Hur gör jag för att behålla den fina gröngula ytan på min nya altan av tryckimpregnerat virke
ska jag stryka på träolja varje år, har gjort så tidigare men brädorna blev nästan svarta efter några år.
Tacksam för tips
Hälsningar Tomas

Det enda sättet som bevarar trätrall som nytt är att se till så att inte solens UV-strålar når trät.

Som du själv märkt med gamla trallen så blir oljad trall mörkare å mörkare för varje år bl.a. pga att smuts mm binds till oljan.

Man kan såpbehandla trallen, då blir den silvergrå med tiden.

Edit:
Precis i början av filmen, invid husgrunden är trallen 3,5 meter innanför altantakets kant, där kommer det aldrig någor direkt solljus (trädgårdsmöbler skymmer solljuset normalt), altanen är 8-10 år gammal, har bara behandlat den med såpa.

Redigerat:
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Det enda sättet som bevarar trätrall som nytt är att se till så att inte solens UV-strålar når trät.

Som du själv märkt med gamla trallen så blir oljad trall mörkare å mörkare för varje år bl.a. pga att smuts mm binds till oljan.

Man kan såpbehandla trallen, då blir den silvergrå med tiden.

Edit:
Precis i början av filmen, invid husgrunden är trallen 3,5 meter innanför altantakets kant, där kommer det aldrig någor direkt solljus (trädgårdsmöbler skymmer solljuset normalt), altanen är 8-10 år gammal, har bara behandlat den med såpa.
[video]
Tack för info
Jag har funderat på om jag ska fernissa , båtfernissa, brädorna med utspädd förvissa för att smöts ej ska fastna
Vad tror du om det ?
Tomas d

Det går inte att behålla nykänsla på trall. Obehandlad grånar den. Den kommer att ljusna när du tvättar den. Jag använder roterande högtryck med försiktighet. Har också provat roterande borste och det funkar bra men skvätter ordentligt! Du kan bleka med klorin. Börja inte behandla med någon produkt, det förlänger inte livstiden på trallen motsvarande kostnaden.

D Dr Jumping Jack skrev:
Det går inte att behålla nykänsla på trall. Obehandlad grånar den. Den kommer att ljusna när du tvättar den. Jag använder roterande högtryck med försiktighet. Har också provat roterande borste och det funkar bra men skvätter ordentligt! Du kan bleka med klorin. Börja inte behandla med någon produkt, det förlänger inte livstiden på trallen motsvarande kostnaden.
tack för info

D Dr Jumping Jack skrev:
Det går inte att behålla nykänsla på trall. Obehandlad grånar den.
Sanning med modifikation, det är solens UV-strålar som gör att trät blir grått i ytan.
Skyddar man träet/trallen mot solens UV-strålar så håller sig trät/trallen som nytt länge.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.