Hej!
Jag ska sätta upp en ny innerdörr i mitt hus från 1917 och eftersom de flesta gamla dörrar i huset är avlutade trävita spegeldörrar så köpte jag en massiv obehandlad furudörr från Diplomat. Nu funderar jag på vad man ska behandla den med, dels för att få den lite blekta ytan från en avlutad dörr och dels för att skydda mot smuts. Jag vill inte ha blank 80-talslasyr med synliga penseldrag och rosalila ton.
Vi hoppar över diskussionen om att leta upp en begagnad spegeldörr och ifall avlutning är förkastligt eller inte.
Bör väl fungera att behandla även en ny dörr med lut (och kanske golvsåpa för bättre yta) som man gör med nyinlagda skurgolv, de får ju ett lätt åldrat utseende, särskilt om man använder Faxe vit eller tillsätter lite kalk i skurvattnet.
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.