Jag gjorde en trappa till barnens inbyggda våningssäng men limmade inte utan satte bara en skruv i varje trappsteg. Dom skruvade sig så mycket att jag satte en till, men det hjälpte ingenting. Vad gör jag nu enklast för att inte behöva göra om hela trappan och ändå göra det enklare för barnen så att stegen inte snurrar sig.

Tack!

• 20260616_125632.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20260616_125627.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En enkel lösning är att sätta en finhyvlad brädbit (rektangulär) på insidan sidosyckena, mellan varje stegpinne. Det ökar även styrkan i stegen genom att kroppsvikten inte vilar på skruvar utan mot trä.

• Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
Skruvar flexar (både skruven och infästningen), så plugg är nödvändigt om det skall bli stumt. eller så ser man till att man har stödbitar.

När jag för ett antal år sedan gjorde en liknande lösning till barnen så fräste jag ut några millimeter för varje steg i virket längs sidorna.

• Gilla
DominusFeles
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Skruvar flexar (både skruven och infästningen), så plugg är nödvändigt om det skall bli stumt. eller så ser man till att man har stödbitar.

När jag för ett antal år sedan gjorde en liknande lösning till barnen så fräste jag ut några millimeter för varje steg i virket längs sidorna.
Jag gjorde samma sak, fast lite fulare med gersågen eftersom jag inte hade en fräs då. Alla sätt är tillåtna så länge det blir stabilt för kidsen. :D

• Gilla
DominusFeles och 1 till
  • Laddar…
W WestPete skrev:
En enkel lösning är att sätta en finhyvlad brädbit (rektangulär) på insidan sidosyckena, mellan varje stegpinne. Det ökar även styrkan i stegen genom att kroppsvikten inte vilar på skruvar utan mot trä.
Ja verkar faktiskt som en enkel grej att kunna skruva in från insidan då. Hade drömt lite om att täcka varje steg med läderband, så då faller lite den idéen...

W WestPete skrev:
Jag gjorde samma sak, fast lite fulare med gersågen eftersom jag inte hade en fräs då. Alla sätt är tillåtna så länge det blir stabilt för kidsen. :D
Ja det skulle man gjort!

pacman42 pacman42 skrev:

Ja fräsa skulle man ju gjort!

Det är inte för sent. Skruva isär. Jacka ur. Skuva ihop. Klart.

• Gilla
DominusFeles och 1 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Det är inte för sent. Skruva isär. Jacka ur. Skuva ihop. Klart.
Jo iof men får såga till nya steg då, om jag ska kunna ha skruvmärken på samma ställen. Ja men det absolut inte uteslutet

Nej. Det behövs inte.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Testa att ta bort så du bara har en skruv kvar i mitten. Borra två st hål, ett på varje sida om skruven, 8 eller 100 som går in minst 30-40mm i steget. Pensla sedan rikligt med trälim hela vägen och och slå in en rundstav som är 1cm längre än hålet är djupt. Låt torka, såga jämt med tex japsnsåg och slipa. Fördelaktigt att göra hålen 1/3 från botten istället för mitt i då mer trä vilar ovanpå men inget måste. Det viktiga är att det blir tight och mycket lim. Skriven som är kvar hindrar fortfarande sidorna att dra ut och pluggarna avlastar och tar skjuvning från skruven.

• Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Jag känner igen det där...
Tydligen så ska man klyva fyrkantlisten och vända/vrida (kommer inte ihåg) och limma ihop dem så att de två delarna vrider sig åt varsitt håll.

gs242 gs242 skrev:
Testa att ta bort så du bara har en skruv kvar i mitten. Borra två st hål, ett på varje sida om skruven, 8 eller 100 som går in minst 30-40mm i steget. Pensla sedan rikligt med trälim hela vägen och och slå in en rundstav som är 1cm längre än hålet är djupt. Låt torka, såga jämt med tex japsnsåg och slipa. Fördelaktigt att göra hålen 1/3 från botten istället för mitt i då mer trä vilar ovanpå men inget måste. Det viktiga är att det blir tight och mycket lim. Skriven som är kvar hindrar fortfarande sidorna att dra ut och pluggarna avlastar och tar skjuvning från skruven.
Det här var en mycket bra idé! Tack!

W WestPete skrev:
Tänker att detta får bli min nödlösning if all else fails typ

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.