8 715 läst ·
7 svar
9k läst
7 svar
Hur blir man av med epoxi som inte härdar?
I det årliga tomteuppsättandet så behövdes en tomte limmas. Jag hade slut på cyanoakrylatlim, så det fick bli epoxi.
Jag blandade efter konstens alla regler och limmade glatt tomtefar. Jag vet att jag fick proportionerna OK, eftersom det var en sån där förpackning som liknar en dubbelpipig injektionsspruta, och jag har svårt att se att den skulle kunna effa upp det speciellt mycket.
Nu hör det till saken att det limmet nog är cirka 8-9 år gammalt.
Nu, två dagar senare, har limmet fortfarande inte härdat. Med andra ord, jag har gett upp hoppet om att det ska härda.
Dock, innan jag kan limma med CA så måste jag ju få bort epoxin, som sitter på en rå keramikyta. Inte lätt.
Förslag på hur man gör?
Måste jag limma på stickor på insidan och sedan limma dem, istället för att limma godset?
Finns det något man kan lösa ohärdad epoxi med?
Andra tips (förutom att slänga limmet i soptunnan så att jag inte använder det igen av misstag...)?
Jag blandade efter konstens alla regler och limmade glatt tomtefar. Jag vet att jag fick proportionerna OK, eftersom det var en sån där förpackning som liknar en dubbelpipig injektionsspruta, och jag har svårt att se att den skulle kunna effa upp det speciellt mycket.
Nu hör det till saken att det limmet nog är cirka 8-9 år gammalt.
Nu, två dagar senare, har limmet fortfarande inte härdat. Med andra ord, jag har gett upp hoppet om att det ska härda.
Dock, innan jag kan limma med CA så måste jag ju få bort epoxin, som sitter på en rå keramikyta. Inte lätt.
Förslag på hur man gör?
Måste jag limma på stickor på insidan och sedan limma dem, istället för att limma godset?
Finns det något man kan lösa ohärdad epoxi med?
Andra tips (förutom att slänga limmet i soptunnan så att jag inte använder det igen av misstag...)?
Om det går, testa att värma epoxyn till ca 60 grader, dvs in med tomtefar i ugnen. Värmen får först limmet att bli flytande, men den snabbar även på härdningen.
Misstänker att det kommer en massa otäcka ångor under härdning.
Annars acteton som ovan.
Misstänker att det kommer en massa otäcka ångor under härdning.
Annars acteton som ovan.
Nu vet inte jag hur den typ av epoxy reagerar på värme men lamineringsepoxy tex West System.löser man upp när den har härdat med värme och det är redan vid ca 68-70 grader vill jag minnas. Och dom ångerna som blir då är extremt farliga. Vist snabbar man på härdningsprocessen med värme men det räcker nog med runt 30-35 gr.
Men det gäller som sagt var lamineringsepoxy.
Pär
Men det gäller som sagt var lamineringsepoxy.
Pär
Klicka här för att svara