Enkel fråga.
Hur räknar jag för att veta vad en frånluftsfläkt förbrukar i kWh i drift per år?
Bortse från elförbrukningen på själva fläkten för det är inte svårt att räkna ut.
Tänkte mer på uppvärmningsenergin som går åt för att värma 70l/s uteluft utan återvinning.
Finns det några schablonvärden att gå på? Tänkte på graddagar och sånt.
För på sommaren kostar det ju bara el för att driva fläkten, ej något för att värma uteluft.
Hur räknar jag för att veta vad en frånluftsfläkt förbrukar i kWh i drift per år?
Bortse från elförbrukningen på själva fläkten för det är inte svårt att räkna ut.
Tänkte mer på uppvärmningsenergin som går åt för att värma 70l/s uteluft utan återvinning.
Finns det några schablonvärden att gå på? Tänkte på graddagar och sånt.
För på sommaren kostar det ju bara el för att driva fläkten, ej något för att värma uteluft.
Tack för svar larsbj.
Jag är endast ute efter ett ungefärlig beräkning, därför nöjer jag mig med några schablonvärden att räkna med för isolering och internenergi osv.
Men det kanske finns någon fin excel kalkyl att peta in värden i för att leka med olika flöden osv?
En fråga, vad är "cp" för något? Och var hittade du den där beräkningsformeln?
Jag är endast ute efter ett ungefärlig beräkning, därför nöjer jag mig med några schablonvärden att räkna med för isolering och internenergi osv.
Men det kanske finns någon fin excel kalkyl att peta in värden i för att leka med olika flöden osv?
En fråga, vad är "cp" för något? Och var hittade du den där beräkningsformeln?
Klicka här för att svara
