Hej!

Bor i en lägga från tidigt 1900-tal. Badrumstaket är rejält sänkt och jag är sugen på att få full takhöjd. I nuläget är det vitmålade plåtskivor som enkelt kan lyftas ner + 2 lager isolering ovan. Har nu byggts takvåning ovanför mig så isolering borde va ok. Ventilation är som synes nedsänkt. I hörnet med svarta röret är en "öppen box" frå golvet satt och kaklad (se bilder). Är som synes en del rör i taket ovan. Rummet angränsar till kök samt hall (där även tak är lite sänkt men tack och lov betydligt stiligare än här).

Min önskan är ej att kakla utan ha en målad vägg ovan nuvarande kakel.

Mina frågor lyder:
- Anledning till sänkt (isolering? spara pengar på kakel? gömma rör?)
- Hur går jag tillväga för att få detta snyggt?
- Nuvarande vägg är rätt porös, betong/sten regnar lätt ner. Går detta att spackla på och isåfall med vad?
- ena väggsidan är valvformad, tycker det är rätt fint men nåt man ska tänka på där?
- Vilken färg är lämplig att måla med?
- Hur snyggast gömma rör ? Tänker att man borde kunna bygga vidare på befintlig "box" i hörnet?
- Ventilationen borde väl bara gå att höja så den istället sitter i väggen?
- Något att tänka på ur ett hälsoperspektiv ex. damm/annat skit mtp gammalt hus?
- övriga tips om jag glömt nåt :-)

Tacksam för alla kloka råd!

• Badrum med vitkaklade väggar och blå bård, synligt nedsänkt tak med isolering ovan duschen samt ventilationsrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sprucket tak med flagnande färg, exponerade rör och svart ventilationsrör i badrum.
    Skapa konto
  • Vitt, sänkt innertak i badrum med vitkaklade väggar och blåmönstrad kakelplatta i hörnet. Del av rör och handdukshängare syns.
    Skapa konto
  • Ventilationsrör i ett gammalt badrum, delvis täckt med isolering. Sprucket tak och sänkt undertak i förgrunden visar behov av renovering.
    Skapa konto
  • Ett hörn av ett rum med sprucken vägg, grovputs, ett lodrätt rör, och isoleringsmaterial synligt.
    Skapa konto
  • Badrumstak med vitmålade plåtskivor, nedsänkt ventilation och synlig isolering. Omgivet av vitkaklade väggar och duschdraperi.
    Skapa konto
  • Flagnande vit färg på ett badrumstak med synliga rör och skadad väggstruktur i ett äldre hus.
    Skapa konto
BirgitS
Det svarta röret kan vara ett avloppsrör från badrummet ovanför, dvs. om du tar bort isoleringen kommer det höras betydligt mer från grannens toalettbestyr. Isolering i hålutrymmen har man annars ofta för att det inte ska bli en förstärkning av ljud, dvs. som i en trumma. Ventilationen brukar ligga inom föreningens ansvarsområde och du får inte röra något som har med ventilationen att göra utan styrelsens tillstånd. Med tanke på att det går ventilation, avloppsrör etc. där så kan det vara så att det utrymmet inte ingår i din bostadsrätt utan räknas helt och hållet som en del av huset som föreningen är ansvarig för.

BirgitS BirgitS skrev:
Det svarta röret kan vara ett avloppsrör från badrummet ovanför, dvs. om du tar bort isoleringen kommer det höras betydligt mer från grannens toalettbestyr. Isolering i hålutrymmen har man annars ofta för att det inte ska bli en förstärkning av ljud, dvs. som i en trumma. Ventilationen brukar ligga inom föreningens ansvarsområde och du får inte röra något som har med ventilationen att göra utan styrelsens tillstånd. Med tanke på att det går ventilation, avloppsrör etc. där så kan det vara så att det utrymmet inte ingår i din bostadsrätt utan räknas helt och hållet som en del av huset som föreningen är ansvarig för.
OK tack bra input! har flera grannar som har höjt men ska självklart kolla med styrelse innan att ok!

BirgitS
Då kan det ju vara praktiskt att höra med de grannarna om hur de gjorde. De lär då känna till vad det är för material i väggarna och därmed hur man kan göra ett tak som bara är lite sänkt så att rören döljs.

• Gilla
Hilda
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Då kan det ju vara praktiskt att höra med de grannarna om hur de gjorde. De lär då känna till vad det är för material i väggarna och därmed hur man kan göra ett tak som bara är lite sänkt så att rören döljs.
Ingen som gjort det själv så de har tyvärr inte koll.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.