Byggahus.se

Hur behandla sten/betonggolv

1. nimhed
    Medlem · Skåne · 2 861 inlägg

nimhed

Medlem
    Vi tog väck en plastmatta i entrehallen på vårat 30-talshus och under fanns ett stengolv. Antagligen platsgjutet. Det ser ut som om man blandat i halvcentimeterstora vita stenar i mörk betong och sedan gjutit och slipat till en fin yta. Grejen är att det ser lite slitet ut, så man vill ju behandla det på något sätt, för att få upp en lyster. Jag kan inte säga om det bara är pollerat idag, eller om det redan är vaxat på någon sätt. Någon som vet vad jag pratar om och har något tips? Bonvax? Samtidigt är det ju önskvärt att golvet inte blir en livsfara då man släpar in lite snöslask eller bara vatten.

2. nimhed

nimhed

Medlem

Re: Hur behandla sten/betonggolv

terrazzo heter det visst.

3. M
    Medlem · 638 inlägg

Du kan diamant slipa eller bara polera terazzon, och få ett riktigt bra resultat.
    www.htc-sweden.com
    Lycka till!

4. nimhed

nimhed

Medlem

Är det en dyr sak att diamantslipa? Golvet är nog inte 2 m2 stort, det känns som ingen kommer vara sugen på att ta på sig ett sådant litet jobb. Är det något man klarar själv? Saken är den att senast de behandlade trappen (betsade) så spillde de en stor fläck på stengolvet som nu sitter ganska bra. Jag har försökt få bort det med lacknafta, men ska försöka med något ännu starkare. Går inte det så kanske diamantslipen är lösningen.

5. M
    Medlem · 638 inlägg

Är det inte mer??? :surprised: Då får Du slipa med en handslip! Kolla med hyrfirmorna. Eller skriv privat till mig var Du bor så kan jag hänvisa Dig till någon jag känner till. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.