Vi har fått en alldeles nysnickrad vagga till vår kommande bebis. Vi skulle nu vilja behandla den med något som ej luktar för mycket. Lack vill jag helst ej använda, hellre någon form av olja istället. Finns det någon bra olja som inte på något sätt är farlig för den lill* när den ligger i vaggan? Den kan behöva börja användas inom de närmsta dagarna :)

Så, finns det någon "vänlig" olja att använda?

Hup skrev:
Så, finns det någon "vänlig" olja att använda?
Matolja eller en vattenbaserad lack. :D

Matolja? Funkar det menar du? Nackdelar mot annan olja?

8) Jajamen, det funkar ju på skärbrädor. Ser inga större nackdelar. ;)

Ok... hur får jag dit oljan? Hur jobbar jag in den?

Stryk på oljan med en pensel eller trasa. Låt det torka in, olja sedan på nytt och låt torka. Ta bort överskottet med en luddfri trasa. ;) Lätt som en plätt! 8) ;D

Låter ju som du säger lätt som en plätt..
Ok, är det någon speciell matolja man ska använda?

Kan man inte använda kokt linolja blandad med lite balsamterpentin? Jag skulle vara rädd att matoljan härsknar... Terpentinet skall ju bara dra in linoljan i trät och dunstar rätt snabbt...

Hur luktar kokt linolja och balsamterpentin? Det där med att matoljan härsknar kan det ju ligga något i...

Hup skrev:
Hur luktar kokt linolja och balsamterpentin?
Fränt! :P

Det där med att matoljan härsknar kan det ju ligga något i...
8) Knappast, mina skärbrädor är minsann inte härskna, men jag börjar bli. >:( ;D

Var inne i två färghandlar idag och båda sa att ren parafinolja var det enda rätta. Ska testa med det imorgon. Återkommer med rapport.

Tack för alla svar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.