1 943 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Hur beräkna energiåtgång?
Hejsan.
Vi funderar på att bygga uterum och funderar på hur man skall kalkylera med uppvärmningskostnader och uppvärmningsmetoder för isolerade och oisolerade partier.
Jag kollade på SMHI och där vi bor (Skåne) är dygnsmedeltemperaturen ca:
jan -1
feb -1
mar 1
apr 3
maj 11
jun 15
jul 16
aug 16
sep 12
okt 9
nov 5
dec 1
Om vi vill hålla 5 grader (frostfritt) i utrymmet, så borde det väl då bli, för tex januari:
6 grader temperaturhöjning x 24h x 31 dagar = 4,5k gradtimmar.
Om vi vidare räknar med 30m2 tak och 30m2 väggar, båda med isolervärde på 1.5, så borde det kosta 4,5k x ( 30 + 30) x 1.5 = 400kWh att värma uterummet från -1 grad till +5 grader under 31 dagar, om vi bortser från läckage genom golvet.
Stämmer mina tankar?
I verkligheten skall uterummet ligga i en vinkel mellan två huskroppar i söder-väster. Finns det någon schablon på vad det innebär för energiåtgång?
Som ni kanske förstår, så är det inte några särskilt exakta siffror jag är ute efter, utan bara en grov uppskattning och framförallt konfirmation om att min beräkning är sund.
/ Fredrik
Vi funderar på att bygga uterum och funderar på hur man skall kalkylera med uppvärmningskostnader och uppvärmningsmetoder för isolerade och oisolerade partier.
Jag kollade på SMHI och där vi bor (Skåne) är dygnsmedeltemperaturen ca:
jan -1
feb -1
mar 1
apr 3
maj 11
jun 15
jul 16
aug 16
sep 12
okt 9
nov 5
dec 1
Om vi vill hålla 5 grader (frostfritt) i utrymmet, så borde det väl då bli, för tex januari:
6 grader temperaturhöjning x 24h x 31 dagar = 4,5k gradtimmar.
Om vi vidare räknar med 30m2 tak och 30m2 väggar, båda med isolervärde på 1.5, så borde det kosta 4,5k x ( 30 + 30) x 1.5 = 400kWh att värma uterummet från -1 grad till +5 grader under 31 dagar, om vi bortser från läckage genom golvet.
Stämmer mina tankar?
I verkligheten skall uterummet ligga i en vinkel mellan två huskroppar i söder-väster. Finns det någon schablon på vad det innebär för energiåtgång?
Som ni kanske förstår, så är det inte några särskilt exakta siffror jag är ute efter, utan bara en grov uppskattning och framförallt konfirmation om att min beräkning är sund.
/ Fredrik
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Om uterummet skall ligga i en vinkel behöver du ju bara räkna med två ytterväggar.
Teoretiskt tycker jag ditt resonemang är riktigt. I verkligheten förekommer en viss solinstrålning som reducerar uppvärmningsbehovet. Kanske inte så mycket i januari men desto mera i mars. Värdet på solinstrålningen beror på förekomsten av tunga material i uterummet som kan lagra värme.
Teoretiskt tycker jag ditt resonemang är riktigt. I verkligheten förekommer en viss solinstrålning som reducerar uppvärmningsbehovet. Kanske inte så mycket i januari men desto mera i mars. Värdet på solinstrålningen beror på förekomsten av tunga material i uterummet som kan lagra värme.
Vårt uterum ligger också i vinkeln på huset, dock är fasaden kvar med en vanlig lockpanel, alltså även med luftspalt.
Vet inte om det är så mycket bättre än glaspartierna.
Vi håller frostfritt, en värmefläkt som håller 2 plusgrader, har för mig att det gick åt ca 300kWh kallaste månaden.
400 som du räknat med låter rimligt.
Vet inte om det är så mycket bättre än glaspartierna.
Vi håller frostfritt, en värmefläkt som håller 2 plusgrader, har för mig att det gick åt ca 300kWh kallaste månaden.
400 som du räknat med låter rimligt.
Klicka här för att svara
