Vi har ett fritidshus som är byggt på 50 talet.
När vi köpte huset var det helt oisolerat och hade enkla fönster. Under årens lopp har vi bytt till tvåglasfönster och lagt in isolering i väggarna men har fortfarande oisolerat golv och tak. Då vi åker dit allt oftare under höst och vinter så önskar vi nu göra ytterligare en förbättring genom att göra en enklare isolering av taket. Alltså ingen fullvärdig isolering utan en enkelt genomförd variant som på ett hyfsat effektivt sätt låter värmen stanna kvar i huset.
Huset är lågt med sadeltak och för att få bättre höjd inne i huset så följer innertaket i sin grundkonstruktion takbjälkarna ca 80 cm och därefter följer de hanbjälkarna. Se skiss.

Min tanke är att skjuta ner frigolit eller möjligtvis någon lite styvare isolermatta mellan yttertak och innertak mellan takbjälkarna och lämna luftspalt mot yttertaket. Därefter mellan hanbjälkarna någon form av fiber eller isolermatta i samma höjd som hanbjälken.

Yttertaket är av trä med Icopal shingel.

Jag förstår att detta inte blir någon optimal lösning och att det kommer att bildas springor där värmen läcker ut men jag vill höra med er om tips på material och saker att tänka på vid isoleringen.

Tacksam för tips!
Skiss takkonstruktion.gif
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.