Enkel fråga.
Hur räknar jag för att veta vad en frånluftsfläkt förbrukar i kWh i drift per år?

Bortse från elförbrukningen på själva fläkten för det är inte svårt att räkna ut.
Tänkte mer på uppvärmningsenergin som går åt för att värma 70l/s uteluft utan återvinning.

Finns det några schablonvärden att gå på? Tänkte på graddagar och sånt.
För på sommaren kostar det ju bara el för att driva fläkten, ej något för att värma uteluft.
 
Massflöde(kg/s)*cp(kj/(kg*K))*gradtimmar (för orten) =kWh/år

Så i ditt fall med antaget gradtimmar till 100000
0,07*1,2*1*100000=8400
 
  • Gilla
flaektrem
  • Laddar…
Att tänka på är att det påverkar vid vilken utetemp husets värmebehov upphör, alltså hur välisolerat är det och hur mycket internenergi används.
 
Diagram och karta som visar graddagar fördelat på olika zoner i ett geografiskt område.
 
  • Gilla
flaektrem
  • Laddar…
Tack för svar larsbj.
Jag är endast ute efter ett ungefärlig beräkning, därför nöjer jag mig med några schablonvärden att räkna med för isolering och internenergi osv.

Men det kanske finns någon fin excel kalkyl att peta in värden i för att leka med olika flöden osv?

En fråga, vad är "cp" för något? Och var hittade du den där beräkningsformeln?
 
larsbj larsbj skrev:
[bild]
I vilken gradtabell skall jag titta? 18-19-20 osv?
 
Har kolla lite mer nu. Hittade nått dokument om energiberäkning på nätet. Börjar förstå lite :)
 
Beräknigsformeln hittade jag i min hjärna.
Cp är energikapacitet för ett ämne idetta fallet luft.
 
Valet mellan dom olika temperaturerna 18-24 är alltså vid vilken utetemp huset blir självvärmande, så 18-20 är nog det rimligaste. om man tex har 23 inne
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.