831 läst ·
3 svar
831 läst
3 svar
Hur bär man ner bergvärmepump
Hej,
Jag funderar på hur man bär ner en stor bergvärmepump och stor varmvattenberedare/ackumulatortank i en källare med trappa som svänger.
Bär man ner grejerna i delar och monteras ihop på plats, eller måste det finnas utrymme för helt ihopsatt utrustning?
Tack!
Jag funderar på hur man bär ner en stor bergvärmepump och stor varmvattenberedare/ackumulatortank i en källare med trappa som svänger.
Bär man ner grejerna i delar och monteras ihop på plats, eller måste det finnas utrymme för helt ihopsatt utrustning?
Tack!
Beroende på fabrikat av VP. en del går det att plocka ut kyl/kompressordel i, och då lättar den med minst 80 kg. I övrigt inget mer. så det blir några stycken att bära. Normalt ordnar rörisen det, som ska montera in VP.
Kan bli att en flyttfirma kontaktas av dom eller egna gubbar. Allt ska ingå i ett offerrerat pris, kanske även demontering och bortskaffning av något som står i källaten nu.
Kan bli att en flyttfirma kontaktas av dom eller egna gubbar. Allt ska ingå i ett offerrerat pris, kanske även demontering och bortskaffning av något som står i källaten nu.
Det är bra om vissa kan göras lättare så vis, dock är det själva stora rektangulära formen som är problemet. Kan t.ex. de sargarna/väggarna monteras på plats?
Bästa svaret
Blir inte många millimeter mindre och det är bara själva fronten och kyldelen som går att koppla loss. Allt annat är ihopkopplat som en enhet invärtes. Så det blir att mäta diagonalen på VP för att se om den får plats för nedfärd.T Triumphous skrev:
Klicka här för att svara
