Jag har köpt en ”köksbuffé”i furu på Auctionet. Avlutad. Känns ”torr”… Hur ska jag behandla den och hur går jag tillväga?
Mitt gamla plankgolv är lutat och jag tror vitoljat. Men jag vet inte om det är så bra idé att vitolja möbler?
Jag gillar en lite ”blekt” look, helst inte för gult. Men lutar ändå åt kanske linolja? Hur gör jag?
Läste att man kan såpa också, typ som såpade golv, men verkar kräva mer jobb o inte bli lika skyddat.
Särskilt ovansidan på underdelen borde nog skyddas ordentligt/oljas in.
Mitt gamla plankgolv är lutat och jag tror vitoljat. Men jag vet inte om det är så bra idé att vitolja möbler?
Jag gillar en lite ”blekt” look, helst inte för gult. Men lutar ändå åt kanske linolja? Hur gör jag?
Läste att man kan såpa också, typ som såpade golv, men verkar kräva mer jobb o inte bli lika skyddat.
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Vilket kap! Jag har använt pigmenterad linoljevax (linolja, bivax och pigment) som ytbehandling på flera saker (b.l.a golv, bänkskiva, trädetaljer) och tycker mycket om slutresultatet. Ytan blir väldigt mjuk och behaglig samt vattenavvisande. Dessutom trevligt att jobba med.M marska skrev:Jag har köpt en ”köksbuffé”i furu på Auctionet. Avlutad. Känns ”torr”… Hur ska jag behandla den och hur går jag tillväga?
Man säger att linolja gulnar lite efter ett tag, men mina vitvaxade lister och fönsterbrädor har inte gulnat alls nu ett år senare, jämfört med den vitlaserade panel det skulle matcha.
Ja ett kap men frakten kostade lite också…L Lunatuna skrev:Vilket kap! Jag har använt pigmenterad linoljevax (linolja, bivax och pigment) som ytbehandling på flera saker (b.l.a golv, bänkskiva, trädetaljer) och tycker mycket om slutresultatet. Ytan blir väldigt mjuk och behaglig samt vattenavvisande. Dessutom trevligt att jobba med.
Man säger att linolja gulnar lite efter ett tag, men mina vitvaxade lister och fönsterbrädor har inte gulnat alls nu ett år senare, jämfört med den vitlaserade panel det skulle matcha.
Tack!! Intressant. Har du möjligen någon eller några bilder? Vilket märke har du använt?
Hmm. Linoljevax är inte övermålningsbart, var nog därför jag inte var lika intresserad av det först.
Jag tänkte nog: kanske kanske vill måla senare, med linoljefärg, och då verkar det funka om oljat med linolja.
Men kanske ska fundera hur stor chans att jag kommer vilja måla sen…
Jag tänkte nog: kanske kanske vill måla senare, med linoljefärg, och då verkar det funka om oljat med linolja.
Men kanske ska fundera hur stor chans att jag kommer vilja måla sen…
Jag har använt Allbäcks linoljevaxer. Bifogar en bild på den vita som jag behandlade listerna med (panelen kom vitlaserad från fabrik).
Men du har rätt, nackdelen är att man måste slipa bort helt om man ångrar sig. Det blir nog också jättefint att måla med linoljefärg. Eller våga prova äggoljetempera om du vill ha ett mer matt och levande resultat! Blir nog snyggt hur du än väljer att göra.
Men du har rätt, nackdelen är att man måste slipa bort helt om man ångrar sig. Det blir nog också jättefint att måla med linoljefärg. Eller våga prova äggoljetempera om du vill ha ett mer matt och levande resultat! Blir nog snyggt hur du än väljer att göra.
Om man slipar så djupt att vaxen är borta så är det ingenting kvar av skåpet. Därför är jag mot att folk använder vax på den här sortens möbler som är tänkta att vara målade.
Det lär gå att ta bort vax med gallan från en hemslaktad kviga eller oxe. Jag vet inte exakt hur man gör. Numera är det inte så många som hemslaktar egna djur.
Det lär gå att ta bort vax med gallan från en hemslaktad kviga eller oxe. Jag vet inte exakt hur man gör. Numera är det inte så många som hemslaktar egna djur.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden