R
Uff.. Det här med matematik har jag tydligen glömt bort, i alla fall det mesta känns det som. :( Det står still och jag kommer inte till någon lösning, även om jag sökt genom Google.

Jag sitter och skissar på tillbyggnadens tak, som blir ett typ pulpettak. Olika materialval på yttertaket kräver olika graders lutning. Men hur mycket motsvarar exempelvis 14 graders lutning i verkligen? Och 6 graders lutning? Finns det någon enkel tumregel som säger att en 6 graders lutning "faller med" X centimeter per meter? Någon formel som är lätt att använda?

Om jag vet vad materialvalet kräver för minsta lutning på taket, hur beräknar jag då takets "sänkning" i cm per meter? :S Tillbyggnaden blir ca 4.2 meter bred.

Du behöver en räknare med trigonometriska funktioner. Räknaren som finns inbyggd i windows har det om inte annat i avancerat läge. Vill du fördjupa dig så söker du på information om sinus, cosinus och tangens. Vill du bara räkna ut fallet så slår du på räknaren:

fall = (mått längs taket) * sin(takvinkel)

eller

fall = (gavelväggens bredd) * tan(takvinkel)

Erik

Då så 4,2 * tan 14 = 1,05 m eller 4,2 * tan 6 = 0,44 m

R
Ja, nu kan jag få fram värdena. Vet dock inte vad jag gör, men fungerar gör det :D
Tack för hjälpen!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.