59 918 läst ·
191 svar
60k läst
191 svar
Hur bör/får man jaga bort inkräktare?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 216 inlägg
Jag tar dig på ditt ord. Men även om det var påkallat så är det generellt en högriskstrategi, av många olika skäl. Särskilt om man vill ha kvar sina bössor, licenser och slippa åtal (bara att rikta ett vapen mot någon är olaga hot). Generellt så ser polis och myndigheter med mycket oblida ögon på den som pekar med hagelbössa på andra, och man får räkna med att alla frågor om händelsen kommer att röra just hagelbössan, och inte mycket annat.Troberg skrev:
Så, jag skulle själv dra mig i det allra längsta för att ta fram hagelbössan. Om poängen hade kunnat göras med en spade eller vad-det-vara-må, så hade jag valt det.
Men jag vill återigen understryka att det här inte är ett ifrågasättande av dina handlingar vid just det här tillfället, eller din beskrivning av situationen som sådan. Jag var inte där. Utan bara ett påpekande att det i allmänhet och generellt är en strategi som det finns många anledningar att vara mycket försiktig med. Det blir fort och lätt helt andra tråkigheter om man pekar med hagelbössa på någon, än om man gör det med brännbollsträet.
Att dra vapen i den situationen är lite av rysk roulette. Din pundare kunde mycket väl, precis som D09 påpekar, också dragit vapen. Det hade troligen inte varit ett softairgun...
.
Jag är dessutom tämligen rätt säker på att en sådan händelse skulle ligga till dig ordentligt i fatet vid en eventuell prövning om lämplighet för att få, eller få behålla, vapentillstånd.
Jag är dessutom tämligen rätt säker på att en sådan händelse skulle ligga till dig ordentligt i fatet vid en eventuell prövning om lämplighet för att få, eller få behålla, vapentillstånd.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 216 inlägg
Det finns det faktiskt dom på. I korthet så blev hovrätten inte imponerad av att vapnet visad sig vara en attrapp. Utan man dömde som om det skulle varit ett riktigt vapen, eftersom det var så det uppfattades. Så gm fick fängelse.Troberg skrev:
Nu vill jag understryka att jag inte tror att det finns några likheter mellan det fallet och din händelse.
Men om man använder air-soft gevär för att man inte har någon vapenlicens, och aldrig tänkt skaffa någon, så försvinner ju den risken iaf.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 216 inlägg
Precis. Det är en bra tumregel att inte dra vapen om man inte, åtminstone i förlängningen, är beredd att använda det. Om inte annat för att din motståndare annars kan ta det ifrån dig och använda det emot dig.mexitegel skrev:
Så om man drar vapen, så är det ju i så fall bra om det åtminstone går att använda, om det skulle behövas.
Ja, polisen är (lite beroende på var i landet) ganska pigga på att dra in licenser, så en dom för olaga hot med vapenattrapp det kan vi nära nog lova automatiskt betyder avslag på framtida ansökningar.mexitegel skrev:
(Vilket påminner mig om en bekant som skulle sälja en målskjutningspistol, men enda spekulanten hade inte jobb nog just då för att ha råd med att betala hela summan på en gång. Han ville ha en avbetalningsplan istället. OK, tänkte säljaren, det blir ju jobbigt om han inte betalar, och krångel, tills han kom på att i så fall så var det ju bara att ringa polisens tillståndsavdelning, berätta att han sålt en pistol men att köparen inte betalar. Så skulle ju polisen ögonaböj säga att han var olämplig, dra in licensen och åka och hämta vapnet. Inget krångel med kronofogde här inte om man har polismakten att ta till!
Nu betalade köparen punktligt och till fullo, så det slapp att aktualieras.)
Eller så är det bra om det inte går att använda, eftersom motståndaren då inte kan använda det emot diglars_stefan_axelsson skrev:Precis. Det är en bra tumregel att inte dra vapen om man inte, åtminstone i förlängningen, är beredd att använda det. Om inte annat för att din motståndare annars kan ta det ifrån dig och använda det emot dig.
Så om man drar vapen, så är det ju i så fall bra om det åtminstone går att använda, om det skulle behövas.![]()
Ingen fara, jag drar snabbast. Det räknas fortfarande som en vinst då.D09 skrev:
Jag var noga med att inte visa den på ett hotfullt sätt, jag hade bara en pistol instoppad i byxlinningen, så att den skymtade under jackan. Det skulle jag dessutom alltid kunnat motivera med att jag mekat med den och skulle provskjuta den utomhus när jag upptäckte inkräktaren.
Det är definitivt en faktor som jag tog med i resonemanget. Det är också anledningen (en av många) till att jag tex aldrig skulle komma på idén att använda en kniv för självförsvar.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 216 inlägg
Och aldrig har väl en nyhet kommit mera passande.thomasx skrev:
Sammanfattning: En restaurang i Texas är kända för att personalen bär låtsasvapen. Det var väl det som fick en missnöjd kund att tro att det var riskfritt att börja puckla på en servitör för att uttrycka detta missnöje. Servitören gick dock och hämtade en riktig pistol, och fick med några välriktade skott i taket den missnöjda kunden att inse sitt misstag...
Vad vi kan lära oss av det här är att även om du vet att personen du pucklar på bara har ett fejkvapen, så finns det ju inget som säger att de inte kan gå och hämta ett riktigt!
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 216 inlägg
Vilket ju osökt för tankarna till det gamla amerikanska visdomsordet: "That's enough gun to get you into trouble, but it ain't enough to get you out!"D09 skrev:
Exakt, det ligger ingen skam i att gå ner i en bra fight.D09 skrev:
Dessutom, inkräktaren må ha varit en påtänd psykopat, men han kan väl inte vara en så dålig människa att han inte tar träff?!?!?!? (Misstänker att bara airsoftare ser skämtet i det, inom den hobbyn så är det en hederssak att man erkänner sig träffad när man blir träffad, den heligaste av heliga regler. Ofta ser man folk som tar träff med motiveringen "Jag kände ingen träff, men du sköt så mycket på så nära håll så något borde ha träffat.", hellre än att riskera att inte ta träff när de borde.)
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 216 inlägg
En flyktig bekant för många år sedan var/är en av de hårdaste klättrare jag träffat. "Ognällig" bara förnamnet. Som svar på hur han blev sådan så berättade han att han växte upp på Nordirland som "protestant" och tvingades att gå igenom ett "katolskt" område både till och från skolan. Så han kom i slagsmål två gånger om dagen i ganska många år. Han vann inte en enda gång. Även om det var nära någon gång, så betydde det ju bara att det strömmade till fler och gav honom ännu mera stryk, så att vinna var inte heller en vinnande strategi i längden, bara att få så lite stryk som möjligt.Troberg skrev:
Hans råd om hur man lever i en sådan situation var: "Always go for glory! They can't take that away from you!"
Jag hade själv kanske bett om skolskjuts, men det är jag det.
När tråden nu glider över i anekdoter kan jag komma med en till.
När jag flög från USA på åttiotalet snackade jag med en kille som liftat runt där i ett antal månader men bara bott på hotell tre nätter! De andra hade han tillbringat hos de han fått lift av. Vid ett sådant tillfälle bodde han på en ranch i Texas. En kväll skulle han vara ensam i huset. Ägaren gav honom ett hagelgevär och rådet/ordern -kommer det en inkräktare, skjut direkt, sedan drar du in honom på tomten, först därefter ringer du polisen.
Kanske ett användbart tips även för Troberg, om än något oortodoxt?
För övrigt har Troberg all min sympati.
Staffan
När jag flög från USA på åttiotalet snackade jag med en kille som liftat runt där i ett antal månader men bara bott på hotell tre nätter! De andra hade han tillbringat hos de han fått lift av. Vid ett sådant tillfälle bodde han på en ranch i Texas. En kväll skulle han vara ensam i huset. Ägaren gav honom ett hagelgevär och rådet/ordern -kommer det en inkräktare, skjut direkt, sedan drar du in honom på tomten, först därefter ringer du polisen.
Kanske ett användbart tips även för Troberg, om än något oortodoxt?
För övrigt har Troberg all min sympati.
Staffan