Vill bara förtydliga att jag inte på något sätt menar att förringa beslut tagna med hjälp av erfarenhet i yrket. En del kanske kan välja avsäkring till en villa på det. Jag skulle göra en effektsammanställning. Då finns det dokumenterat på vilka grunder ett beslut har tagits. Om det ändå skulle visa sig bli fel så får man titta över hur man tog beslutet och lära av det till nästa gång. Allt går naturligtvis göra i huvudet om man känner att man har den erfarenheten...

Nu skulle jag bli rejält förvånad om en elektriker kom här och gjorde en analys inför en installation, men för mej som amatör var det en utmärkt planeringshjälp att rita upp hela anläggningen i Excel.

Att planera och beräkna hela anläggningen blev synnerligen enkelt och incitamentet var tvåfalt: Att säkra upp från 16 till 25 A kostar skjortan, och att inte ha tillräckligt med kräm när man är insnöad på vintern är än värre.

OK, ser nu att jag glömt räkna på undercentralen.. kanske börjar bli en riktig elektriker. ;)

• el.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
mycke_nu skrev:
Nu skulle jag bli rejält förvånad om en elektriker kom här och gjorde en analys inför en installation, men för mej som amatör var det en utmärkt planeringshjälp att rita upp hela anläggningen i Excel.

Att planera och beräkna hela anläggningen blev synnerligen enkelt och incitamentet var tvåfalt: Att säkra upp från 16 till 25 A kostar skjortan, och att inte ha tillräckligt med kräm när man är insnöad på vintern är än värre.

OK, ser nu att jag glömt räkna på undercentralen.. kanske börjar bli en riktig elektriker. ;)
Skulle du vilja dela med dig av dina beräkningar? Håller själv på att göra om hela husets el och försöker planera på vilken fas olika saker bäst passar..

Finns det något rätt och fel här?
Man kan göra en (fackmannamässig) schablonuppskattning utifrån de kriterier som anges i standarden vilket räcker väldigt långt, eller så kan man göra en lite noggrannare analys.

jackt skrev:
Skulle du vilja dela med dig av dina beräkningar? Håller själv på att göra om hela husets el och försöker planera på vilken fas olika saker bäst passar..
Visst, du får ta Excelfilen som den är och hacka i den så den passar dina behov.

I princip har jag angivit en beräknad effekt i Watt för varje dvärgbrytare och en porcentsats som anger hur mycket effekten används varje dygn. (Exvis diskmaskin 4% för 1 en timme per dygn).

Arket beräknar sedan maximal teoretisk belastning för varje fas (ca 70A i mitt fall) och förväntad medelbelastning (ca 7A). Man ser även lätt om belastningen är någorlunda jämn.

Sedan får man göra en uppskattning av hur stora huvudsäkringar man behöver.

I mitt fall finns det en effektvakt på värmepumpen så den är inte det stora bekymret, utan jag tittade mer på induktionshällen (16A), ugnar (16A), TM/TT och så baslasten på 7 A.

Det finns även ett par andra byggnader och en undercentral som ligger utanför beräkningen.

20A kändes lite väl lågt så jag valde 25A.

Elmont hade givetvis gjort detta i sömnen. :)

Sedan använde jag även arket för att dokumentera alla grupper, kablar etc.

mycke_nu skrev:
Visst, du får ta Excelfilen som den är och hacka i den så den passar dina behov.
Tack!

funkisen skrev:
Ok, jag skall hälsa ungarna det när dom fryser nästa gång.
Jaaa!? :S Jag var alltså inte positiv/imponerad av det sätt på vilket man dimensionerat din installation. Men jag missförstår kanske din kommentar...

lars_stefan_axelsson skrev:
Jaaa!? :S Jag var alltså inte positiv/imponerad av det sätt på vilket man dimensionerat din installation. Men jag missförstår kanske din kommentar...
Äh, det var inget illa ment. Efter ett par år av husbygge börjar jag bara bli lite trött på "fackmannamässiga bedömningar". Elen är bara en liten del av det som strulat. Men jag är inte bitter! :D

funkisen skrev:
Men jag är inte bitter! :D
Jag riktigt hör Robert Gustavsson göra Tony Richardson, och säger "bra!" var inte det. Bitter alltså. Det är precis som Carl Einar Häckner säger: "Till alla er som har problem vill jag bara säga; Ha inte det." :)

funkisen skrev:
Exempel: Värmepumpen drar mer på L1 än på L2, L3. Är det då begåvat att lägga elgolvvärmen i två badrum på L1 bara för att grupperna råkade hamna så på fasskenan? Det är naturligtvis inte så att jag provar att stoppar in strykjärnet och vattenkokaren i samma uttag bara för att kunna hävda att elektrikern har fel.

Med facit i hand hade det inte skadat att titta över detta mer seriöst innan installationen genomfördes. Nu måste jag göra det jobbet för att åtminstone ha någon chans att kunna reklamera. Inte för jag tror att det kommer att lyckas utan gissningsvis får jag ta hit en elektriker och själv stå för fakturan när han gör det jobbet som någon annan borde gjort.
Å andra sidan så lär kostnaden att köra till/från ditt hus vara större än arbetskostnaden att bara växla dina två värmegolv med andra grupper som drar mindre ström och som sitter på andra faser.

Det låter väl för övrigt som en övning som halva gänget på el-forumet här skulle ge sig på att hempula...

Vitsen med att planera sitt arbete är att man slipper köra till/från hus och instället kan ägna sig åt just sitt arbete.

funkisen skrev:
Vitsen med att planera sitt arbete är att man slipper köra till/från hus och instället kan ägna sig åt just sitt arbete.
Jag vill inte spela dum i onödan så jag tror att jag förstår vad du syftar på, men ditt inlägg bjuder ändå in till frågan; hur ska man kunna ta sig dit om man inte får transportera sig dit? Har du uppfunnit en teleportör utan att delgivit oss andra eller?

//Patrik

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.