänhet vid olika typer av krissituationer. Man kan inte med automatik anta att "Är det inte jag så har de inte där att göra".

Nu finns det inga fall i Sverige vad jag vet, men det finns (åtminstone) ett i USA, där en polisman skadades av en exploderande radarvarnare. Rätten blev inte imponerad, och den som gillrade fällan fick skaka galler...
Det finns ett fall I Sverige där en sommarstugeägare gillrade ett hagelgevär I knähöjd innanför ytterdörren. Beklagligt så stod den som öppnade dörren nedanför trappen och sköts I bröstet.
Detta läste jag för väldigt länge sen så det kan vara en skröna......

Fällor är inget jag är intresserad av, av så väl juridiska skäl som säkerhetsskäl för familjen.

Enklast ringer man Polisen och berättar att man tatt en tjyv på bar gärning, vill de inte komma så säg bara att Du knyterfast tjyven vid ett träd tillsvidare så dyker de upp direkt
Jag trodde att bara vissa poliser gillade BDSM.

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
hsd
Nä, det är för att sätta dit någon för olaga frihetsberövande.....

Fast tar man en tjuv på bar gärning så får man väl hålla kvar dem tills polisen anländer?

D09
Troberg skrev:
Fast tar man en tjuv på bar gärning så får man väl hålla kvar dem tills polisen anländer?
Ser man ett brott som innehåller ?fängelse på straffskalan? så ska envarsgripande vara tillämpligt

Men har för mig att man måste se själva brottet själv dvs misstanke räcker inte

Tja, är en obehörig inne i huset, då är det ganska klart.

Likaså, om man ser en obehörig bära iväg med, säg, ens röjsåg.

Man skulle antagligen också kunnat göra det med han som sålde sprit till minderåriga ur bakluckan på bilen (som var fullastad med sprit).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.